Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Swedbank villkor bankfack
Swedbank villkor bankfack
2011-08-10 09:33 # 25
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av KH


Vilka silvermynt räknas dessutom som lagligt betalningsmedel?? Silver Eagle? Maple Leaf?


Alla som har ett belopp på myntet dvs ASE, Maple Leaf, Panda, Lunar, Philharmoniker osv.
2011-08-10 12:02 # 26
KH
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Det otäcka med bankfack är att ingen vet vad man har i det. Hur ska man kunna få ersättning vid ett rån? Jag har emellertid en idé som skulle kunna fungera. Man skaffar ett vapen- eller kassaskåp att ha hemma, det ska vara nyckellås, inte kombinationslås. Däri förvarar man sina prylar. Nyckeln eller nycklarna till skåpet förvarar man däremot i bankfack. Häpp!


Ifall du läger nycklarna i ett banckfack, har du ju inte omedelbar tillgång till ditt kassaskåp.

Det är bättre att gömma nycklarna exempelvis i ett stuprör, så att de inte kan upptäckas av metalldetektor. Men linda in nycklarna i bly, så att stålmannens röntgenögon inte kan se dem. Lägg dessutom in lite kryptonit i kassaskåpet, så att han inte kan flyga iväg med dem.
2011-08-10 12:17 # 27
Skrumpelnubb
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Jag har nyligen skaffat ett kassaskåp som jag förvarar mina mynt i hemma, jag har precis som andra känt osäkerhet angående bankers godtyckliga inställning till innehållet i bankfacken.

Som det nämns i början av tråden är förvaring av lagligt betalningsmedel i bankfack "olagligt". Därför blir det lätt för diverse tänkbara institutioner att konfiskera all ädelmetall som faller under benämningen lagligt betalningsmedel. Jag har inte alls svårt att föreställa mig att det kan bli olagligt att som privatperson äga guld inom en inte allt för avlägsen framtid, glöm inte att vi är medlemmar i EU!!! Vid ett sådant scenario är antagligen bankfacken det första man undersöker, bankfack får öppnas av polis med order om husrannsakan. Och om det blir olagligt att äga guld kommer polisen utan problem utföra en husrannsakan i de bankfack man misstänker innehåller guld.

Därav känslan av osäkerhet med bankfack...


Så här kan man göra:

Man gräver ner eller gömmer sin skatt bakom en sten i en mur eller nåt sedan gör man en skattkarta som man river i två delar. Den ena delen förvarar man i sitt vita arkiv, den andra ger man till sin närmsta anhöriga som bor på annan ort.

På det sättet slipper man ha skatten i en byggnad som kan rånas eller beslagtas. Blir man utkastad på gatan om det blir krig t.ex. har man ändå möjlighet att hämta sin skatt. :)
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-08-10 13:38
2011-08-10 12:42 # 28
Silverbullit
Citat:
Ursprungligen postat av Robban
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Jag har nyligen skaffat ett kassaskåp som jag förvarar mina mynt i hemma, jag har precis som andra känt osäkerhet angående bankers godtyckliga inställning till innehållet i bankfacken.

Som det nämns i början av tråden är förvaring av lagligt betalningsmedel i bankfack "olagligt". Därför blir det lätt för diverse tänkbara institutioner att konfiskera all ädelmetall som faller under benämningen lagligt betalningsmedel. Jag har inte alls svårt att föreställa mig att det kan bli olagligt att som privatperson äga guld inom en inte allt för avlägsen framtid, glöm inte att vi är medlemmar i EU!!! Vid ett sådant scenario är antagligen bankfacken det första man undersöker, bankfack får öppnas av polis med order om husrannsakan. Och om det blir olagligt att äga guld kommer polisen utan problem utföra en husrannsakan i de bankfack man misstänker innehåller guld.

Därav känslan av osäkerhet med bankfack...


Så här kan man göra:

Man gräver ner eller gömmer sin skatt bakom en sten i en mur eller nåt sedan gör man en skattkarta som man river i två delar. Den ena delen förvarar man i sin vitbok, den andra ger man till sin närmsta anhöriga som bor på annan ort.

På det sättet slipper man ha skatten i en byggnad som kan rånas eller beslagtas. Blir man utkastad på gatan om det blir krig t.ex. har man ändå möjlighet att hämta sin skatt. :)


Låter jag så paranoid???

Kanske borde gå på en hälsokontroll..?

Skrattar bäst som skrattar sist!!! : )
2011-08-10 12:51 # 29
Skrumpelnubb
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Citat:
Ursprungligen postat av Robban
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Jag har nyligen skaffat ett kassaskåp som jag förvarar mina mynt i hemma, jag har precis som andra känt osäkerhet angående bankers godtyckliga inställning till innehållet i bankfacken.

Som det nämns i början av tråden är förvaring av lagligt betalningsmedel i bankfack "olagligt". Därför blir det lätt för diverse tänkbara institutioner att konfiskera all ädelmetall som faller under benämningen lagligt betalningsmedel. Jag har inte alls svårt att föreställa mig att det kan bli olagligt att som privatperson äga guld inom en inte allt för avlägsen framtid, glöm inte att vi är medlemmar i EU!!! Vid ett sådant scenario är antagligen bankfacken det första man undersöker, bankfack får öppnas av polis med order om husrannsakan. Och om det blir olagligt att äga guld kommer polisen utan problem utföra en husrannsakan i de bankfack man misstänker innehåller guld.

Därav känslan av osäkerhet med bankfack...


Så här kan man göra:

Man gräver ner eller gömmer sin skatt bakom en sten i en mur eller nåt sedan gör man en skattkarta som man river i två delar. Den ena delen förvarar man i sitt vita arkiv, den andra ger man till sin närmsta anhöriga som bor på annan ort.

På det sättet slipper man ha skatten i en byggnad som kan rånas eller beslagtas. Blir man utkastad på gatan om det blir krig t.ex. har man ändå möjlighet att hämta sin skatt. :)


Låter jag så paranoid???

Kanske borde gå på en hälsokontroll..?

Skrattar bäst som skrattar sist!!! : )


Hahahaha..

Jag menar faktiskt allvar även om det låter som sagor! Men de var nog inte så dumma de där sjörövarna i alla fall.

Om ekonomin krashar totalt, och det blir krig och laglöshet och man tvingas leva på flykt och riskerar att rånas av hungriga mobbar om man bär något med sig, då är det absolut bäst med en skattgömma utomhus där man kan hämta några få mynt då och då.

Har du ett kassaskåp kan du tvingas öppna det. Har du skatten utomhus vet ingen ens att du har den. :)
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-08-10 14:01
2011-08-10 12:58 # 30
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Det otäcka med bankfack är att ingen vet vad man har i det. Hur ska man kunna få ersättning vid ett rån? Jag har emellertid en idé som skulle kunna fungera. Man skaffar ett vapen- eller kassaskåp att ha hemma, det ska vara nyckellås, inte kombinationslås. Däri förvarar man sina prylar. Nyckeln eller nycklarna till skåpet förvarar man däremot i bankfack. Häpp!


Ifall du läger nycklarna i ett banckfack, har du ju inte omedelbar tillgång till ditt kassaskåp.

Det är bättre att gömma nycklarna exempelvis i ett stuprör, så att de inte kan upptäckas av metalldetektor. Men linda in nycklarna i bly, så att stålmannens röntgenögon inte kan se dem. Lägg dessutom in lite kryptonit i kassaskåpet, så att han inte kan flyga iväg med dem.


En fördel är att man inte kan anklagas för förvaring av betalmedel i bankfack. En annan är ju att du inte kan bli rånad hemma, om kassaskåpet är av tillräckligt solid sort. Å andra sidan så gäller det ju att övertyga rånaren om att man verkligen inte har tillgång till nyckeln, men det fattar han nog när han knäpper av dig ett finger och du ändå inte kan ro fram med nyckeln :)
2011-08-10 14:57 # 31
KH
Goldfinger

Förvara några mynt i kassaskåpet, som du ger till tjuvarna. Resten har du nedgrävt någonstans. Då behåller du ditt finger.
2011-08-10 18:15 # 32
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av KH

Det är bättre att gömma nycklarna exempelvis i ett stuprör, så att de inte kan upptäckas av metalldetektor. Men linda in nycklarna i bly, så att stålmannens röntgenögon inte kan se dem. Lägg dessutom in lite kryptonit i kassaskåpet, så att han inte kan flyga iväg med dem.


Men om man inte tror på Stålmannen utan Tomten är ju det meningslöst (med kryptonit).
Det är ju lite som att tro på bankerna, börsproffsen etc det också meningslöst.

Skaffa istället mycket guld och gjut ett kassaskåp i metallen så du får bra tyngd. Måla det sedan i en grå trist kulör och låt de stå öppet med något skräp i.

// SIMM
2011-08-10 18:28 # 33
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Visst. Funkar hos en del banker.
Men exempelvis SEB tillåter inga ädelmetaller i någon form i bankfack.


Nikon, vill du maila mig på cornucopia@cornubot.se. Skulle gärna ha ett gästinlägg från dig i ämnet (förbud mot guld(mynt) i bankfack) på bloggen.
2011-08-11 17:34 # 34
MFC
För er information (kan av någon anledning inte få infogning av länkar/bilder att fungera så ni får kopiera&klistra in själva)

http://mfc.elmberg.net/2011/08/11/seb-replikerar-om-huruvida-guld-far-forvaras-i-deras-bankfack-eller-ej/
Senast ändrad av MFC; 2011-08-11 17:35
2011-08-11 18:09 # 35
mfm
Om du inte fått det skriftligt från en advokat på SEB så skulle jag betrakta uttalandet som tveksamt.
2011-08-11 19:09 # 36
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av mfm
Om du inte fått det skriftligt från en advokat på SEB så skulle jag betrakta uttalandet som tveksamt.

Mmm, det är knappast deras jurister som sitter och twittrar.
Jag har fått lika tydliga besked på att man inte får förvara ädelmetaller i någon form i deras bankfack.

Det enda som är värt något är vad som står svart på vitt på deras bankfacksavtal.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt