Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ett par snabba frågor angående att investera i silver/guld.
Ett par snabba frågor angående att investera i silver/guld.
2011-07-26 01:27 # 1
Hejlars
Hej, kan börja med att säga att jag är helt ny på denna sida och jag hoppas att jag placerade tråden under rätt forum. Är förövrigt helt ny inom guld och silver men har förstått att det verkar vara ett framtidssäkert långsiktigt sparande. Sitter just nu bara på en 5g guld tacka.

Mina frågor som följer är:

1, Är det värt att investera ett par tusen i guld/silver vid varje löning?
2. Ska man satsa på guld eller silver isåfall?
3. Mynt eller tackor?
4. Några speciella märken man ska satsa på?
5. Är det värt att investera i överhuvudtaget som en vanlig svensson knegare?
6. Har hört att silver måste hålla perfekt skick för att hålla värdet. Stämmer detta?

Har nyss fyllt 20 och ett stabilt sparande hade inte varit fel, känns som det finns vettigare alternativ än att bara lägga pengarna på hög på ett sparkonto..

Har säkert fler funderingar men dessa är de jag kommer på för tillfället.

Tack på förhand.

Senast ändrad av Hejlars; 2011-07-26 01:49
2011-07-26 02:04 # 2
Selous
1. Ja, lätt, om det nu inte innebär att du får leva på vatten och knäckebröd.
2. Varför inte bådadera? Var medveten om att silver är momsbelagt i Sverige bara. Guld är ingen moms på.
3. Smaken är som baken, jag föredrar mynt, andra tackor, har du ingen preferens så satsa på max metall per krona.
4. Nej, bara de är välkända. Valcambi, Johnson Matthey, Swiss bank etc. Mynt, Krugers, Maples, Eagles tex.
5. Det är väl upp till var och en men om inte du sparar och investerar åt dig, vem ska då göra det?
6. Beror på vad du menar med perfekt skick, lite sulfidering påverkar inte värdet, alls.

Du är ung, säg att du sparar 1500 spänn i månaden i tio år, när du då är 30 så har du 180 000 sparat bara om du lägger sedlarna i madrassen. Med ränta på ränta är det mer, det är en rätt ordentlig buffert, tänk vilken trygghet om något händer? Sparar du i varje fall någon del i ädelmetall så tar du bort motpartsrisken och med stor sannolikhet kompenseras du för inflationen genom värdestegring.
2011-07-26 10:27 # 3
Rickard
Ifall du är ny på området kan jag rekommendera dig att läsa igenom den här artikeln http://www.libertysilver.se/kc/article?id=75

Mycket lärorikt!
Senast ändrad av Rickard; 2011-07-26 10:28
2011-07-26 15:30 # 4
Hejlars
Tack för svaren!
2011-07-27 10:20 # 5
Tel
Båda skulle jag säga. Övervägande delen i guld, kanske förhållande 60 guld och 40 silver eller 70/30.
Guld är mera den monetära metallen men silvers utveckling kan överskrida guldens på långa vägar.
Silver är däremot en industriell metall dessutom och svänger mer i pris.
Silver kan sägas vara fågeln (the canary in the coal mine) och guld elefanten.
Det är däremot värt att ha åtminstone en del i silver.
Senast ändrad av Tel; 2011-07-27 10:23
2011-07-27 19:32 # 6
SIMM
Ja det där med fördelning är inte lätt.
Olika förespråkare anser att det finns från 5ggr mer silver till 16ggr än guld. Men vi förbrukar silver i industrin som aldrig förr så där anser man att det blir brist, stor brist.
Så går allt på högvarv kommer vi att få silverbrist och då ett mycket högre pris, troligen bättre än guld. Men om hela det monetära systemet brakar, ja då åker nog silvret ner en del och guld blir vinnare - silver är därför mer volatilt än guld och samtidigt mer riskabelt.

På kort sikt är det nog silver som är vinnaren, men på längre sikt så tror jag att det blir guld som tar hem spelet.
Frågan är bara vad kort och lång sikt är och om/när PIIGS eller USA ställer in/kollapsar?
Fördelningen Ag/Au är väldigt svår, men troligen lättare om man kommer fram till vilket man tror mest på: Vi kör på som vi gör idag (industrin rullar och inflationen äter) = silver vinner. Eller om vi istället satsar på kollaps (default, recession eller hyperinflation) = guld vinner. Men viktigast är nog att ha metall ö.h.t.

// SIMM
2011-07-27 21:10 # 7
HeyJoe
1) Ja, att investera i fysiskt guld och silver är troligtvis det bästa du kan göra det närmaste året/åren.
Personligen tror jag att det börjar bli bråttom om man ska hinna på tåget. Tror att det kommer braka löst inom 12 månader, troligtvis tidigare.
Folk som inte äger guld, silver, och andra saker av värde kommer nog vara relativt körda.
Självklart behöver man ju ha pengar så man kan överleva vardagen, men alla pengar man inte behöver just nu skulle jag genast stoppa in i guld och silver.

2) Folk har olika åsikter... skulle köra på ca 50/50 om jag var du.
Silver har definitivt större potential, men guldet är stabilare.

Är väl bra att påpeka också att guld och silver kommer ju tillslut nå sin topp jämfört med andra instrument, så det är ju inget man köper på sig och håller hela livet. Är viktigt att tänka på priser inte bara i kr och dollar, utan också i jämförelse
med andra saker av värde, t.ex. guld vs aktier, silver vs bostäder, osv.

Personligen kommer jag sälja mitt guld/silver och köpa aktier/fastigheter ungefär när ration mellan guld och dow jones
når ~1:1, ration mellan guld och bostäder når ~100:1, och ration mellan silver och bostäder når ~1000:1.

Guld och silver jämfört med bostadspriser i USA och UK: http://www.sharelynx.com/chartstemp/USHLSPOG.php
-
Guld jämfört med Dow Jones: http://inflation.us/images/dowgoldratio.png
-
Dow jones jämfört med bostadspriser: http://investmenttools.com/images/re/re_div_dow.gif
Senast ändrad av HeyJoe; 2011-07-27 21:29


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt