Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Svenskarnas skuldökning
Svenskarnas skuldökning
2011-05-26 19:26 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Det rapporterades idag att svenskarnas skulder "bara" ökar med 7,2% i årstakt. Detta är ned något från förra året och genomsnittet för 00-talet på runt 10 %. Men under 00-talet ökade tillgångspriserna och särskilt fastighetspriserna. Nu har fastighetspriserna stagnerat men ändå ökar skulderna med över 7% i årstakt.

Detta är anmärkningsvärt men visar på det faktum att skulderna måste öka för att hålla samman systemet. För att systemet inte skall kollapsa måste skulderna och därmed penningmängden öka även om det bara gäller underhåll av existerande lån. Hur kan detta komma sig. Jo, eftersom alla pengar i stort sett skapas som skuld numera så måste mer pengar skapas även om skulden inte ökar. Detta för att klara räntebetalningarna som inte finns i systemet sedan tidigare utan måste även dessa skapas som skuld. Frågan är hur länge detta bräckliga system håller? Vad ser forumet för olika scenarion vad gäller den oundvikliga destruktionen av fiat-valutan?
2011-05-26 19:29 # 2
Despierto
Nä, det är väl det sedvanliga... Det har ju ändå hänt 3800 gånger eller vad det är dom säger.

Pengarna kommer att tappa värde i en accelererande takt tills befolkningen överger dom och börjar använda riktigta pengar. Mardrömsscenariot är ju att människor övergår till att använda någon utländsk fiatvaluta istället. Ur askan i elden liksom. Å andra sidan kan ju detta vara ett steg på vägen, små valutor först, stora sedan.
2011-05-26 19:57 # 3
impact
Dagens papperspengar saknar all uppbackning - dagens statsmakter saknar disiplin.
Alltså alla trycker det som man anser sig behöva.
Om Grekland konkar så faller Euron före Dollarn annars är det rätt så dött lopp vem som faller först.
Faller en faller alla.
Ur askan stiger en ny världsordning som inte alls är globaliserad utan väldigt nationell, inledningsvis.
Då känns det tryggt att ha lite verkliga saker såsom guld/silver/åkerlapp mm
2011-05-27 00:34 # 4
Anonym
Jag håller med Torgny, om att systemet är ohållbart. Dessutom står vi inför en global kollaps av det finansiella/monetära systemet. Förra gången det monetära systemet kollapsade var år 1931. Det tog flera år fram till 1944 innan man beslutade om ett nytt system (Bretton Woods). Den här gången kan kollapsen bli värre. Vad som kommer att hända är svårt att förutsäga. Men vi som äger fysiskt guld och silver kommer att klara oss över kollapsen.

KH
2011-05-27 08:45 # 5
Anonym
På tal om denna skuldökning. Är det någon härinne som skulle rekommendera att låna pengar för att köpa fysiskt? Att t ex låna 500 000 på huset till "renovering" men köpa fysiskt i stället? Hade jag gjort det när vi köpte silver första gången hade det blivit c a 700 000:- upp (innan dippen iofs ;-). Det hade varit en fin liten amortering idag :-D

Friskt vågat, bra eller anus liksom...

/skogge
2011-05-27 11:23 # 6
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
På tal om denna skuldökning. Är det någon härinne som skulle rekommendera att låna pengar för att köpa fysiskt? Att t ex låna 500 000 på huset till "renovering" men köpa fysiskt i stället? Hade jag gjort det när vi köpte silver första gången hade det blivit c a 700 000:- upp (innan dippen iofs ;-). Det hade varit en fin liten amortering idag :-D

Friskt vågat, bra eller anus liksom...

/skogge


Nej, inte jag iaf.
2011-05-27 11:30 # 7
Anonym
Har någon funderat på om detta har något att göra med maya kalendern? Jag menar att hela ekonomiska systemet kollapsar..? Jag har funderat på det några gånger.. att världen går inte under.. men det är något annat som gör att världen förändras..

/S
2011-05-27 12:22 # 8
PeddaP
Tja, eftersom jag har ett öppet sinne till det mesta så tycker jag att det är intressant att läsa de tolkningar som man gör av Mayakalendern ( t ex av Carl Johan Calleman). Tycker även att det är intressant att följa s k kanaliseringar (channelings) från våra galaktiska vänner där uppe. Man bör ju ha lite kritiskt eget tänkande till det man läser förstås, men lite kittlande är det ju att vi kanske snart får ett officiellt avslöjande (disclosure) att vi inte är ensamma i universum. Den som lever får se...

Den gemensamma nämnaren för kanaliseringar och tolkning av Mayakalendern är att vi som människor nu befinner oss i en fas där vi snabbt (av evolutionära mått) utvecklar vår medvetandegrad. Detta innebär stora förändringar för oss framöver och det som nu sker i Mellersta östern och Nordafrika ska vara en del av den nu hastigt ökande medvetandegraden. Vårt monetära system kommer också att bytas ut relativt snart och av det jag läst så kommer det sannolikt att bli ett mycket rättvisare monetärt system uppbackat av värdefulla metaller. Bifogar nedan ett stycke från en kanalisering via Sheldan Nidle nu i maj som rör ett ev framtida monetärt system :)

---------------
We come today, dear brothers and sisters, to discuss some aspects of the new financial system that have not yet been talked about. First of all, let us look at the BRIC nations (Brazil, Russia, India, China). Our Earth allies know the importance of these four to monetary reform and have secretly assigned them a series of key tasks. Brazil is a crucial nation for two reasons: first, it is essential that the Amazon Basin be restored to its former, ecologically fully functioning capacity; second, Brazil needs to provide a prosperous lifestyle for her large population. Monetary reform and debt forgiveness gives her the resources to accomplish both tasks. The same goes for India and China. Here, great spiritual legacies need preserving and billion-plus populations moved into a state of prosperity. Again, monetary reform and debt forgiveness will be the foundations upon which the new regimes can institute the policies addressing these colossal challenges. A great spiritual renaissance is to be centered here!

This brings us to Russia. Russia has been instrumental in forging new monetary policy for Europe. Her vast gold reserves and geographic position (sitting astride both the Urals and the Caucasus) give her a special role to play as a major mediator in bringing this new monetary program into being. We have worked with her in positioning several major gold depositories and in protecting them from harm. In addition, we have used the special energies of the outer Caucasus region to protect the rest of our global gold depository system from destruction by the dark. These activities have been made possible by a special group that we have been encouraging over time inside Russia. This group is destined to form special caretaker governance with the wholehearted assistance of our Earth allies. Russia is using her new economic position in the world to assist the other BRIC nations in their drive to enlist others to adopt a new global monetary system.

Progress toward regime change continues, my brothers and sisters! We are overseeing the last series of legal hoops. These include: a massive signing-on to the new economic system by a majority of nations that agree with the formal BRIC nations' proposals; and, the completion of documents setting in motion a 'changing-of-the-guard' in a number of nations. These final legal documents contain the provisions to end the long rule of the US Corporation and to return America to her original constitutional governance. These developments dovetail with the last detailed accounting of your prosperity funds. The goal is to bring both processes to completion concurrently. Then we can conclude the final step of our prosperity programs and begin, together with the Galactic Federation, to ready the new governments for disclosure. Then our task is to inform you fully about the next steps on your divine march to full consciousness.
Senast ändrad av PeddaP; 2011-05-27 13:17
2011-05-27 17:03 # 9
Anonym
Det verkar som om EURO systemet håller på att kollapsa. Frågan är vad som händer med den svenska kronan i så fall?

Har ni övriga någon fundering på detta??? Kommer kronan att stärkas?? Eller kollapsar hela Fiat systemet samtidigt??

KH
2011-05-27 17:37 # 10
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Det verkar som om EURO systemet håller på att kollapsa. Frågan är vad som händer med den svenska kronan i så fall?

Har ni övriga någon fundering på detta??? Kommer kronan att stärkas?? Eller kollapsar hela Fiat systemet samtidigt??

KH


Jag antar att detta måste bero på hur mycket handel man har inom EURO området?! Kronan lär initialt stärkas men i takt med att företag inom EURO området inte längre har råd att handla av svenska företag kommer det troligen leda till kraftigt minskad lönsamhet för svenska företag vilket så småningom troligen leder till att SEK justeras ned mot EUR...men består EUR? Nä...det är inte lätt att gissa hur det kommer sluta.

De länder som är minst involverade i EURO området och har stabila valutor är väl de som klarar sig bäst.
2011-05-27 21:59 # 11
HPX
Citat:
Jo, eftersom alla pengar i stort sett skapas som skuld numera så måste mer pengar skapas även om skulden inte ökar. Detta för att klara räntebetalningarna som inte finns i systemet sedan tidigare utan måste även dessa skapas som skuld.


Bäste Torgny!

Jag skulle vilja komma med ett motargument till detta. Utan tvivel är det så att den kontinuerliga skuldsättningen ger upphov till ett behov av ytterligare skuldsättning - men det behöver inte per definition bli så att penningmängden alltid expanderar okontrollerat i ett fractional-reserve system (trots detta är jag naturligtvis emot FRB, eftersom det är bedrägeri). Poängen jag skulle vilja göra är denna :

Förutsatt att banken som givit ett lån kontinuerligt spenderar inbetald ränta/amorteringar tillbaka ut i ekonomin så behövs inte mer skuldsättning/penga-skapande för att kunna betala tillbaka lånet, inklusive ränta. Däremot är det naturligtvis mycket sannolikt att så sker iallafall.

Det finns ett missförstånd bland många som diskuterar FRB att "det är omöjligt att betala tillbaka både lånet och räntan, för det finns inte tillräckligt med pengar": Detta är inte riktigt sant - förutsatt att banker inte slutar spendera vinster (i form av aktieutdelning t.ex.) ut i ekonomin så går det mycket väl att betala tillbaka både lån + ränta. En analogi för att göra det lite enklare att visualisera : Att betala tillbaka ett lån inklusive ränta innebär att du måste jobba mer för någon annan än de jobbat för dig. Kort sagt, summan av hela ekonomin måste bli att den som lånat genererar värde som motsvarar det han lånat, plus ytterligare för att betala räntan. Så förutsatt att låntagaren klarar av att underkonsumera så kommer pengar cirkulera så att både lån och ränta betalas.

Med det sagt så återgår jag till att propagera för att det är ett mycket sjukt system, där man får låtsas att folk har pengar "på banken" när det i själva verket inte finns några pengar på banken överhuvudtaget.
2011-05-28 01:22 # 12
Tel
Att fiat valuta mängden ökar exponentiellt finns det ingen tvivel om.
Att den amerikanska personliga skulden har följt med finns det också fakta om.
Men år 2008 slutade den personliga skulden att öka, den planade ut.
Det beror på att gränsen var nådd. De har inte längre råd att öka på sina skulder och betala tillbaka det som de redan är skyldiga.
The FED gör vad dem tror är rätt för att försöka stimulera mer lånande, öka tillverkningen, öka antal arbetstillfällen men det är förgäves. Folk har inte råd att hålla igång systemet. POMO skapar bara mer inflation världen över.
Bankerna köper upp treasury bonds och the fed köper dem av bankerna för mer än de gav.
The fed mao matar bankerna när ingen annan gör det. Skulden går över till staten och skattebetalarna får notan.

Du har rätt, Torgny, fiat systemet kan inte öka i all oändlighet. För många nationer är redan gränsen nådd, skuld taket har uppnåtts det går inte att höja det igen. Att the fed försöker innebär att de blir tvungna till att trycka pengar i accelererande takt hela tiden.
De kan inte vara så dumma att inte vet vart detta är på väg. Vad är det för mirakel de väntar på?
Nej, de vet.
De bara utnyttjar tillfället för att överföra så mycket de kan till sig själva så länge de kan hålla fiat systemet igång. De håller världen till ranson.
Världen tror att de inte har något val då finanssystem är så ihopflätad och alla nationer är så beroende på varandra för mat och gods, import, export och hela köret och ännu inte har förstått att den ända utväg för detta valuta system är att slopa den omgående. Vi har antagligen inte mer än 2 max 3 år kvar innan det kraschar av sig själv. Det tycker jag är generöst tilltaget.

Tyvärr tror jag att Gerald Celente har rätt. (Lyssna på senaste inlägg på King World News.)
Världens ungdomar kommer inte att acceptera detta hur länge som helst. Så många av dem är högt utbildade och arbetslösa...
De kommer att göra revolt och egentligen vem skulle kunna antasta dem för det? Det var inte min generation som startade denna väg men den har fortsatt med den och jag skäms för den. En generation där girighet och makt är allt som räknas, nummer 1 först och bryr dig inte om hur andra har det.
Den ända räddningen skulle vara en retur till en ärlig valuta, ett slut på den vansinniga handeln för hundra gånger världens resurstillgångar varje år eller månad eller vad det nu är. Ett slut på denna högfrekvens handeln som manipulerar priser upp och ner på gods som man inte har men säljer ändå.
Det är fiat valutan som gör allt detta möjligt.
Det finns lagar och regler som är till för att skydda och se till att handel går rätt till. De struntas i fullständigt.

De som handlar och manipulerar på detta sätt och blir rika på det, ska de kunna övertalas att sluta med det innan det är för sent? Jag skulle gärna vilja tro det men tyvärr igen, jag tror att de är blinda och ser bara sina rikedomar och möjligheterna att styra över andra. De tror att de kan rädda sig med sina pengar och makt. De kommer inte att ändra sig, det kommer att bli för sent. Det kommer ett nytt system så småningom och det är bara att hoppas att vägen dit blir inte alltför blodigt.

Sheesh, optimistiskt som alltid...

PS Gerald Celente är något deprimerande att lyssna på. Han är så rak fram och 'down to earth' att han blir väldigt trovärdig, dessutom har han en utomordentlig bra 'track record'.
Senast ändrad av Tel; 2011-05-28 01:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt