Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Finns det tillräckligt med Guld och Silver???
Finns det tillräckligt med Guld och Silver???
2011-06-09 22:24 # 13
varanen
Hej Pos!

Ok jag förstår mne om det blir hyperinflation kommer inte riksbanken att höja räntorna då för att stävja inflationen
och när marknaden blir mättad så att säga. Det är då det blir deflation??
2011-06-10 11:42 # 14
POS
Citat:
Ursprungligen postat av varanen
Ok jag förstår mne om det blir hyperinflation kommer inte riksbanken att höja räntorna då för att stävja inflationen
och när marknaden blir mättad så att säga. Det är då det blir deflation??

När det gäller den inflation vi upplever dagligdags stämmer det. Riksbanken kan antingen spä på inflationen ytterligare och hålla räntorna nere, eller också försöka slå till bromsen med högre räntor. Men vad som skulle hända vid hyperinflation vet jag faktiskt inte. Vid en riktig hyperinflation kommer folk med skottkärror fulla med pengar till affären på morgonen för att kunna handla innan priserna hunnit dubbleras. (Sådant hände i slutfasen av den tyska hyperinflationen i början av 20-talet.) När det har gått så långt är det förmodligen för sent att höja räntorna.

Möjligen finns det någon som är mer expert än jag på det här, som kanske kan ge dig ett bättre svar.
2011-06-10 11:45 # 15
POS
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Varmt välkommen till forumet!

För de som inte känner till det hittas POS sida här.

Mycket läsvärt och inspirerande material som rekommenderas varmt!

Och ett varmt tack för rekommendationen! Synd bara att jag inte är allvetande och har svar på alla frågor. ;-)
2011-06-10 12:40 # 16
POS
Jag surfade runt lite igår och hittade följande på en webbsida om den tyska hyperinflationen:

"Foreign Exchange: Those who held funds in dollars, pounds or other stable currencies, or in gold, saved their capital. The government set up rigid exchange controls as the inflation proceeded. As usual under such conditions, a black market flourished. The ones who fared best were the small minority who had the foresight to exchange marks into foreign money or gold very early, before new laws made this difficult and before the mark lost too much value."

Inga konstigheter, egentligen. Ser man tecken på kommande hyperinflation i det egna landet, garderar man sig genom att investera, inte bara i ädelmetaller, utan också i valutor som än så länge är stabila. Skulle det komma tecken på global hyperinflation, är det förstås bara ädelmetaller som gäller.

Och att stater försöker förbjuda människor att handla rationellt är ju inte heller direkt nytt.

Länk till webbsidan jag citerade:
http://www.usagold.com/cpm/nightmare.html
2011-06-10 12:44 # 17
KH
Under Tysklands hyperinflation tog en person en skottkärra med pengar och lämnade den tillfälligt utanför affären. Då tog en tjuv och vräkte ut pengarna och försvann med skottkärran.
2011-06-11 13:08 # 18
POS
Och i dagens Zimbabwe har de anslag på de offentliga toaletterna att man inte får torka sig i ändan med Zimbabwedollar.
2011-06-13 12:41 # 19
varanen
Hej POS

Tack för bra svar!
Vad är det som talar för att vi skall få hyperinflation i endast Sverige och inte en global hyperinfation??
2011-06-13 21:01 # 20
SIMM
Som jag förstår det så är det ju €uron eller U$D som skapar hyperinflationen, inte Sverige. Frågan är nog bara vilken som faller först.
Sedan faller allt som ett korthus, dvs. de drar de andra länderna med sig. Mest pga att vi har så mycket dollar för handelsbalansen och en massa amerikanska statspapper i dollar. Vad är våra svenska kronor värda då?

// SIMM
2011-06-13 21:21 # 21
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Som jag förstår det så är det ju €uron eller U$D som skapar hyperinflationen, inte Sverige. Frågan är nog bara vilken som faller först.

Nu har vi inte sett någon hyperinflation än men visst är Sverige med i racet. Vad ligger den privata skuldsättningstakten på per år? Cornucopia vet säkert.

Dessa privata skulder är ju injektioner med nya, fräscha kronor direkt in i penningmängden.
2011-06-13 22:56 # 22
SIMM
Visst vi är säkert inte bättre än de andra, men:

1. Vi har inte långt när samma skuldsättningsgrad som USA har. Den kan liksom inte ta sig ur som nation. Staten beräknade ju tom vara skuldfria 2018 (fast det tror jag ändå inte på), så det kan vi faktiskt göra (även om jag inte tror på det heller). Tyvärr är det för mycket sko-sig-själv-mentalitet i allt så det blir nog inte så.
2. Grekland och resten av PIIGS kommer att sänka Euron. Vad har grekerna gjort för att ens försöka komma på rätt köl?
3. Skulle vi börja med hyperinflation påverkar detta knappast övriga världen som €uro och U$D gör på oss.

Hur illa det än är har vi faktiskt en av de bättre finanserna bland västländerna, som tur är. Så jag tror inte Sverige sänker världen, utan någon annan sänker oss. Det blir som ringar på vattnet, fast de tunnas inte ut.

// SIMM
2011-06-14 14:53 # 23
POS
Citat:
Ursprungligen postat av varanen
Vad är det som talar för att vi skall få hyperinflation i endast Sverige och inte en global hyperinfation??

Ursäkta det sena svaret, men jag har inte tittat in här på ett tag. Och dessutom har det ju kommit bra svar från SIMM och Despierto.

Att en hyperinflation skulle starta i Sverige är uteslutet i dagens läge. Den stora risken är förstås att dollarn och/eller euron hyperinflaterar och sedan drar med oss i fallet.

Och den andra stora risken är att centralbankerna ser vart det barkar hän, drar åt bromsarna med stora räntehöjningar, och vi i stället får depression.
2011-06-14 22:28 # 24
SIMM
Här är en analys som talar för att det inte blir någon hyperinflation varken i USA eller i Europa.
Istället anser man att Silver-korrektionen ännu inte är färdig och att kommer att gå ännu längre ner än den senaste dippen.

www.marketoracle

Frågan är vad det blir. Surt sa grisen.
Men börsen är å andra sidan ingen höjdare nu heller. Så frågan är vad som verkligen är i upptrend?

// SIMM
.
Senast ändrad av SIMM; 2011-06-14 22:31


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt