Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver eller inte?
Silver eller inte?
2011-07-25 19:45 # 1
teasing1
Har kommit över lite "silver-grejjer", men är inte riktigt säker ifall det är silver.

Under foten på en sockerskål står det "Silber-Flöck" följt av 90 inuti i en rektangel.

Någon som vet mer om detta?
2011-07-25 19:57 # 2
MrLibertad
E.Flöck är tillverkaren och med största sannolikhet är skålen pläterad med en 90%-ig silverlegering.
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-07-25 20:09
2011-07-25 21:28 # 3
teasing1
Tack så mycket för informationen!

90% legering lät dock inte så imponerande. :P
2011-07-26 23:24 # 4
Tel
Ingen expert men jag skulle tro att alltihop är 90% silver.

Jag är inte så säker att man kan plätera med 90%. Olika metaller behöver olika spänningar och kemiska blandningar för att plätera så det går nog inte. Jag kan inte heller se någon anledning till varför man skulle vilja göra det. Pläteringen i sig är den billiga varianten, man sparar nog inte mycket alls med en blandad plätering om man nu kan göra det.
2011-07-29 10:19 # 5
JJ
100 % säkerhet är det silverplätering. därför tyskarna stämplade inte sitt silver så.
2011-07-29 18:42 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Utan att känna till föremålet eller stämplarna specifikt tror jag att det blandas lite med begreppen här. Det kan ju mycket väl vara en plättering där själva plätteringen består av finsilver (99,9%). Plättering per definition innebär ju dock att endast ytskiktet består av silver medan resten av föremålet i så fall troligen är en legering av s.k. nysilver som oftast innehåller koppar/zink/nickel. Silverinnehållet skulle totalt sett därmed bli väldigt lågt, antagligen några promillen och föremålet skulle således inte ha något silvervärde utan endast ett marginellt värde baserat på basmetallens värde (förutsatt att det inte finns något samlarvärde).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt