Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < BullionVault
BullionVault
2011-07-22 00:53 # 1
bluesky
Kan tipsa om ett annat sätt att köpa fysiskt silver (och guld) på och det är
http://silver.bullionvault.com (respektive http://bullionvault.com för guld).

Du får dock inte silvret i handen, utan det förvaras i valv i London som opereras och bevakas av "Via Mat". Men det är alltså ett fysiskt köp och ingen luftpastej. (För guld kan man välja på valv i London, New York eller Zürich).

Ingen moms alls och nästan ingen spread heller. Man köper/säljer mellan användare som på en börs.
Köp/sälj-avgift: 0,8%.
Förvaring + försäkring silver: 0,48% per år eller minimum 8$/månad = 96$/år (guld: 0,12% / halva minimiavgiften)..
Lätt att köpa, lätt att sälja.

Jag har inte personlig erfarenhet av dem, men kan ju ändå tipsa om detta för den som är intresserad.

Ett litet orosmoln kan ju vara vid riktig finansiell härdsmälta att det har hänt att guldinnehav förbjudits (FD Roosevelt i Usa t ex), och i ett sådant scenario kan man fråga sig vad som händer med innehav där, när man inte kan gömma undan det? Men det har väl aldrig hänt för silver, vad jag känner till i alla fall.
2011-07-22 11:55 # 2
Orgott
såhär är min analys om vad jag tror är skumrask

1. visst det funkar, om aldrig något händer (ingen global ekonomisk kris, ingen brist på silver osv.) Varför funkar det? Jo för att de inte har nog med silver/guld i valven för att täcka folks köp (läs:papperssilver) men tar så hutlöst betalt för leverans att nog liten % investerare tar ut sitt silver (jag gissar i stort sett ingen).

2. skulle något stort hända och folk vill ha hem sitt silver...då avslöjas denna site (som så många andra) som den pappershandel det egentligen är.

"Your wish to withdraw silver bullion will be accommodated only in the form of whole good delivery silver bars (1,000 troy oz) and at a fee of not more than 10%. The withdrawal fee for one tonne or more of silver bullion, delivered in whole good delivery bars, will be not more 2.5%.

Please note that on withdrawing bullion from the vault you may become liable to taxes which you would otherwise not need to pay, such as VAT sales tax on silver bullion, currently charged at 20% in the United Kingdom."

detta är deras riktiga silverpris, "withdrawal fee" är alltså samma sak som vanliga silverhandlare kallar "köp"
medan deras "silver investing", att ha silver i deras valv (mot en liten ersättning) är ett annat ord för "papperssilver".

de tar 25 000:- betalt för att man tar hem sitt silver...+VAT, så det landar väl på en sådär 75 000:-
ca 250 000:- för silvret +75 000:- för delivery

så basicly gör de som alla andra skurkar som inte blir synade på deras bluff
varför tror ni annars att de vill ha allt i sitt "valv" utan oberoende kontrollenhet (som faktiskt ser till att allt finns där fysiskt), de gör givetvis som ALLA andra (utom kanske Eric Sprott som jag faktiskt tror har det silver han påstår).

Eller tänk er det omvända
Ni köper silver hos dem MEN ni betalar inte utan "förvarar" pengarna de skulle fått i säkert förvar (men det är bara ni som garanterar att allt går riktigt till) sen tar ni BETALT för att ha pengarna hos er. Hur många silverhandlare skulle gå med på det oavsett hur rik de visste att ni var och oavsett ert goda rykte och höga kredibilitet?
Ingen.
Dvs ni får silvret av dem, de får ingenting...de får dessutom betala för att inte få nåt.
Nu ser ni kanske hur absurd affär detta är.
Senast ändrad av Orgott; 2011-07-22 11:56
2011-07-22 13:16 # 3
Arkivet
Nej tack... Betala för något jag aldrig sett eller kommer att se.
2011-07-22 20:48 # 4
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av Orgott
visst det funkar, om aldrig något händer (ingen global ekonomisk kris, ingen brist på silver osv.) Varför funkar det? Jo för att de inte har nog med silver/guld i valven för att täcka folks köp (läs:papperssilver) men tar så hutlöst betalt för leverans att nog liten % investerare tar ut sitt silver (jag gissar i stort sett ingen).


Det där är ju ren konspiratorisk spekulation från din sida. Det skulle alltså bara vara ren lögn att de har allt guld/silver i valven som de hävdar, och trots att valven opereras av Via Mat som också dagligen publicerar listor över metallinnehaven och BV publicerar ägarlistor (nickname). Det görs förstås för att visa att de har all metall fysiskt i valven. Skulle det vara skumrask måste de konspirera ihop med Via Mat. Tycker att de verkar trovärdiga.

Sedan är det ju just de där dyra avgifterna (moms och spread/hantering) som man slipper betala om man bara förvarar det i valvet, som man annars måste betala direkt vid vanligt köp. Jag skulle inte använda mig av BV för guld, det är såklart värt några procent spread för att få det fysiskt i handen. För silver finns det dock vissa problem som gör att man kan fundera på det.

Kan man acceptera att det förvaras fysiskt i ett valv i London istället för i handen/bankfacket, och att man i praktiken får sälja mot kontanter så är det en bra lösning (förutsatt att det inte är en konspirationsbluff då, som du spekulerar i). Måste man ha det i handen, och/eller syftar till att senare använda silvermynt direkt i handeln, så är det förstås ingen bra lösning. Så det beror ju också en hel del på syften och avsikter, tidshorisonter osv.

Men visst, det är en sjuk, korrupt och konspiratorisk värld vi lever i, så möjligheten finns ju att dina spekulationer är sanna. Hur ska man veta det? Det verkar t ex vara mycket tveksamt om det finns något guld i Fort Knox...
2011-07-22 22:23 # 5
Sigvard
Det finns ett inlägg hos Cornucopia om en sådan här tjänst......

http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/guld-i-utlandskt-bankvalv.html#more

Sigvard
Senast ändrad av Sigvard; 2011-07-22 22:27
2011-07-25 08:59 # 6
Despierto
En guldtacka i handen är värt tio i (någon annans) valv.
Senast ändrad av Despierto; 2011-07-25 09:12
2011-07-25 12:46 # 7
Orgott
Citat:

Det där är ju ren konspiratorisk spekulation från din sida. Det skulle alltså bara vara ren lögn att de har allt guld/silver i valven som de hävdar, och trots att valven opereras av Via Mat som också dagligen publicerar listor över metallinnehaven och BV publicerar ägarlistor (nickname). Det görs förstås för att visa att de har all metall fysiskt i valven. Skulle det vara skumrask måste de konspirera ihop med Via Mat. Tycker att de verkar trovärdiga.


Det beror kanske på varför man äger guld/silver...
Äger man pga att det inte ens går att lita på staten/bankerna hur ska man då kunna lita på BV?
Vill man säkra sitt värde hur kan man då låta nån annan ha fysisk kontroll över det?

Nu vill jag inte kasta sten i glashus, även jag har ju mitt guld/silver i bankfack så per definition så har jag ju inte full fysisk kontroll.
Så visst förstår jag fördelen med att ibland lita på andra.
Jag säger bara, ha en sund skepticism och bättre att ställa frågan än att inte tänka den alls :)

Hur försvarar man ens deras withdrawal fee?
Senast ändrad av Orgott; 2011-07-25 12:46


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt