Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Probersyra för guld?
Probersyra för guld?
2011-06-12 22:05 # 1
JJ
Undrar om ni kommer få in någe probersyra för guld igen?
2011-06-13 10:35 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jodå, vi är just i färd med att lägga en beställning hos vår underleverantör på probersyra på 14K, 18K & 22K. Räkna med 2-3 veckor innan vi åter har dem i lager.
2011-06-13 17:09 # 3
JJ
Vad trevligt tack för det :)
2011-06-13 17:34 # 4
marcandrew
Kapar denna tråd.

Hur snabbt skall probersyran verka innan den skall smälta tex 14 karat när man använder syra avsedd för 18 karat?

Jag har nämligen en hög med guldklimpar sedan jag smälte några smycken med gaslåga för ett tag sedan, och om jag vill sälja dem till liberty silver behöver jag då ens testa dem, när ni ändå kommer att göra det? Och vissa väger nästan igenting, fast det är inga fligor utan dom är ca 1 mm tjocka och minst 2-3 mm långa.
2011-06-13 17:46 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Tja, snabbt om jag förstått rätt. Du använder alltså syra avsedd för 18K på stoff från ett föremål som du tror är 14K?

Det går inte att "testa" 14K guld med syra för 18K. Om stoffet löses upp är den enda slutsats som kan dras att det INTE är guld av 18K och man få då gå ned och testa på 14K. Om det löses upp kan det vara guld med lägre karathalt men lika gärna någon annan metall.
2011-06-13 17:49 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nej, du behöver inte testa dem om du skall sälja till oss. Dock är vi inte så förtjusta i att få många små guldkorn om karathalten är osäker och/eller varierar mycket. Det finns ju en del Ghananska försäljare som vänder sig mot svenskar. Det Ghananerna brukar skicka (om de ens skickar något) brukar variera i full skala mellan grus och guld med låg karathalt och allt däremellan så om vi får in något sådant avböjer vi.
2011-06-13 23:09 # 7
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Tja, snabbt om jag förstått rätt. Du använder alltså syra avsedd för 18K på stoff från ett föremål som du tror är 14K?

Det går inte att "testa" 14K guld med syra för 18K. Om stoffet löses upp är den enda slutsats som kan dras att det INTE är guld av 18K och man få då gå ned och testa på 14K. Om det löses upp kan det vara guld med lägre karathalt men lika gärna någon annan metall.


Jo det är jag medveten om. Men det är just hur snabb själva upplösningen skall gå. Sker det endast på ett tiotal sekunder eller är det minuter? Märkte att vissa av klimparna med nedsmälta smycken som jag testade inte försvann utan behöll en klar guldfärg(alltså är de 18 karat eller högre) medans andra som jag misstänker är 14 karat löstes upp till en grönaktig sörja och sedan försvann. Och detta skedde på ca 1 minut.
2011-06-13 23:14 # 8
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Nej, du behöver inte testa dem om du skall sälja till oss. Dock är vi inte så förtjusta i att få många små guldkorn om karathalten är osäker och/eller varierar mycket. Det finns ju en del Ghananska försäljare som vänder sig mot svenskar. Det Ghananerna brukar skicka (om de ens skickar något) brukar variera i full skala mellan grus och guld med låg karathalt och allt däremellan så om vi får in något sådant avböjer vi.


Definera smått. De minsta är ca 1mm i omkrets och 3 mm långa, men de flesta är viktmässingt ca 1gram styck. Är det något som är ovärt för er eller inte?
2011-06-14 07:46 # 9
Solidus
Ta de små klumparna och smält ihop till en större klump. Sen kollar du specifika vikten och räknar ut guldhalten. Problemet löst
2011-06-14 08:52 # 10
marcandrew
Med min oavancerade utrustning så fastnar det i formen när jag smälter lite samt så blir det en massa slägg från skopan jag smälter.
2011-06-14 09:49 # 11
Solidus
Smält direkt på ett eldfast underlag, typ eldfast tegel, ev. kan du gröpa ur en liten form i teglet och rikta lågan mot klumparna som ligger i. Lätt som en plätt!!
2011-06-14 11:00 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Nej, du behöver inte testa dem om du skall sälja till oss. Dock är vi inte så förtjusta i att få många små guldkorn om karathalten är osäker och/eller varierar mycket. Det finns ju en del Ghananska försäljare som vänder sig mot svenskar. Det Ghananerna brukar skicka (om de ens skickar något) brukar variera i full skala mellan grus och guld med låg karathalt och allt däremellan så om vi får in något sådant avböjer vi.


Definera smått. De minsta är ca 1mm i omkrets och 3 mm långa, men de flesta är viktmässingt ca 1gram styck. Är det något som är ovärt för er eller inte?


Tja, svårt att svara på men vi försöker probera/köpa in det. Det du kan göra är att skicka det till oss. Om vi inte kan köpa det betalar vi returfrakten.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt