Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Informationssamhällets påverkan på marknader t.ex "Bullmarket"
Informationssamhällets påverkan på marknader t.ex "Bullmarket"
2011-01-12 17:20 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Det brukar ofta talas om att olika produkter, aktier, råvaror eller andra tillgångar befinner sig i en "bull" eller "bearmarket". Dvs. om värdet på en vara går upp eller ner. Dessutom brukar man tala om de tre stegen som en "bullmarket" (när värdet på en tillgång går upp) klassiskt sett anses innehålla.

Fas1.
Börjar i regel efter åratal av nedgång som i fallet med guld 2001, då det hade gått ner i nästan 20 år sedan 1980 års toppnoteringar. Det bottnade då på ca 250 dollar. För att få historiska data besök http://www.kitco.com/charts/historicalgold.html 250 dollar var ju ett ofattbart lågt värde. Extremt undervärderat.
I denna fas brukar man tala om en "stilla" eller "tyst akumulering". Folk som förstår marknaden och som har kapital tar positioner. Den stora massan är helt ovetande eller i förnekelse.

Fas2. Den stora massan börjar bli medveten. Olika experter uttalar sig i media mm. Kurvan blir brantare. Men det finns fortfarande en viss tveksamhet. Klassiskt sett den längsta fasen.

Fas3.
Euforin sätter i! Nu ska det handlas i denna tillgång, som av nästan alla anses vare en bombsäker investering! Uppgången blir väldigt skarp och blir en "sjävluppfyllande profetia". Dvs. Ju mer och snabbare priset ökar desto kåtare blir nya investerare på att hoppa på tåget, vilket gör att prisuppgången blir ännu kraftigare vilket lockar ännu mer investerare osv. Till slut finns det dock inte tillräckligt med nya investerare som kan hoppa på tåget och fortsätta driva priserna vilket gör att kurvan planar ut. Man brukar äga att en bubbla är redo att spricka när: "priserna på tillgångar stiger utöver vad inkomster kan klara"

Jag hade egentligen inte tänkt att redogöra för vad en bullmarket är för något. Jag är heller ingen expert på området. Jag ville bara ge en kort barkgrund. En bra länk: http://goldsilver.com/article/Three-Phases-of-a-Bull-Market-by-Brent-Harmes/

Min tankegång, som rubriken gör gällande, är att de flesta tidigare bullmarknader har utspelats under en tid då våran informationsteknologi inte har varit lika utveklad som idag. Inte heller under dotcom-bubblan var komunikationen över internet så välutvecklat som den är idag, med forum som detta och alternativ media via videosajter och bloggar.

Frågan är alltså: Hur kan detta komma att påverka faserna i en "bullmarknad" jämfört med tidigare historiska exempel?
Kan fas 2 komma att bli kortare än normalt allt eftersom informationen om den kommande pappers/kreditkollapsen sprids viralt över nätet?

Jag vill avlutiningsvis påpeka att jag tror att det finns viktigt skillnader mellan den här "bullmarknaden" och tillexempel dotcom-bubblan. Det vi ser nu tror jag är konsekvenserna av en kommande monetär kris. Därför är det inte alls säkert att vi kommer att få en utveckling på samma sätt som när folk säljer sina aktier för att fly tillbaka till papperstillgångar i form av olika valutor.

Rätta mig gärna om jag har fel i något. Jag är öppen för kritik!
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-01-12 17:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt