Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Lite tankar kring 'värde'
Lite tankar kring 'värde'
2011-05-19 00:28 # 1
Kippe
Satt o filosiferade för mig själv på jobbet idag och funderade över vad vi egentligen har för enhet för (ekonomiskt)'värde'.
Vi har enheter för det mesta, meter för sträcka, gram för vikt men vad är det för enhet för ekonomiskt värde?

Många vill nog påstå att det självklara svaret är att enheten för värde är valutan, men valutan själv värderades ju i guld enligt wikipedia.
Citat:
Den skandinaviska myntunionen (Danmark, Norge och Sverige) införde guldmyntfoten år 1873. Värdet på kronan sattes så att 1 kg guld var lika med 2 480 kronor.

Likadant är det med dollarn och pundet, och jag skulle gissa att värdet på de flesta valutor bestämdes efter en viss mängd guld.
Detta får mig att tycka att guld är en mer korrekt enhet för 'ekonomiskt värde'.

Om man kan enas om att guld är enheten för värde så är ju en fråga som "Vad är ett gram guld värt?" ungefär samma sak som att fråga "Hur långt är en meter?" eller "Hur mycket väger ett gram?"
Inte heller kan man påstå att guld går upp eller ner i värde eftersom guldet är själva måttstocken för att mäta ett värde.

Själva frågan är väl inte särskilt viktig egentligen, men så fort någon säger att "Värdet på guld gick ner" kan jag inte låta bli att reagera eftersom folk jämför guldet med fiatvaluta vilket inte känns helt korrekt. Värdet på valutan kan väl skifta menar jag medans värdet på guld inte gör det eftersom det är det vi använde för att bestämma ett värde på valutan till att börja med.
Ville bara lufta mina tankar och se vad ni tänker om det. Hade varit skönt att kunna knäppa alla på näsan som påstår att guldet ändrar värde då det enligt min mening inte KAN ändra värde lika lite som en meter kan ändra sträcka.

Allt förutsätter ju att guldet faktiskt är enheten för ekonomiskt värde men man kanske borde mäta det enligt något helt annat som utfört arbete eller kanske efterfrågan ?
2011-05-19 01:25 # 2
Selous
En meter är precis så lång som den där staven i Paris är, ett gram är en tusendel av en liter vatten vid en exakt temperatur som jag inte minns på rak arm och en liter är vad som ryms i en kub där alla sidor är exakt en tiondel av tidigare nämnda stav.
2011-05-19 01:38 # 3
Kippe
Är helt överens om dig med det, men finns det en enhet för ekonomiskt värde ? Och hur definereas det bäst i så fall.
Jag menar... en meter är lika lång som den där staven, men en meter är en ENHET som beskriver en sträcka, jag letar efter enhet för att beskriva ett ekonomiskt värde... kanske har filosoferat bort mig lite för mycket den här gången.
Senast ändrad av Kippe; 2011-05-19 01:41
2011-05-19 02:55 # 4
Anonym
Värde kan inte definieras. Det är subjektivt. Arbetsvärdeteori gör ett patetiskt försök att definiera värde som den mängd arbete det krävdes för att åstadkomma en viss resurs och att den resursen då skulle ha ett inneboende värde likt densitet, vikt eller något annat. Det är därför hobbykommunister skriker att de inte får ut hela värdet av sina arbeten. De förstår inte något så fundamentalt och självklart som att en sak är olika mycket värd för olika människor. Hur man t.ex. kan vara konstnär och hobbykommunist är för mig en gåta eftersom konstnärer om några borde vara införstådda i att värde är någonting subjektivt.

Människor som klarar av att tänka har kommit på något som kallas marginalnytteteori vilket i princip bygger på att varje individ kan ha olika värderingar av samma objekt beroende på bland annat förutsättningar, omständigheter eller kanske det mest kända - hur många man redan har av en viss sak.
Det enklaste exemplet är väl en hårklippning, precis efter hårklippningen är du troligtvis inte villig att betala x00 kr för ytterligare en. Då spelar det ingen roll om någon annan säger att det faktiskt är värt så mycket för att den stackars frisören jobbar hårt.

Förlåt om min text uppfattas som upprörd men för mig framstår det egentligen som ofattbart att miljontals människor har dött i sviterna av en förvirring kring något som är så självklart att vilken idiot som helst borde förstå det. Jag måste ge mig själv en klackspark i pungen för att verkligen känna att jag inte drömmer detta vansinne.

/Abel von Vetten
2011-05-19 03:06 # 5
Anonym
Guldets värde = subjektivt

Guldets pris = bestäms av köpare och säljare på marknaden

/WvP
2011-05-19 06:05 # 6
förnuft & känsla
Mer tankar och filosofi...

Det som enligt mig skulle kunna ändra det vi nu kallar guldets subjektiva värde idag är antalet människor på jorden.
Ju fler vi blir desto mer efterfrågan på guld, hur konstigt det än låter.
Skuldsättningen är också central här - ju fler människor desto mer skuld, desto mer värden osv, osv....
Men, om antalet människor skulle minska drastiskt så skulle guldet troligen sjunka i pris i förhållandet till efterfrågan.

Tillgång och efterfrågan, alltid samma ramsa...

Människan kan fortfarande skapas och födas, global sterilitet är det enda som skulle kunna göra ALLT värdelöst...

Guld kan fortfarande INTE skapas ur tomma intet!

Den dagen guld kan skapas ur ingenting förlorar det allt sitt värde.

Toalettpapper och fiatvalutor tillhör samma familj!

/Förnuft & känsla
Senast ändrad av förnuft & känsla; 2011-05-19 06:09
2011-05-19 08:02 # 7
Solidus
Citat:
"Jag måste ge mig själv en klackspark i pungen för att verkligen känna att jag inte drömmer detta vansinne.

/Abel von Vetten "

Kära Abel,
Den klacksparken vill jag gärna se, Maradona också!! (fast han har nog lyckats med det konststycket, men stenad, så det räknas inte!)

Adde vraan Vettet :-)
2011-05-19 08:04 # 8
Anonym
"Värde" är förståss ett intressant begrepp. I alla tider, eller åtminstone så länge handel har existerat, så har två personer som gjort en affär, bytesaffär eller vanlig penningaffär (som också är en form av byteaffär), alltid varit tvugna att komma överens om värdet av respektive parts varor.

Och värdet är väl alltid mer eller mindre subjektivt.

Antag t ex att du är storbonde som odlar vete i stor omfattning och har ett enormt lager av vete. En helt vanlig höstdag 2011 så kommer någon fram till din gård och vill köpa en säck vete för ett kilo guld.

Taget, säger du direkt, för detta låter ju som tidernas affär. Du får ett kilo guld för något som du har i överflöd.

En helt annan höstdag på 2020-talet kommer samma kille tillbaka och vill upprepa transaktionen. Ett kilo guld för en säck vete. Men det är bara det att nu är det global massvält och det finns nästan inget vete kvar i ditt lager. Du behöver föda din familj i första hand och känner att det redan blir knappt nog som det är. Då är det inte lika säkert att du antar denna affär, eller hur?

Värdet av allting är med andra ord omöjligt att bestämma annat än vid ett givet tillfälle och under givna förutsättningar. Tillgång och efterfråga, som ekonomer brukar tala om.

Dock håller jag absolut med om att i monetära sammanhang borde guld vara en bättre värdegrund för valutor än t ex dollar eller Euro, eftersom mängden guld i världen är tämligen konstant medan mängden dollar och Euro liksom alla andra pappersvalutor enkelt kan ökas eller minskas.

Man skall också komma ihåg att papperspengarna från början inte var någonting annat än kvitton på en viss mängd guld som när som helst kunde lösas in mot denna mängd riktigt fysiskt guld. Blotta tanken på att ett papper skulle kunna ha något eget värde skulle för dåtidens människor ha förefallit löljeväckande och absurt.
2011-05-19 08:16 # 9
Lasse
Värde är som sagt av nödvändighet något subjektivt, annars skulle inte människor handla med varandra eftersom de inte skulle tjäna något på det. Människor handlar bara för att bägge parter finner att de värderar det de byter till sig högre än det de ger i utbyte.
2011-05-19 16:46 # 10
Anonym
arbetsvärde teorin förklarar vel det du pratar om med att pris och värde e olika? vilket jag antar gör begreppet "värde" mer filosfiskt en praktiskt i vardagen?

och om en nyklipt inte vill betala för att klippa sitt hår så lär inte frisören klippa något hår och altså finns inget att värdera? eller misförstog jag vad du menade?

sjelv funderar jag över energi energi e något som inte kan skapas eller förstöras bara förendras och allting som finns har krävts en viss energi för att skapas oavsett om det e "naturligt" eller av en maskin som går på olja?
2011-05-19 20:23 # 11
Lasse
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
arbetsvärde teorin förklarar vel det du pratar om med att pris och värde e olika? vilket jag antar gör begreppet "värde" mer filosfiskt en praktiskt i vardagen?

och om en nyklipt inte vill betala för att klippa sitt hår så lär inte frisören klippa något hår och altså finns inget att värdera? eller misförstog jag vad du menade?

sjelv funderar jag över energi energi e något som inte kan skapas eller förstöras bara förendras och allting som finns har krävts en viss energi för att skapas oavsett om det e "naturligt" eller av en maskin som går på olja?

Nej inte om arbetsvärdeteorin är det jag jtror att den är, dvs att något får värde bara för att det är tid nedlagt på det. Det stämmer inte. Jag har hellre något bra som tog kort tid att färdigställa än något dåligt som tog lång tid att framställa. Om jag inte ser någon skillnad på slutresultatet så är det intgen skillnad i bruksvärdet, så om du gräver ett dike för hand och det tar 10 år eller om du gör det på ett par timmar med en rejäl grävmaskin förändrar inte värdet på slutresultatet utom möjligen om jag föredrar en tidigare leverans och därmed grävmaskinen.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt