Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silvervärdet vid kriser
Silvervärdet vid kriser
2011-05-28 17:33 # 1
jaduok

Nedan följer tankar om vad som händer med silvrets värde vid större ekonomiska kriser.


I ett scenario med stark ekonomisk depression kommer silver gå ner, men endå relativt sätt bevara mer värde än mycket annat vad jag förstått. Men att silver ska öka mycket i absolut värde kräver väl endå att den här världen kör vidare med snabb teknologisk utveckling och högproduktion så vi får billiga varor och högt silverpris ??

Folk pratar om att silver kan bli värt flera tusen dollar /oz men då kommer också dollarn ha gått ner till super lågt.

Även om katastrofen går långsamt så mkt mer folk hinner skaffa silver och silver remonetariseras så är det väl endå osannolikt att det ökar jätte mycket i absolut värde när ekonomin är i kris och produktiviteten sänkt av energikriser, sociala kriser och ev. miljökatastrofer.

För att få de stora scenariorna med absolut silvervärde 5,10 ggr dagens eller mer krävs väl att världsekonomin klarar sig undan storkris eller kollaps alternativt återhämtar sig snabbt (på nått skumt sätt) ??


Lite spekulerande och frågor.
mvh
2011-05-28 23:33 # 2
Argyraspid
Det är rätt många faktorer som spelar in, så det blir svårt att se vart det tar vägen. Men även i en recession/depression så lär silver vara mer värt. Enda gången det tappar sitt värde helt är när samhället förstörs, och det enda som blir värt något är mat, vatten, husrum, medicin, vapen, etc.

Ett uns silver är ett uns silver, oavsett hur man vrider tackan man håller. Det är snarare alla fiat-ekonomier som håller på att dras med i dollarns malström. Jag har hört att 70% av världens pengar är just dollar, så om det stämmer och dollarn kraschar så blir det årtusendets ekonomiska smäll. Tur att årtusendet bara varat i 11 år hittils.
2011-05-31 11:27 # 3
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Argyraspid
Jag har hört att 70% av världens pengar är just dollar, så om det stämmer och dollarn kraschar så blir det årtusendets ekonomiska smäll. Tur att årtusendet bara varat i 11 år hittils.


Det stämmer. Finns en intervju med Mike Maloney på kunskapscentralen där han förklarar hur det ligger till.http://www.libertysilver.se/kc/video?id=21
2011-05-31 21:11 # 4
Argyraspid
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Argyraspid
Jag har hört att 70% av världens pengar är just dollar, så om det stämmer och dollarn kraschar så blir det årtusendets ekonomiska smäll. Tur att årtusendet bara varat i 11 år hittils.


Det stämmer. Finns en intervju med Mike Maloney på kunskapscentralen där han förklarar hur det ligger till.http://www.libertysilver.se/kc/video?id=21


Ah yes, Mike Maloney. Det är från honom jag hört det uttalandet. Tyvärr känner jag inte till mycket om Mike förutom diverse videos jag sett den senaste månaden, mest från YouTube. Vad får ni för vibbar av honom?

Han nämner en ny sajt för utbildning i videon, men den är tyvärr bara för de betalande medlemmarna. Om man vill upplysa så många som möjligt så hade det varit mer effektivt med en öppen sajt, fast då får man ju inte in samma mängd pengar.
2011-06-02 00:51 # 5
MoBy
Citat:
Ursprungligen postat av Argyraspid


Ah yes, Mike Maloney. Det är från honom jag hört det uttalandet. Tyvärr känner jag inte till mycket om Mike förutom diverse videos jag sett den senaste månaden, mest från YouTube. Vad får ni för vibbar av honom?

Han nämner en ny sajt för utbildning i videon, men den är tyvärr bara för de betalande medlemmarna. Om man vill upplysa så många som möjligt så hade det varit mer effektivt med en öppen sajt, fast då får man ju inte in samma mängd pengar.


Maloney får jag tyvärr väldigt mycket TV-shop vibbar av, så honom tar jag med en stor nypa salt. Det känns som att han har väldigt mycket egenintresse i hur han säger saker. Dock så är ju det han säger väldigt unisont med andra talare, så man kan väl se det som en "krydda av information" till övriga.
En man som däremot låter väldigt rätt är Ron Paul. På något sätt har jag lite förtroende till det han säger. Det finns en liten ilska i det han säger, en känslomässig laddning.

OnT: Vad det gäller silver/guldvärdet vid kriser så undrar jag själv hur hela flätan hänger ihop.

1. Om dollarn tappar i värde vid inflation, hur skulle det påverka silver/guldpriset i Sverige?
2. Om dollarn kraschar, vad värderas guld/silver emot då? Tar (t.ex.) Euron över och justerar priserna till samma nivå?
3. Då Kronan har flytande växelkurs, kommer guld/silver få ett köpvärde likt det vi har idag i Sverige, och skjuta i höjden i andra delar av världen som har bundit sin valuta till dollarn?
4. Om diverse devalveringar, revalveringar osv sker i olika valutor, bl.a. dollarn, kommer guld/silver justeras till samma nivåer som idag?
5. Om JPM ryker och inte kan manipulera silverpriset mer, har t.ex. Kina intresse i att fortsätta manipulera priset istället?
Givetvis kan man inte veta vad som händer framöver då händelserna påverkar varandra, men om man delar upp det hela i respektive händelse så borde man kunna tyda respektive förlopp.

Några åsikter kring detta?
2011-06-05 02:11 # 6
SIMM
Guld och silver kan inte gå till :0:-, men det kan FIAT-valutor göra.
Det är nog det enda man kan säga....
Är du här att bli rik, är du nog 10 år för sent ute

// SIM.
2011-06-05 12:13 # 7
Lasse
Citat:
Ursprungligen postat av MoBy

1. Om dollarn tappar i värde vid inflation, hur skulle det påverka silver/guldpriset i Sverige?
2. Om dollarn kraschar, vad värderas guld/silver emot då? Tar (t.ex.) Euron över och justerar priserna till samma nivå?
3. Då Kronan har flytande växelkurs, kommer guld/silver få ett köpvärde likt det vi har idag i Sverige, och skjuta i höjden i andra delar av världen som har bundit sin valuta till dollarn?
4. Om diverse devalveringar, revalveringar osv sker i olika valutor, bl.a. dollarn, kommer guld/silver justeras till samma nivåer som idag?
5. Om JPM ryker och inte kan manipulera silverpriset mer, har t.ex. Kina intresse i att fortsätta manipulera priset istället?
Givetvis kan man inte veta vad som händer framöver då händelserna påverkar varandra, men om man delar upp det hela i respektive händelse så borde man kunna tyda respektive förlopp.

Några åsikter kring detta?

1. Hamnar USD i hyperinflation så hänger de flesta valutorna med nedåt. anledningen till att SEK kommer att göra det är att riskbanken (medveten rättstavning) har stora reserverver i USD och att USA är en av de större marknaderna för svenska produkter vilket även det pressar SEK då en hyperinflation gör att de i praktiken inte kommer att ha råd att handla utomlands. När SEK försvagas förändras växelkursen mot solver så att silvret blir dyrare.
2. Varför inte mot varandra?
3. SEK kommer också att rasa en hel del. (se #1)
4. Det är knasigt att värdera ädelmetaller i fiatvalutor, de bör - om de skall värderas - göras det mot varandra och i vilken köpkraft de har i reella saker som företag, råvaror och fastigheter.
5. Det intressanta är när COMEX ryker och att den pappershandel upphör (om än tillfälligt), för då kommer den fysiska marknaden att sätta priset.
2011-06-06 10:39 # 8
Argyraspid
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse

4. Det är knasigt att värdera ädelmetaller i fiatvalutor, de bör - om de skall värderas - göras det mot varandra och i vilken köpkraft de har i reella saker som företag, råvaror och fastigheter.


Nu kanske detta är lite off topic, men är det möjligt att ha två parallella valutor, en backad av silver och en av guld, och låta de flyta mot varann?

Vid slutet av 1800-talet så var ju silver peggat mot guld, antingen 1:15 eller 1:16, vilket slutade med att den ena metallen försvann från cirkulation när metallvärdet översteg siffran på dess yta. Bättre att låta det flyta och låta marknaden bestämma växelkursen?
2011-10-13 22:24 # 9
Mijominmijo
Jag tror att silvret kommer att bli lika värd som på Romar rikets tid var då var en dagslön 1 denar vilket motsvarade 3,1 gram silver. Men man kan alltid drömma.:-)
2011-10-14 11:03 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Argyraspid
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse

4. Det är knasigt att värdera ädelmetaller i fiatvalutor, de bör - om de skall värderas - göras det mot varandra och i vilken köpkraft de har i reella saker som företag, råvaror och fastigheter.


Nu kanske detta är lite off topic, men är det möjligt att ha två parallella valutor, en backad av silver och en av guld, och låta de flyta mot varann?

Vid slutet av 1800-talet så var ju silver peggat mot guld, antingen 1:15 eller 1:16, vilket slutade med att den ena metallen försvann från cirkulation när metallvärdet översteg siffran på dess yta. Bättre att låta det flyta och låta marknaden bestämma växelkursen?


Javisst, jag instämmer med att ett marknadsbaserat bimetalliskt system tillsammans med kortsiktiga krediter (utan ränta) i form av s.k. Real Bills som släcks ut när de återbetalas vore idealt. Jag vill inte påtvinga det på någon men jag skulle vilja sköta mina transaktioner med ett sådant system.

Se undertecknads artikel om bimetalliskt system här.

Sedan är det i bästa fall en halvsanning att silvervärdet minskar vid kriser. Papperssilvervärdet minskar men inte nödväntigtvis priset på fysiskt silver. Vid rekylen 2008 sjönk fysiskt silver knappt alls i kronor räknat eftersom premierna steg kraftigt. Återkommer med en artikel om detta inom kort.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-10-14 11:06
2011-12-16 21:42 # 11
Lavidium
Priset på silver flukturerar kraftigt. Mestadels på grund av manipulation från CME. Hur ädelmetaller reagerar vid kriser kan skilja sig väldigt mycket från gång till gång,


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt