Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Portugals finanskris
Portugals finanskris
2011-01-12 12:42 # 1
Anders R.
Portugal gick idag ut och emitterade statsobligationer för 1.25 miljarder euro. Skulderna verkar stiga allt mer och fler börjar bli överrens om att Portugal tillslut kommer behöva stödpaket på omkring 50-100 miljoner euro.

Citat:
Att ett stödpaket är närmast oundvikligt – även om det kanske drar ut på tiden – är allt fler marknadsaktörer överens om. I måndags fick Europeiska centralbanken rycka ut och massivt stödköpa 10-åriga portugisiska statspapper för att pressa ned avkastningen till en bra bit under 7 procent. -TOMAS LUNDIN, SVD


Vad tror ni kommer hända?
Och vad tror ni kommer hända med ädelmetallerna om detta scenario utvecklar sig?
Senast ändrad av Anders R.; 2011-01-12 12:42
2011-01-12 15:07 # 2
Anonym
EURO:n var ett dödsdömt politiskt projekt från början, och kommer förmodligen att kollapsa i år. Portugal kan de övriga EURO länderna rädda med sin fond, men sedan kommer Spanien, Belgien och Italien. Läget är omöjligt. En räddning av Portugal skjuter bara upp kollapsen.

När (inte om) EURO:n kollapsar kommer förmodligen guld och silver priserna explodera uppåt. Det har jag inga problem med, men vad händer med svenska kronan? Kommer hela det monetära systemet att kollapsa i slutändan. Frågorna är fler än svaren.

KH
2011-01-12 15:51 # 3
Anonym
Nyss läste jag att Portugal idag "framgångsrikt" lyckades sälja statsobligationer till en ränta under 7 procent. Detta innebär, att det med 99% säkerhet är ECB som monetiserat obligationerna. EURO länderna kan alltså sparka burken vidare längs vägen genom att köpa sina egna obligationer genom att skapa pengar ur tomma luften. Det här är naturligtvis ohållbart på sikt, det skapar till slut hyperinflation. Hur man än vrider och vänder på saken, så kan man bara komma till en slutsats. Läget är hopplöst för EURO länderna. Det är snart GAME OVER.

KH
2011-01-12 17:42 # 4
förnuft & känsla
Det som jag tidigare nämnt som en högt ljudande varningsklocka är följande och det tål att upprepas gång på gång:

Hela Europa har fått gulduppköpare på halsen! Silver står på tur!

Överallt - tv, tidningar, radio -" vi köper ditt guld bäst betalt" osv osv

Oftast handlar reklam av olika de slag om att sälja oss någonting. Men guld köpes! Frågan som ingen ställer är varför?
Svaret - fiatpengarna sjunger på sista versen.....

/Förnuft & känsla
2011-01-12 17:44 # 5
Anonym
Behöver verkligen ädelmetallpriserna explodera vid en euro kollaps? Glöm inte att många kommer fly in i dollarn eller CHF. Lånemössan tvingas på land efter land och alla säger att de klarar sig utan den mot kylan. När de flesta är skuldsatta kan man börja ställa krav på förändringar som man inte hade vågat göra innan.

Vem köpte dagens värdepapper vid auktionen?
2011-01-23 22:33 # 6
Anonym
European Financial Stability Facility förkortad till EFSF bör hamna på 440 miljarder euro enligt E24.
Omräknat i dagens guldpris i euro skulle detta motsvara hela 13875748 kg 24K guld.
2011-01-23 23:18 # 7
Anonym
Det verkar till slut bara vara Tyskland som kan rädda de kollapsande länderna. Men troligen kommer det inte att gå då tyska väljare motsätter sig detta, med all rätt tycker jag. Möjligt då att Tyskland återgår till D-marken. Ett annat alternativ är att trubbelländerna slängs ut ur det monetära samarbetet och får återgå till egen valuta. Då kan dom köra vidare med kontinuerliga devalveringar, precis som var fallet innan EURO-anslutningen.

/GeCe
2011-01-24 12:37 # 8
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av förnuft & känsla
Det som jag tidigare nämnt som en högt ljudande varningsklocka är följande och det tål att upprepas gång på gång:

Hela Europa har fått gulduppköpare på halsen! Silver står på tur!

Överallt - tv, tidningar, radio -" vi köper ditt guld bäst betalt" osv osv

Oftast handlar reklam av olika de slag om att sälja oss någonting. Men guld köpes! Frågan som ingen ställer är varför?
Svaret - fiatpengarna sjunger på sista versen.....

/Förnuft & känsla


det där stämmer verkligen , känns som att folk börjar sakta men i väldigt liten omfattning förstå problem , men ryker på axlar och hoppas nån ska fixa allt ....
Jag tror det kommer bli så att man försöker på olika sätt fram och tillbaka rädda länder osv men till slut så kommer folk förstå att dom blir lurade på sina pengar och när det händer ja vad händer med silvret då och guld för den delen ?
Guld är väl rätt dyrt men inte om man tänker egentligen vad man får för en troy ounce och med tanke på all penga tryckning ...
Men när guldet börjar närma sig 2000 - 2500 tusen så tror jag silvret kommer bli det som dom som inte har råd med guld att köpa :D
Känns som guldet styr silvret lite och när insikten kommer att guld inte är en bubbla och det stiger så kommer silvret med , så man får försöka köpa på sig mer silver nu medans det är lågt eller lite i taget som man har råd :)
2011-01-24 17:31 # 9
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av crash jp morgan
Citat:
Ursprungligen postat av förnuft & känsla
Det som jag tidigare nämnt som en högt ljudande varningsklocka är följande och det tål att upprepas gång på gång:

Hela Europa har fått gulduppköpare på halsen! Silver står på tur!

Överallt - tv, tidningar, radio -" vi köper ditt guld bäst betalt" osv osv

Oftast handlar reklam av olika de slag om att sälja oss någonting. Men guld köpes! Frågan som ingen ställer är varför?
Svaret - fiatpengarna sjunger på sista versen.....

/Förnuft & känsla


det där stämmer verkligen , känns som att folk börjar sakta men i väldigt liten omfattning förstå problem , men ryker på axlar och hoppas nån ska fixa allt ....
Jag tror det kommer bli så att man försöker på olika sätt fram och tillbaka rädda länder osv men till slut så kommer folk förstå att dom blir lurade på sina pengar och när det händer ja vad händer med silvret då och guld för den delen ?
Guld är väl rätt dyrt men inte om man tänker egentligen vad man får för en troy ounce och med tanke på all penga tryckning ...
Men när guldet börjar närma sig 2000 - 2500 tusen så tror jag silvret kommer bli det som dom som inte har råd med guld att köpa :D
Känns som guldet styr silvret lite och när insikten kommer att guld inte är en bubbla och det stiger så kommer silvret med , så man får försöka köpa på sig mer silver nu medans det är lågt eller lite i taget som man har råd :)


Guldet för dyrt för vad? Vi måste förstå att guld är pengar!
Silver är inte pengar, varför? vart går vi med våra pengar, inte du men
99,999999999% av alla människor tar dom till banken. Vad har banken?
Just det GULD, i kina kan man nu öppna guldkonton riktiga guldkonton
där man får fysiskt guld när man säljer. Minsta investeringen, ETT GRAM!!
Guld priset kan gå upp mycket högre än 2500 för att det ska finnas något allternativ!
Jag tycker silver är ok som råvaru investering, men guldet är oslagbart som valuta!
2011-01-24 18:21 # 10
Anonym
Anonym 17:31
Har du några källor till de där guldsprarkonton i Kina?
2011-01-24 19:19 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Anonym 17:31
Har du några källor till de där guldsprarkonton i Kina?


world gold council
2011-01-26 12:45 # 12
Anders R.
Vill passa på att be er att hålla er till topic. Har flyttat några inlägg som enligt mig var off topic till "Alternativa valutor och monetära system".


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt