Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Förklaring av vad som händer ?
Förklaring av vad som händer ?
2011-07-20 11:51 # 1
NA
Jag skulle vilja få lite förklarat för mig vad det är som händer just nu.

Är väldigt novis runt detta, därav min fråga !

Priserna på guld och silver har gått upp och ner som en jojo senaste tiden, så frågan är varför !

Om nån känner sig manad att skriva en liten lätt förklaring bara så man får sig en uppfattning.

Behövs inte gås in i detalj utan bara en förklaring i det stora hela.

Mvh NA
2011-07-20 12:05 # 2
Orgott
jag brukar lyssna på stellaconcepts, han har de bästa analyserna jag hittat
http://www.youtube.com/watch?v=ZiLtGxy2lJ8
är ett exempel

i övrigt så är det sååå många saker på gång samtidigt
QE3
http://www.panasiagoldexchange.com/
sommar (då silver vanligtvis går dåligt)
demonstrationer och uppror runt om i mellanöstern kombinerat med oljepriset och osäkerheten
bin ladens död eller andra terroristrelaterade händelser
IMF-chefens "skandal"
Rupert Murdochs skandalen och vad den kommer göra med hans mediaimperium
japans katastrof och efterverkningar på t.ex. bilindustrin och ekonomin
Grekland, portugal, spanien, italien, england (hörde jag nu senast), irland, island osv osv.
Kina som dumpar sina dollar (och uppmanar befolkningen till att köpa guld/silver, kombinera det med panasiagoldexchange och du har potentiellt 320 miljoner nya kunder som kommer från, historiskt sett, extremt guldälskande länder).
Förr ledde Indien guldköpandet stort (tror de stod för 60%) nu har Kina börjat knappa in och kommer troligtvis gå om.

en klok man (h1inc på youtube) sa:
-keep to the fundamentals, if they dont change its the same for the long run

dvs om inte USA och världens alla banker börjar bete sig ansvarsfullt så tror jag silver/guld är bra som värdebevarare
eller vad snackar jag om med banker...vanligt folk beter sig ju inte ansvarsfullt
alla svenssons jag känner spelar pyramidspelet "bostadsbubblan" och är stolta över det, en vanlig åsikt är
"vår lgh/hus har ökat med 20% så när vi säljer kommer vi flytta in i nåt större"
i stort sett alla gör så, istället för att ta ut vinsten och vara tvungen att skatta tar de alla pengar de fick för sitt gamla och köper nåt större (helst tar de också lite mer lån).
Spola fram i tiden och kolla om den utvecklingen håller :)
Senast ändrad av Orgott; 2011-07-20 12:14
2011-07-20 12:11 # 3
Orgott
jag är också novis så det är nästan omöjligt att ensam förstå hur saker och ting funkar, varför det går upp och ner
från $30 till $50 ser jag nu att det var pappersspekulatörer till stor del, som sen blev brända på $48 då de höjde marginkraven.

Personligen kommer jag spara alla pengar jag kan nu för att börja köpa när det droppar till $33 för att sen köpa i spridda skurar medan det studsar där nere så man jämnar ut priset (tror det kan i värsta fall droppa till $26). Men som stellaconcept säger så kan silver hitta stöd över $40 och tja...då måste man ju antingen köpa där eller sätta pengarna i guld istället
jag tror att om inte silver studsar ner till $33 kommer jag nog köpa guld för allt om sådär 2 månader.
sen givetvis fortsätta köpa varje månad för det min ekonomi klarar av.
2011-07-20 18:53 # 4
HPX
Eftersom guld- och silverpriset troligen aldrig kommer vara "stabilt" (förrän de återvänder till valuta-status då) så får man räkna med en ganska skakig resa som investerare. Det absolut bästa är att köra periodiserade inköp, d.v.s. månadsspar eller kvartalsspar eller vad man nu vill.

Mina senaste silverinköp t.ex. är back, men inte de jag gjorde för 6 månader sedan, ett år sedan, o.s.v.

Dollar-cost averaging, som det så fint heter. (Kron-kostnads genomsnittning??)
2011-07-21 07:35 # 5
Arkivet
Genomsnittspris.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt