Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Alternativa valutasystem
Alternativa valutasystem
2011-01-03 16:20 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nuvarande valutasystem med fraktionella reserver skapar mycket elände i form av konjunkturcykler och obetalbara skulder.

De som är motståndare till systemet med fraktionella reserver och propagerar för andra system kan delas in i två huvudgrupper.

Den ena gruppen menar att staten inte skall vara involverad i skapandet av pengar utan att det är upp till marknaden att själva bestämma vad som är lämpligast som pengar. För att något skall kunna fungera som pengar måste det först ha ett värde och pengaegenskaper d.v.s. vara hållbart, kunna flyttas etc. Guld & Silver har under 1000-tals år varit pengar.

En av de främsta företrädarna för denna syn i USA är Ron Paul som lagt fram lagstiftning för att tillåta konkurrerande valutor.



Den andra gruppen erkänner statens rätt att existera och menar att staten skall skapa skuldfria pengar men är också motståndare till centralbanken. I USA har Dennis Kucinich lagt fram lagstiftning för detta.

Hur ser forumet på dessa alternativ? Vilket är det bästa valutasystemet och varför?


2011-01-03 22:30 # 2
marcandrew
Ifall alternativ 2, i enkla drag vill att staten ska återinføra guld/silverstandard under statlig kontroll? I sådana fall alternativ 2.

Fast jag ser heller inga problem med att privata skulle kunna ge ut mynt ifall de ser lika ut som staten och reguleras av denna i slutandan iallafall, som jag førstår alternativ 1. Men jag anser inte att marknaden har vett nog att regulera sig sjalv med tanke på att marknaden utan problem nu accepterar FEDs vilda tryckande av dollar sedan 70-talet. Men om det med marknaden menas med vanligt folk med sunt førnuft.

Har sjalv svårt att se hur en øvergång till riktiga pengar ska gå till men alternativ 1, verkar mest realistisk, men kan få ful biverkningar.

Men jag hoppas att ifall vi slipper fiat, att vi aven slipper typer/føretag som Mandoff, JP Morgan, goldman sachs och øvriga trustorsvindlartyper.
2011-01-03 23:18 # 3
Anonym
Min syn är att det är upp till staten att trycka pengar. Efter ha satt mig in i mekaniken hur pengar skapas och utav vem och vem som gör sig rik på detta system. En bok som ger en inblick på hur en Centralbank - i detta fall Federal Reserve - skapats och motiven med den är "The secrets of the Federal Reserve" av Eustace Mullins. Jag gissar att Sveriges Riksbank fungerar likadant. Efter ha läst boken kan man verkligen fråga sig vem det vi betalar skatt till.

Det finns en bra film som behandlar just detta - en amerikansk film. Den heter "The Money Masters". Denna finns på youtube (22 delar)
2011-01-04 13:27 # 4
Anders R.
Jag har svårt att bestämma mig eftersom båda teorierna är bättre än det vi använder idag.

Men en fördel med Ron Paul och hans likatänkande skulle vara den minskade risken för korruption.

Även om vissa "små" aktörer såklart skulle bli korrumperade så blir inte lika många drabbade i sån omfattning som vi blir idag. Det verkar inte vara något misstag att "makten" blir allt mer centraliserad.
2011-01-05 15:01 # 5
Hej och Hå
Detta är inte enkelt! Jag har också svårt att bestämma mig men jag tenderar att hålla med om vad Gary North skriver här:

http://www.lewrockwell.com/north/north201.html

"Honest money begins with these steps: (1) the revocation of legal tender laws that require people to accept the State's money; (2) the enforcement of contracts; (3) laws against fraud, which fractional reserve banking is. The free market can do the rest."

Att stater fuskar, ljuger och manipulerar bör väl inte vara ett för starkt påstående att göra.
2011-01-06 15:22 # 6
Boss
ja tänker så här när det gäller detta att jag tycker ron pauls förslag är bättre, just för att jag har en känsla och en otäck sån att pengar i framtiden kommer inte finnas , utan kommer gå mot en världsvaluta och det kommer fungera som så att när världens ekonomier kraschar så kommer förslag på att alla ska vara under samma tak , att alla ska bli kontrollerade på samma sätt .
Detta med att bekämpa terrorismen är en grund som kan få människor att överväga ett kontroll system där man opererar in ett chip i handen för att kunna handla mat osv samt kanske flyga utomlands osv ..
Menar som så att redan idag så använder alla kort mer än kontanter , vilket inte är något bra för att vi har ingen kontroll över våra pengar , utan det är bankerna och nån annan som styr och kan när som helst bestämma att låsa mina pengar ...
Därför tror jag som så att vi ska fortsätte med pengar som betalning men med guld som backning som det varit tidigare .
Sen ska finnas kontoll och insyn för allmänheten


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt