Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa silver för första gången
Köpa silver för första gången
2011-07-14 14:01 # 1
Torbjörn
Efter att jag sett ett flertal dokumentärer om silver och guld har jag bestämt mig för att investera en del av mitt sparkapital i just silver. Min fråga till er är om det skiljer sig på att köpa mynt eller en tacka? Min tankegång var att det kunde vara bättre med mynt om våra papperspengar helt skulle tappa värde och vi blev tvungen att handla med silver igen.
2011-07-14 14:23 # 2
Kroesus_sork
Citat:
Ursprungligen postat av Torbjörn
Efter att jag sett ett flertal dokumentärer om silver och guld har jag bestämt mig för att investera en del av mitt sparkapital i just silver. Min fråga till er är om det skiljer sig på att köpa mynt eller en tacka? Min tankegång var att det kunde vara bättre med mynt om våra papperspengar helt skulle tappa värde och vi blev tvungen att handla med silver igen.

Mest silver för pengarna får man om man köper Buffalo Silvermynten eller Liberty silver Mynten. Så dom rekomenderas. Själv har jag gått mest på dom två.
som du säger så känns det enklare med mynt om man skulle använda de som pengar i framtiden. Fördelen med en tacka är väl framför allt att det kan vara smidigt att ha en tacka istället för massa mynt just för långtidsinvestering.
Själv så föredrar jag mynt men det är ju min ensak. Om inte annat så kan det vara riktigt kul att ha både och:)
Senast ändrad av Kroesus_sork; 2011-07-14 14:24
2011-07-14 20:33 # 3
Gustav- Adolf
Du ska köpa svenska silverhaltiga mynt. Redan i dag gångbart betalningsmedel med ett realvärde. Välkänt och svenskt i lagom portioner, gärna tioöringar.
2011-07-15 01:26 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Iofs partsinlaga men jag propagerar rätt mkt för de svenska silvermynten som verkar nästintill oupptäckta även för mer initierade svenska silverbugs. Fördelar med dem inkluderar
- Lågt pris per gram silver
- Lämpliga som bytes/betalningsmedel i ett scenario där silver återkommer som pengar
- Går att konsumera/avyttra med några i taget
- Olika vikter som gör att de lämpar sig för handel
- Basmetallegering vilket gör dem slitstarka
- God igenkänning i Sverige

Om man väljer mellan investeringsmynt och investeringstackor förordar jag investeringsmynt av samma anledningar och då särskilt Liberty Silver mynten som kan handlas utan spread mellan köp- och säljpris.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-07-15 01:27
2011-08-18 01:13 # 5
Peterik
Hej på er (den här tråden är rätt gammal, men jag testar i alla fall).

Jag är helt novis i detta, men kollar runt o läser på....
Jag har fastnat för de gamla svenska silvermynten och de känns som ett väldigt bra alternativ, men frågan blir om var man kan avyttra dem ifall nöden kräver det? LS är ju ett givet val, men vad händer om (gud förbjude!) LS lägger ner? Att sälja 1 kg silvermynt styckvis på Tradera verkar omständigt.... Hittade nån silverklubb på nätet men de verkar inte vara så sugna på gamla mynt...nicklet var för svårt att få bort....

Missförstå mig inte nu, jag tror att LS har en lysande framtid framför sig, men jag undrar bara om marknaden för svenska silvermynt innehåller fler aktörer än LS och enskilda numismatiker?

Ha det bra

Peterik
2011-08-18 02:24 # 6
Despierto
I större städer kan man alltid avyttra "skrotsilver" hos mynt-och antikhandlare. Jag kan köpa tonvis med gamla mynt för spot där jag bor.
2011-08-18 09:52 # 7
Peterik
Gott att höra....Då är det bara att köra igång då.

Tackar för svaret


Peterik
2011-08-18 12:28 # 8
Mogge8212
Citat:

Mest silver för pengarna får man om man köper Buffalo Silvermynten eller Liberty silver Mynten. Så dom rekomenderas. Själv har jag gått mest på dom två.
som du säger så känns det enklare med mynt om man skulle använda de som pengar i framtiden. Fördelen med en tacka är väl framför allt att det kan vara smidigt att ha en tacka istället för massa mynt just för långtidsinvestering.
Själv så föredrar jag mynt men det är ju min ensak. Om inte annat så kan det vara riktigt kul att ha både och:)


Om man ser på mest silver för pengarna så måste väl ändå tackor vara det bästa?
1kg tacka här på LS ger en kostnad på 10,9/g medans LS mynten hamnar på 11,35/g vid köp av 500st....
Jag kom över 2st 1kg tackor (0.999) på annat ställe på nätet häromdagen för ett silverpris på 8,9/g.
Fördelen med mynt är väl dock kanske att man kan sälja av några åt gången om/när man behöver pengar och inte tvingas sälja av en hel 1kg tacka.
Jag ser både för och nackdelar med bägge alternativen så det är nog upp till var och en om man vill ha tackor eller mynt.
2011-08-18 12:59 # 9
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson

- Lämpliga som bytes/betalningsmedel i ett scenario där silver återkommer som pengar
- Olika vikter som gör att de lämpar sig för handel
- God igenkänning i Sverige


Jag ser faktiskt inte hur dessa skulle kunna vara särskilt lämpliga för handel. Igenkänningen sträcker väl sig till "jaha, det är en gammal 50-öring" snarare än att någon har koll på värdet eller silverinnehållet?

Om man i framtiden tänkt handla för dessa mynt ska man nog inte förvänta sig att kassörskan på ICA (eller så många andra) har koll på att en 2-krona från 1940 är värd 98 kr men en 2-krona från 1942 är värd 46 kr.
2011-08-18 23:29 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Om vi utgår från dagens situation där "alla" är indoktrinerade med att papperspengar har ett värde så måhända att de har dålig igenkänning. Om fem år tror jag de har bättre igenkänning...
2011-08-19 01:00 # 11
HPD
Citat:
Ursprungligen postat av mfm

Jag ser faktiskt inte hur dessa skulle kunna vara särskilt lämpliga för handel. Igenkänningen sträcker väl sig till "jaha, det är en gammal 50-öring" snarare än att någon har koll på värdet eller silverinnehållet?

Om man i framtiden tänkt handla för dessa mynt ska man nog inte förvänta sig att kassörskan på ICA (eller så många andra) har koll på att en 2-krona från 1940 är värd 98 kr men en 2-krona från 1942 är värd 46 kr.


Om du har varit utomlands, så tar det inte lång tid innan man lär sig det nya landets valuta och dess mynt.
Dessutom om man ser på andra ekonomier som krashat och använt alternativa valutor/betalningsmedel slå har det aldrig varit några större problem. Dessutom så finns det alltid de som tagit rollen som "växlingskontor" om det skulle finnas behov av sådana.
Att köpa en liter mjölk för 1oz känns lite tokigt om man inte har någon växel.
Om jag dessutom förstått det rätt så är detta silver dessutom momsfritt, rätta mig om jag har fel, Torgny.

//HPD (som starkt förespråkar gamla svenska mynt med silverinnehåll)
Senast ändrad av HPD; 2011-08-19 01:00
2011-08-19 08:33 # 12
mowi_ls
Jag älskar gamla Svenska, Norska silvermynt!!! :-) Gillar även vissa utländska silvermynt av kända valörer från större nationer, tex Morgan dollar, funkar även det.

Praktiska, historiska och bra mynt då några har ett högt samlarvärde förutom basvärdet i silver.

De finns i flera olika storlekar och silverinnehåll men det är inte svåra att veta silvervärdet på mynten. Har man inte plats för det i huvudet kan man google:a, eller använda myntkollen, en bra Svensk sajt.
http://myntkollen.kavalkad.se/

Fortsätter guld- och silverpriset stiga så kommer till slut alla få upp ögonen för riktiga pengar!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt