Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Aktiemarknaden kastas nerför kullen...
Aktiemarknaden kastas nerför kullen...
2011-06-09 14:57 # 1
teasing1
Aktieägare förlorar pengar nu. Finansaktier och gruvbolag ser jag tappa 1-2 procent dagligen nu den senaste veckan.
Detta beror förstås på att tillväxten synas i och med att QE2 stannar upp i slutet på juni.

Överallt där jag läser sågar folk aktiemarknaden, men detta verkar inte ha spridit sig till ädelmetallerna än.

Jag tror att när metallpriserna sjunkit ca 10-15% då kommer nästa stimulanspaket och då är det köpläge, främst fysisk metall och gruvbolag.

Här är några svenska gruvbolag:

Boliden tappar idag igen.

Endomines tappar idag igen.

Sotkamo Silver tappar idag igen.

Mineral Invest International tappar idag igen.

Lundin Mining klättrar något.

Lappland Goldminers har tappat 27% den senaste veckan.
2011-06-09 22:25 # 2
KH
Hej Teasing 1

Du som är insider. Vad vet du om Lappland Gold? Jag har lite aktier där, men ligger på rejäl förlust hittills. Tänkte hålla ut några år. Ifall guldpriset går upp kraftigt bör alla guldgruveaktier börja flyga tror jag. Vad tror du just om Lap Gold?
2011-06-11 00:23 # 3
SIMM
Halkar in på ett bananskal här. Var ett tag sedan jag uppdaterade mig - men.

Endomines började väl producera i Februari, men Lap Gold har väl en bra bit kvar till att börja producera?
Börsen är förväntningarnas högborg.

// SIMM
2011-06-13 19:22 # 4
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Hej Teasing 1

Du som är insider. Vad vet du om Lappland Gold? Jag har lite aktier där, men ligger på rejäl förlust hittills. Tänkte hålla ut några år. Ifall guldpriset går upp kraftigt bör alla guldgruveaktier börja flyga tror jag. Vad tror du just om Lap Gold?


Insider vet jag inte, men vad jag kan säga om Lappland Goldminers är iaf att de har en produktion, men har stött på mycket svåranrikad malm, därav låg kurs. Kvartalet oktober-december 2010 producerades t.ex. ca 6000 ounces guld. Årsproduktionen i Pahtavaara blev 23.778 ounces guld. 60 miljoner i vinst.

Endomines har mycket riktigt kommit igång med produktionen, mycket intressant bolag att följa, dock på lite längre sikt tror jag. Kommer snart en produktionsrapport (30/6).
2011-06-13 20:17 # 5
Erik
Vad händer om det blir deflation i läget vi befinner oss i nu?

Om man ser till den privata och globala skuldsättningen så skulle väl en deflation nu sluta med att bankerna äger hela världen? Majoriteten av folket får lämna allt de har och blir skuldsatta resten av livet.

Blir spännande om det kommer någon QE3 eller inte.
2011-06-14 10:27 # 6
Argyraspid
Citat:
Ursprungligen postat av Erik
Vad händer om det blir deflation i läget vi befinner oss i nu?

Om man ser till den privata och globala skuldsättningen så skulle väl en deflation nu sluta med att bankerna äger hela världen? Majoriteten av folket får lämna allt de har och blir skuldsatta resten av livet.

Blir spännande om det kommer någon QE3 eller inte.


Välkommen till forumet!

Blir det deflation så dras penningmängden ihop och blir mindre, och då blir våra kvarvarande pengar mer värda. Brist på pengar innebär troligen också en depression, eller iaf en recession. En annan nackdel är att ev. skulder som folk har också ökar i "värde" - som ska betalas tillbaka, med ränta.

Jag tippar på att bankerna redan äger mer än halva världen, och när dammet lagt sig denna gången så äger dom ännu mer. Allt enligt plan...

QE3 lär bli nödvändigt för att tillfälligt rädda USA undan ekonomisk bankrutt. Tyvärr blir det bara värre när det hela brakar ihop, något som är oundvikligt. Skulden är så hög att den aldrig kan betalas tillbaka.
2011-06-14 10:38 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
QE "fyll i egen siffra" är ju en nödvändighet såvida USA inte skall göra statsbankrutt och ställa in sina betalningar vilket inte kommer hända. Efter juni månads utgång kommer oavsett Feds obligationsköp fortsätta. Redan nu finns tillåtelse att ersätta de obligationer som löper ut. Om obligationerna löpt ut och stängts utan att förnyas hade ju skulden släckts ut och det är ju förstås inget bra... Så det är ingalunda så att Fed kommer sluta köpa obligationer men just nu har de vad jag förstår inte tillåtelse att utöka sin balansräkning med ytterligare skuld på marginalen. Men kom då ihåg att de redan är största ägare till amerikansk statsskuld.

Dock börjar det bli starkt folkligt motstånd mot ytterligare räddningspaket och inflationära åtgärder i USA. Detta kan möjligtvis bromsa den konstruerade inflationen momentant. Om vi p.g.a. detta skulle närma oss en hyperdeflation (vilket skulle vara bra för att rensa ut all skit med felallokerat kapital) med hög ränta för tillgångsslag högt upp i produktionskedjan samt för aktier och fastigheter kommer eliten kräva mer inflation. De panikåtgärder som då sätts in då kan göra att hyperdeflationen förbyts i hyperinflation i takt med att anseendet för pengar sjunker. När folk ser pengar för vad de är, värdelösa elektroniska siffror/papperspengar, kommer de anskaffa varor, fasta tillgångar och guld så fort de har några pengar tillgångar. Detta ökar velociteten (omsättningshastigheten) och leder till hyperinflation.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-06-14 10:56
2011-06-14 12:49 # 8
Argyraspid
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Om vi p.g.a. detta skulle närma oss en hyperdeflation (vilket skulle vara bra för att rensa ut all skit med felallokerat kapital) med hög ränta för tillgångsslag högt upp i produktionskedjan samt för aktier och fastigheter kommer eliten kräva mer inflation.


Kan du förklara mer ingående vad du menar? Just denna biten förstod jag inte så väl.
2011-06-15 22:56 # 9
morgondagensGULD
re:teasing1

Du är inte ensam om att ha lagt märke till att
även prospekterings- och gruvbolag med fokus på
ädelmetaller faller på börsen.

Jag har Endomines, Sotkamo Silver och Lovisagruvan
(basmetaller) och säljer av sakta och lugnt för att fasa över i
fysiskt guld.

Endomines är ett kvalitetsbolag som har levererat allt som
utlovats och som verkar i den gruvvänliga kontexten Finland.

Även Sotkamo Silver leds av finländare, men har ett tag till
produktion.

Lovisagruvan är ett litet lönsamt bolag som få upptäckt.

Men som sagt, jag föredrar nu att gå ur aktiemarknaden helt
och använda merparten av pengarna till inköp av guldmynt och
en mindre del till egen guldprospektering (gold rush) i Afrika.
2011-06-15 23:20 # 10
KH
Ha Ha Ha det är svårt det här med placeringar i olika fonder/aktier mm. Själv är jag en LOOSER tillsammans med många andra vad gäller placeringar i fonder, aktier, pensionsförsäkringar mm.

Det är bara GAMBLING som gäller för närvarande på de finansiella marknaderna, och det kommer oundvikligen att sluta med en kollaps av det nuvarande finansiella systemet. Frågan är bara när?

Våra guld och silvermynt kommer att rädda oss från kollapsens värsta efterverkningar: De flesta övriga kommer att bli finansiellt utraderade.
2011-06-16 06:19 # 11
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av morgondagensGULD
re:teasing1

Endomines är ett kvalitetsbolag som har levererat allt som
utlovats och som verkar i den gruvvänliga kontexten Finland.

Även Sotkamo Silver leds av finländare, men har ett tag till
produktion.

Lovisagruvan är ett litet lönsamt bolag som få upptäckt.

Men som sagt, jag föredrar nu att gå ur aktiemarknaden helt
och använda merparten av pengarna till inköp av guldmynt och
en mindre del till egen guldprospektering (gold rush) i Afrika.


Endomines startades ju upp av VD:n Timo Lindborg som nu
bygger Sotkamo Silver-gruvan, så potential finns ju :).

Jo Finland är ett mycket mer "gruvvänligt" land än sverige, staten går
in med stödlån i en mycket större utsträckning där.

Lovisagruvan var intressant. Låga volymer där eller?

Det bästa är nog att gå över till fysiskt helt. Men jag vill ackumulera
stora mängder och för det krävs ett annat redskap än spargrisen.
2011-06-16 07:46 # 12
morgondagensGULD
Jag förstår att detta är ett forum där centraldiskussionen skall
vara om guld och silver och om de mekanismer som påverkar
ädelmetallers värde.

Nämner ändå något om Lovisagruvan, och hänvisar till en
"analys" som signaturen aktiemalle publicerat på Redeye:

http://www.redeye.se/bolag/lovisagruvan/analys/userreport/lovisagruvan-ett-fint-litet-tillvaxtbolag

~~~~~~~
Tyvärr kan det bli så att även sunda bolag inom gruvnäringen
kommer att dras med i det globala börsras som mycket väl kan
komma redan under hösten 2011.

Svagheterna inom euro-samarbetet har blottats när överskuldsättningen
i Grekland mfl länder kommit till allmän kännedom, och det är tveksamt
hur länge världens rika länder och invånarna i dem kan fortsätta att "vara
rika" genom att öka skuldsättningen.

Det finns troligen en gräns för hur mycket av framtiden och den framtida
intjäningen som man kan belåna.
För det är ju det den globala bubblan egentlgen handlar om - att inteckna
framtiden.
Senast ändrad av morgondagensGULD; 2011-06-16 07:47


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt