Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Nästan riktiga pengar.
Nästan riktiga pengar.
2011-05-27 09:52 # 1
Anonym
Under 2010 gav Sveriges Riksbank ut två minnesmynt till minne av kronprinsessbröloppet, en 300 krona i silver och en 4000 krona i guld. Upplagan var ombegränsad så svenska folket och även andra fick köpa obegränsat antal av dessa. Historikt har dessa utgåvor varit mycket begränsade i antal präglade mynt och då fick man betala ett överpris på mynten med ca. 25% på det nominella värdet. Så skedde ej denna gång, följaktligen så kunde man växla till sig nästan riktiga pengar med pappers och digitalpengar. Varför nu komma med denna gamla nyhet? Har länge tänkt på varför Riksbanken ger ut pengar som kostar så mycket att tillverka. Silvermyntet hade och har en ungefärligt metallvärde på 200 kr och guldmyntet ett värde på 3000 kr. Altså inte långt ifrån marnadsvärdet på råvaran de är präglade på. Det konstiga var att upplagan på denna för mej optimala värdebevarande invenstering endast blev 4370 st. guldmynt och 12020 st. silvermynt. De kan ej bli mindre värda än det nominella beloppet som är präglat på mynten eftersom de är lagligt betalningsmedel i Sverige och man har ett metallinehåll som är förvånansvärt högt. Med andra ord skulle mot all förmodan metallpriserna sjunka så har man sitt ingångsvärde och skulle vi få inflation så kommer snart metallvädert att överskrida det nominella värdet. Alltså en riktig "fegisinvenstering". Tänkte i min fantasi att kan detta vara en uppmaning från myndigheterna till svenska folket att nu har ni chansen att växla in era papperspengar mot nästan riktiga pengar. Troligtvis ej men möjligheten fanns under nästan ett helt år och med tanke på de väldigt låga upplagorna så gick budskapet definitivt inte hem i stugorna. Ett bevis på hur tidigt vi ligger i folks medvetande om metaller och dess värde samt ett tryggt sparande. Troligt vis var det sista gången vi fick en sån straffspark som detta ändå var.
Är det någon på forumet som vet om det har präglats lagligt betalningsmedel i närtid med så högt realvärde som dessa mynt?
Gustav-Adolf
2011-05-27 12:58 # 2
Orgott
nyfiken: köpte du några mynt?
2011-05-27 13:13 # 3
Anonym
Har samlat på mynt mycket längre än jag förstått metallernas värde, så det är klart att något mynt till samlingen köpte jag till min numismatiska myntsamling.
Gustav-Adolf


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt