Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ron Paul asks Ben Bernanke - Is Gold Money? July 13, 2011
Ron Paul asks Ben Bernanke - Is Gold Money? July 13, 2011
2011-07-14 14:44 # 1
.
Ron Paul asks Ben Bernanke - Is Gold Money? July 13, 2011



( ca 5:08 in i klippet , klippet är 5:31 långt )

Hej , jag vet inte om det här klippet har linkats här tidigare, då ber jag om ursäkt.

Ben Benny "don corleone" bernanke säger att guld inte är pengar :)

Vad tycker ni :D

/// MR.T.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-07-14 15:32
2011-07-14 15:03 # 2
MFC
När en centralbankschef säger att guld som en del av valutareserven är en tradition är det illa.

Medierna ignorerar detta då allting Ben Bernanke säger är heligt.
2011-07-14 15:19 # 3
Kroesus_sork
Jag såg detta klippet tidigare idag också. Det som förvånar mig mest är hur man kan snacka så mycket skit ock komma undan med det. Media e ju som vanligt mästare på att svälja allt han säger men är det en sak jag lärt mig så är det att aldrig lyssna på honom, Faktum ar att motsatsen till vad han säger brukar stämma rätt bra.
2011-07-14 15:40 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.T.
Hej , jag vet inte om det här klippet har linkats här tidigare, då ber jag om ursäkt.


Klippet finns här: http://www.libertysilver.se/kc/news?id=38 men bra att du startade en tråd om det! Jag ändrade ditt inlägg så att videon ligger inbäddad. Hoppas du inte misstycker.

Kul att Ron frågar: "Why don't centralbanks hold diamonds?
Bernanke: "Because of tradition"

Diamanter håller man inte som säkerhet eftersom det inte har de värdebevarande (monetära) egenskaper som guld har. De tappar sitt värde om man delar dem. Man kan inte smälta ihop dem igen till en ny diamant. Osv. Det borde naturligtvis "Bernaken" veta. Antingen är han bara dum i huvudet eller så vet han konsekvenserna av att sitta och säga: "Ja, guld är pengar. Jajamen!"
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-07-14 15:41
2011-07-14 15:56 # 5
.
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.T.
Hej , jag vet inte om det här klippet har linkats här tidigare, då ber jag om ursäkt.


Klippet finns här: http://www.libertysilver.se/kc/news?id=38 men bra att du startade en tråd om det! Jag ändrade ditt inlägg så att videon ligger inbäddad. Hoppas du inte misstycker.

Kul att Ron frågar: "Why don't centralbanks hold diamonds?
Bernanke: "Because of tradition"

Diamanter håller man inte som säkerhet eftersom det inte har de värdebevarande (monetära) egenskaper som guld har. De tappar sitt värde om man delar dem. Man kan inte smälta ihop dem igen till en ny diamant. Osv. Det borde naturligtvis "Bernaken" veta. Antingen är han bara dum i huvudet eller så vet han konsekvenserna av att sitta och säga: "Ja, guld är pengar. Jajamen!"


hehe absolut inte :)

tack för hjälpen.
2011-07-14 18:50 # 6
Flipper
Jag kan inte se att guld rent bokstavligt "är pengar". En guldring är inte pengar, inte heller en kinnebar. Däremot är vissa guldbullions som officiellt gäller som betalmedel pengar, dock inte för guldets skull. Om guld är pengar så är även silver pengar, och platina, och koppar för den delen.
2011-07-14 19:07 # 7
mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Jag kan inte se att guld rent bokstavligt "är pengar".


Det krävs inte en officiell stämpel på ett mynt för att det ska vara pengar. Det fanns pengar innan stater blandade sig i handeln. Pengar är vad människor valt att använda som pengar(bästa och mest accepterade placeholdern för trading) och guld är det som bäst stämmer in på definitionen. Att guld idag inte mycket används som valuta är ingen anledning att inte tro det är pengar. Förr visste alla att guld och silver var pengar. Däremot har ju centralbanker och stater det senaste århundradet hjärntvättat folk att guld bara är konstigt...
Guld är pengar och kommer troligen ganska snart att återigen fortsätta användas som pengar (efter långt uppehåll..)
Senast ändrad av mega_n; 2011-07-14 19:08
2011-07-14 19:15 # 8
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Jag kan inte se att guld rent bokstavligt "är pengar".


Det krävs inte en officiell stämpel på ett mynt för att det ska vara pengar. Det fanns pengar innan stater blandade sig i handeln.


Helt rätt!

Guld är pengar eftersom det uppfyller de klassiska kriterierna för de egenskaper som pengar bör besitta. Dvs. de bör fungera som bytesmedel, vara värdebevarande, homogena, vara enkla att förflytta, vara delningsbara, samt vara en enhetlig måttstock för att mäta värde. Som det står om i guld och silverskolan samt här

Att "The Bernank" säger att guld inte är pengar beror på att han inte förstår eller känner till detta.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-07-14 19:16
2011-07-14 21:01 # 9
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Jag kan inte se att guld rent bokstavligt "är pengar".


Det krävs inte en officiell stämpel på ett mynt för att det ska vara pengar. Det fanns pengar innan stater blandade sig i handeln.


Helt rätt!

Guld är pengar eftersom det uppfyller de klassiska kriterierna för de egenskaper som pengar bör besitta. Dvs. de bör fungera som bytesmedel, vara värdebevarande, homogena, vara enkla att förflytta, vara delningsbara, samt vara en enhetlig måttstock för att mäta värde. Som det står om i guld och silverskolan samt här

Att "The Bernank" säger att guld inte är pengar beror på att han inte förstår eller känner till detta.



Guld borde vara pengar enligt den sunda klassiska definitionen du nämner och enligt densamma borde inte pengar anses vara pengar, eftersom de inte uppfyller kriteriet värdebevarande. Men vi lever i uppochnedvända världen där guld inte är pengar förrän staten säger så. Jag tror ändå vi anser samma sak, men kommer in från olika håll :)
2011-07-14 21:01 # 10
billion
Jag antar att Ron Paul utgår från konstitutionen när han ställer frågan. Där står att guld och silver är lagliga pengar.
2011-07-15 05:36 # 11
Kroesus_sork
Nu e det roliga att det faktiskt e folket som ger papperspengarna sitt varde genom att acceptera dom som "pengar". jag foreslar da att vi alla tar ut papperspengarna och borjar anvanda det som toalettpapper "Vilket faktiskt ar det varde dom har" da det endast e papper. sen kan vi borja handla med riktiga pengar istallet vilket da e silver och guld.

(Sitter med utlanskt tangentbord sa jag ursaktar den konstiga stavningen)
2011-07-15 10:56 # 12
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesus_sork

(Sitter med utlanskt tangentbord sa jag ursaktar den konstiga stavningen)



ALT-tangenten + 0228, 0229 och 0246 löser det problemet.
(stora ÄÅÖ finns på 0196, 0197 samt 0214)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt