Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Böcker om guld- och silverinvestering
Böcker om guld- och silverinvestering
2011-01-12 14:25 # 1
Anonym
Jag letar efter bra böcker om att investera i silver och guld och undrar om ni har några bra tips?

Har redan läst Guld som investering av Torbjörn Iwarson och funderar nu på att köpa Get the Skinny on Silver Investing av David Morgan och Investing in Gold and Silver av Michael Maloney. Jag undrar vad ni tycker om dessa böcker.

Har även funderat på Ruff’s Little Book of Big Fortunes in Gold & Silver: A Middle Class License to Print Money av Howard Ruff, The ABCs of Gold Investing: How to Protect and Build Your Wealth with Gold av Michael J. Kosares och Precious Metals Investing For Dummies av Paul Mladjenovic.

Har ni ytterligare förslag på böcker som ni anser vara bättre än dessa? Jag tar gärna emot tips om andra introduktionsböcker samt böcker som är mer avancerade än dessa.
2011-01-26 21:09 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag rekommenderar "What Has Government Done to Our Money?" - Murray Rothbard"

Kan påstås att jag är färgad för att vi har den i lager men å andra sidan bestämmer jag vad som skall tas in i lager och vi hade inte lagerfört den om jag inte tyckt den var bra...

"Gold - The once and future money" av Nathan Lewis är också bra liksom flera andra som saluförs av Mises Institute
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-26 21:09
2011-02-01 12:22 # 3
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Jag rekommenderar "What Has Government Done to Our Money?" - Murray Rothbard"

Kan påstås att jag är färgad för att vi har den i lager men å andra sidan bestämmer jag vad som skall tas in i lager och vi hade inte lagerfört den om jag inte tyckt den var bra...

"Gold - The once and future money" av Nathan Lewis är också bra liksom flera andra som saluförs av Mises Institute


Tack för hjälpen Torgny.

Passar även på att avråda er från Get the Skinny on Silver Investing. Boken är full av stavfel och är dåligt redigerad, samtidigt som den känns som ett "copy paste-jobb" av stora mått. David Morgan kan knappast vara nöjd med den och det känns som han har skrivit den i ren panik bara för att få den publicerad. Jag är övertygad om att den inte skulle ge er här på forumet någon ny information som ni inte vet sedan tidigare.

Torgny, vad sägs om att planera ett bokprojekt för Liberty Silver? Boken Liberty Silver Investing eller kanske Liberty Silverinvestering skulle kunna redigeras av Liberty Silver och samla in artiklar från några av era kunder som kanske dagligen bloggar om ädelmetaller, samt fråga andra människor runt om i landet som har lång erfarenhet av antingen pengar eller ädelmetaller.
2011-02-01 19:42 # 4
Anonym
Läste investing in Gold and Silver av Michael Maloney i förra veckan och kan verkligen rekommendera den.

/Roger
2011-02-14 18:36 # 5
Lars DeLuxe
Hej,
Mike Maloneys bok är på väg hem till mig as we speak... återkommer med rekommendation sen.
2011-02-14 18:54 # 6
Flavian
Här en riktig läckerbit för oss som är för guld och Fractional Reserve banking.

http://www.onread.com/book/The-Theory-of-the-Foreign-Exchanges-285821
2011-02-15 21:54 # 7
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Jag rekommenderar "What Has Government Done to Our Money?" - Murray Rothbard"

Kan påstås att jag är färgad för att vi har den i lager men å andra sidan bestämmer jag vad som skall tas in i lager och vi hade inte lagerfört den om jag inte tyckt den var bra...

"Gold - The once and future money" av Nathan Lewis är också bra liksom flera andra som saluförs av Mises Institute


Tack för hjälpen Torgny.

Passar även på att avråda er från Get the Skinny on Silver Investing. Boken är full av stavfel och är dåligt redigerad, samtidigt som den känns som ett "copy paste-jobb" av stora mått. David Morgan kan knappast vara nöjd med den och det känns som han har skrivit den i ren panik bara för att få den publicerad. Jag är övertygad om att den inte skulle ge er här på forumet någon ny information som ni inte vet sedan tidigare.

Torgny, vad sägs om att planera ett bokprojekt för Liberty Silver? Boken Liberty Silver Investing eller kanske Liberty Silverinvestering skulle kunna redigeras av Liberty Silver och samla in artiklar från några av era kunder som kanske dagligen bloggar om ädelmetaller, samt fråga andra människor runt om i landet som har lång erfarenhet av antingen pengar eller ädelmetaller.


Jag har faktiskt lite lösa planer på en bok inom ädelmetallsområdet. Om någon är kunnig inom området och är intresserad av ett joint venture, hör av er. Torgny har min mail om någon skulle vara intresserad.
2011-02-15 22:42 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag bidrar gärna (med min ringa kunskap och möjligen något ytterligare) om någon vill starta ett bokprojekt. Verksamheten i övrigt och familjetillökningen gör väl dock att jag har för många heltidsjobb redan för att ta på mig ansvar som huvudskribent.

Konkretisera gärna dina idéer Herr K!
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-02-15 22:43
2011-02-16 10:32 # 9
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Jag bidrar gärna (med min ringa kunskap och möjligen något ytterligare) om någon vill starta ett bokprojekt. Verksamheten i övrigt och familjetillökningen gör väl dock att jag har för många heltidsjobb redan för att ta på mig ansvar som huvudskribent.

Konkretisera gärna dina idéer Herr K!


Jag skall göra ett försök!

Min tanke är att det finns investeringshandböcker i mängder på engelska, med varierande innehåll och kvalitét. på svenska är utbudet inte lika stort, och kunskapen och ädelmetaller hos medelsvensson är i bästa fall bristfällig. Min tanke är att en sådan bok skulle kunna ha en given plats på marknaden, särskilt om den är skriven så att alla kan förstå den.

Innehållet skulle då kunna fokusera på bl a följande punkter:

*Valutasystemet (fiat) + Fractional reserve banking
*Inflation
*Ädelmetallernas roll som betalningsmedel genom historien
*Ädelmetallernas väg från brytning till färdig produkt
*Investeringsprodukter (kort om olika myntserier och tackor)

Med ett sådant innehåll är min tanke att boken dels kan upplysa om hur vår ekonomi är uppbyggd (vilket behövs i detta landet där folk har alldeles för stort förtroende för banker och politiker) och peka på dess brister, samt visa på hur och varför man skall placera pengar i fysiska ädelmetaller.

Jag hade först tänkt skriva en sådan bok själv, men inser att jag varken har all den djupa kunskap eller tiden för att genomföra det helt på egen hand. Det skulle därför kunna vara ett gemensamt projekt mellan ett antal personer som har det som krävs.

Som lockbete likt vissa aktieböcker har skulle LS kunna inkludera ett erbjudande i boken som köpare kan ta del av när de beställer, med Torgnys samförstånd så klart ;)

Kommentarer?
2011-02-16 11:43 # 10
Flavian
Jag arbetar på en bok om penningteori och penninghistoria. Jag är för guldmyntfot, men har inga invändningar mot Fractional Reserve Banking. Räkna dock med att det kommer att ta tid innan boken är färdig. Ämnet är gigantiskt och varje ord måste vägas på guldvåg. Dessutom överväger jag att skriva på engelska för att nå en större publik.
2011-02-19 13:19 # 11
GotSilverYet?
Om man är bra på tyska så kan dessa 2 böcker vara intressanta!

Das Silberkomplott
Gör en låten google översättning så man kan förstå vad den handlar om:
Citat:
I historien om pengar är ett bedrägeri av statliga pengar följer den andra. Reinhard tyska dokument hur regeringar och det internationella storfinansen avskaffas guld och silver som pengar och ersättas med legaliserade falska pengar.

Dolda en skoningslös kamp rasar för guld och silver. Spektakulära otillbörlig marknadspåverkan så länge som möjligt för att förhindra ökningen av ädelmetall priser och guld och silver är privata pengar igen. Med den ständigt stigande konsumentpriser på medborgarna instinktivt att våra pengar är något fel. I sanning, dock inte höja priserna men pengarna är fortfarande värdelös, eftersom centralbankerna producera mer av det - euron har förlorat i sin sex år sedan 50% av sitt värde. De kommande åren kommer att besluta om dina pengar. De som agerar snabbt och intelligent, har möjlighet att den värsta för sin egendom och sin pensionering för att förhindra. Kriser kan alltid ha en chans - det är upp till dig att använda dem!

* Varför dollarn och euron förfalskningar är lagliga
* Varför det största experimentet någonsin förfalskade valuta kommer att misslyckas nu
* Varför guld och silver avskaffades pengar, som fördelar och vem som ligger bakom schema
* Hur kan du uppnå dina personliga ekonomiska frihet
* Varför är tre av de rikaste männen i världen - har enorma summor investeras i silver marknaden - Bill Gates, George Soros och Warren Buffett
* Varför är priset på en ounce silver kommer att stiga till över $ 800
* Varför nationell konkurs och en valuta reform är oundviklig

"Om staten går i konkurs, verkligen inte staten bröt, men dess medborgare." Carl Fürstenberg, tyska bank (1850-1933)

Från en recension på Amazon
Tyska förklarar hur de nuvarande monetära systemen har dykt upp. För detta ändamål han går tillbaka 700 år i tiden. Vad han avslöjar här (och många författare före honom, men tyska är så omfattande och så klart som ingen annan) är inte bara en "silver system" utan en hel pengar konspiration. Det är grunden för den till synes oberoende centralbanker banksystemen genom storfinansen - har alltid namnet Rothschild. I en liknande tysk säger "institutionaliserad korruption" samarbeta detta system och staten genom mer och mer pengar spenderas på delstatsnivå och få obegränsade mängder av pengar som skulder. Dessa var guld och silver, som värderas i tusentals år som ett säkert betalningsmedel i de senaste 150 åren, fasas ut och allmänheten som "föråldrade" säljs. Euron är sista bara papper.



Der Dollar Crash

Gör en låten google översättning så man kan förstå vad den handlar om:
Citat:
Den hemliga kraften i världen bankkartell
Många människor känner instinktivt det: Världsekonomin är på väg i en djup avgrund. Men knappast någon vet de verkliga skälen. Även de flesta bankirer vet inte vad som händer på de översta våningarna av sitt yrke är bakom stängda dörrar före honom.

Ellen Browns bok dollarn krascha kommer att öppna dina ögon:
Den fokuserar på en av de största bedrägerierna i banksystemet: till processen av pengar skapelsen och
Kontroll av pengar av privata banker. Nu dominerar Federal Reserve Notes och lån i amerikanska dollar världsekonomin, men detta internationella valuta inte är pengar som har förts det amerikanska folket eller hans regering tagits i bruk. Dessa pengar togs från en privat kartell av internationella bankirer och lån, och denna kartell har invecklat hela världen i en hopplös skuld netto. Dollarn Crash fastställs i detalj hur ett sådant nätverk av privata bankirer skapade det internationella monetära systemet och tagit över styr, bankirer och hur de hanterar denna regel. Det ger trovärdiga bevis för existensen av en maktelit som är fast besluten att ta full kontroll över världen och dess resurser. Livsnerven i denna maktelit är de pengar som deras vapen är rädsla.

I Ellen Browns bok är därför mer än bara penningteori och reformer. Här, om den nuvarande ohållbara situationen upptäcks, så är detta ett första steg mot världen från ondskefulla grepp av en liten men mer kraftfulla ekonomiska eliterna gratis. Boken kan vara början till en öppen diskussion om vårt monetära system. Denna debatt är i dagens konventionella massmedia praktiskt taget tabu, eftersom det ena är skrämda och rädda för konsekvenserna av en allvarlig diskurs. Brown är inte rädd för att trampa på kraftfullt eleganta blanka svarta läderskor av den finansiella Lords. Hennes bok är en upphöjd, knytnäve som krossar den noggrant knutna nät av desinformation, förvrängning, bedrägeri och djärva lögner om pengar, bank och ekonomi trotsig och sanningsenliga. Det visar de dolda finansiella fienden som för närvarande är riktad mot hela världen. Om vi förstår den här bilden i sin fulla dimension, då kan man tro det tragiska absurda i vår hopplösa position mycket, men det är en väg ut ur den här röran: Ellen Brown visar oss hur vi återfå vår ekonomiska frihet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt