Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Spread silver
Spread silver
2011-07-16 13:43 # 1
Jerka
Silver kommer definitivt inte bli riktiga pengar innan spreaden mellan köp och sälj blir bättre, vet att det finns Liberty SIlver mynt som handlas utan spread men det är inte dem jag diskuterar utan Eagels, Maple Leafs mfl.

Jag menar vem skulle växla in sin lön till silver för att tappa ca 40% till när man vill växla in dem igen????

Tolka mig inte fel, jag är mycket positiv till silver och sitter på mycket fysiskt men dessa spreader mellan köp och sälj i silver är ju löjligt höga, jämför med guld där spreaden för de mest välkända ligger på 5-6%.

Kanske Torgny har något bra svar på varför spreaden är så hög gällande silver?

Hälsningar
Jerka
2011-07-16 21:26 # 2
Dr Ryan
Till skillnad från investeringsguld är silver inte momsbefriat, därav den stora "spreaden". Du kan läsa mer här: http://www.libertysilver.se/kc/article?id=53

Har av just denna anledning avstått från att köpa silver. Det går att komma undan billigare om du köper silver i annat EU-land med lägre momssats än här. Då kan du lagligt föra in silvret i Sverige utan att betala svensk moms och tull. Å andra sidan får du ta hänsyn till reskostnaden eller fraktkostnaden.
2011-07-19 00:26 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nja, spreaden för Maples och Eagles är ju 9-11 % baserat på vårt lägsta försäljningspris. Att spreaden är högre på silver än på guld, oavsett moms, beror på att silver är betydligt mer svårhanterligt och kräver mer arbete, mer lagringsutrymme och mer administration.
2011-07-19 09:04 # 4
Orgott
om du har möjlighet att dra över med bil till tyskland så är det väldigt billigt, speciellt om du har vänner som också vill köpa.
300:-/oz är enkelt att hitta om man är i tyskland.

fast då kanske det är lika bra att bara köpa på tradera, ser nu att 20oz american eagles går för ca 5600-5900:-
Senast ändrad av Orgott; 2011-07-19 09:13
2011-07-19 11:04 # 5
bluesky
Hur kommer det sig att spreaden hos Liberty Silver inte är ännu högre med tanke på att 25% moms påförs vid försäljning? Köps de tillbaka av LS med moms, så att säga? Jämför med Tavex, de betalar mycket lägre än LS om man säljer tillbaka till dem, vilket ger en spread på en bit över 40% för 1-oz silvermynt.... Likaså om man säljer silvermynt till LS som ej är inköpta från LS.

Är det så att om man säljer tillbaka silver till LS, som är inköpt där, så bokas detta som en form av interntransaktion så att man kommer runt moms-spread?

Edit: Och kan man vara säker på att så kommer att vara fallet även i framtiden (Tavex har inget sådant förfarande)? Hur ser detta ut juridiskt? Jag menar inte om lagarna kan ändras i framtiden, utan hur det hela är upplagt i nuläget?
Senast ändrad av bluesky; 2011-07-19 11:16
2011-07-19 11:15 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nja, men när vi återköper mynt som sedan återförsäljs kan vinstmarginalbeskattning användas för mervärdesskatten snarare än 25%-ig moms
2011-07-19 11:41 # 7
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Nja, men när vi återköper mynt som sedan återförsäljs kan vinstmarginalbeskattning användas för mervärdesskatten snarare än 25%-ig moms


Hmmm.... menar du att ni då använder försäljningsvinsterna till att täcka momsen? Utveckla gärna vidare, för det ganska oklart fortfarande...
Senast ändrad av bluesky; 2011-07-19 13:02


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt