Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Amortering.. vad tycker ni?
Amortering.. vad tycker ni?
2011-05-18 10:18 # 1
anonymas
Eftersom fiatlån bör amorteras av innan en kommande krasch
så har jag tänkt såhär.. rätt eller fel det återstår att se.

Jag slutar att amortera till banken på huslånet och sätter av pengarna till att köpa silver och ev. guld varje månad istället i ett antal år. Sen när nästa krasch börjar kännas av så är mina förhoppningar att silver/ guld priserna stigit så pass bra, att om jag säljer allt silver/guld som jag lagt undan till amorteringen så betalar jag av en mycket större del av lånet än vad jag hade gjort om jag fortsatt att amortera till banken. Förhoppningsvis blir jag skuldfri mycket snabbare på detta viset.

Jag vill helst inte flytta in i en lägenhet igen och tycker att detta känns som en bättre lösning än att sälja huset på sikt.

Vad tycker ni??
Senast ändrad av anonymas; 2011-05-18 10:19
2011-05-18 12:02 # 2
Anonym
Jag skrev om skuldslaveriet i tråden "Kommer guldet att dyka ner kraftigt i nästa lågkonjunktur".

Som sagt så är skuldfri bäst, men ovannämnda alternativ skulle ju kunna fungera ifall man är säker på att guldpriset går upp kraftigt. Och då gör man en spekulation i detta avseende.

Men det finns osäkerheter och tänkbara problem även i detta scenario. Vad händer om räntorna går upp mycket kraftigt? Förmodligen faller fastighetspriserna då också kraftigt, och beroende på hur stora lån man har kan man hamna under vattnet med ett fastighetsvärde under belåningen, samtidigt som det blir allt svårare att sälja bostäder. Har man då tillräckligt med guld för att amortera av sina lån? Har man råd att betala mycket höga räntor?

Frågetecknen och osäkerheterna hopar sig.

KH
2011-05-18 13:18 # 3
anonymas
Hej.

Skuldfri vore absolut det bästa och jag förstår precis vad du menar. Om cenariot som du beskriver ovan skulle inträffa med kraftiga ränteökningar och prisfall på bostäder så får har man förhoppningsvis bundit räntorna till en hyfsad nivå ett antal år framåt, så man slipper följa med i den berg och dalbanan. Jag har inga planer på att flytta så om husets värde skulle minska mot vad jag köpt det för så sitter jag lugnt i båten så länge jag kan ändå.
Eftersom jag starkt tror på framför allt silver och guld, så är jag beredd på att ta denna chansen/ risken utan att jag sätter mig själv i personlig kris, jag har trots allt fortfarande värdet kvar på min ivestering i form av fysiskt silver och guld, enda skillnaden är att banken inte har fått mina fiat pengar =)

/S
2011-05-18 13:49 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av sandritcha
Hej.

Skuldfri vore absolut det bästa och jag förstår precis vad du menar. Om cenariot som du beskriver ovan skulle inträffa med kraftiga ränteökningar och prisfall på bostäder så får har man förhoppningsvis bundit räntorna till en hyfsad nivå ett antal år framåt, så man slipper följa med i den berg och dalbanan. Jag har inga planer på att flytta så om husets värde skulle minska mot vad jag köpt det för så sitter jag lugnt i båten så länge jag kan ändå.
Eftersom jag starkt tror på framför allt silver och guld, så är jag beredd på att ta denna chansen/ risken utan att jag sätter mig själv i personlig kris, jag har trots allt fortfarande värdet kvar på min ivestering i form av fysiskt silver och guld, enda skillnaden är att banken inte har fått mina fiat pengar =)

/S


Jag tror också starkt på ett ökande guld och silverpris åtminstone i förhållande till Fiat (pappers) pengar. Så det är förmodligen ingen större risk du tar. Har du tur kan det bli en mycket kraftig prisuppgång på guld och silver, och då kan det ju bli betydligt bättre satsning, än att amortera idag.

Lycka till.
KH
2011-05-18 13:55 # 5
Anonym
Kom ihåg att värdeökningen på guld och silver måste bli tillräckligt stor för att både kompensera för spread mellan köp o sälj pris, samt den extra ränta du måste betala årligen pg a att du inte amorterar idag.

KH
2011-05-18 14:36 # 6
Anonym
Jag snackade med min bankman om det här innan. Jag är ju också skuldslav. Skulle iofs kunna tänka mig att sälja huset men det är ett par ganska omfattande renoveringar som borde göras först men jag är inte direkt sugen på att sälja mitt guld och silver för att skaffa fiat att betala byggare med för att sedan eventuellt kunna sälja huset med kanske liten vinst att köpa tillbaka metallen för, om det ens finns någon att köpa då. Sedan gillar familjen hus & trädgård. Odla kan man också :-)
Lånen är dock krona för krona, oberoende om kronan är "värdelös", Zimbabwe-style. Men om det nu skulle bli någon slags hyperinflation på våra fiat-kronor och en limpa bröd kostar 10 miljoner. Vad blir då silver & guld värt (som faktiskt inte går att äta..)?
Men ang. amortering. Är man ung och blivit lurad att kliva in i lånekarusellen med dessa idiotpriser som gäller nu gör väl knappast några tusenlappar hit och dit i amortering någon skillnad när bajset träffar fläkten.
2011-05-18 14:45 # 7
Anonym
Jag glömde att skriva under med "skogge" ovan.

En liten tanke till dök upp i och med det där att ökningen måste kompensera både för den ökade räntekostnaden och för spreaden. Om det nu skulle bli så att differensen mellan silver/guldvärde och fiat skulle explodera. Kommer ens ädelmetallhandlarna ha råd att köpa in metallerna igen? Om det blir värt väldigt mycket i förhållande till fiat, vem har möjlighet att handla metallen av oss?
I ett sådant scenario, borde det inte bli mera av att våra "pengar" är det enda som har reellt värde och då bara kunna användas till att köpa (byta till sig) förnödenheter? Eller betala av lån då? Bankerna sitter ju där med sina fordringar i värdelös fiat? Som man ändå sitter fast i och måste betala på något sätt. Men det blir ju bara ett rundgångsresonemang...

/skogge (igen)
2011-05-18 15:20 # 8
Anonym
@Skogge

Det är svårt det här. Knappast någon har något svar på hur det här kommer att utspelas. Vi är i ett läge globalt, som aldrig har utspelats tidigare, en total vändpunkt i historien.

Som sagt, frågorna och osäkerheterna hopar sig.

KH
2011-05-18 15:39 # 9
Anonym
Man kan bara se tillbaka på historien tidigare, även om den inte upprepar sig, så brukar den rimma som Mark Twain sade.

Vid alla tidigare skuldkriser har systemet i princip kollapsat, och utlöst en svår och långvarig depression med ca 70 års mellanrum. Den senaste depressionen var 30-tals krisen, då de flesta blev utfattiga, börser och fastighetspriser föll med upp till 90%. Ett fåtal som förutsåg kollapsen gjorde sig enorma förmögenheter och kunde vid krisens botten köpa upp reala tillgångar till reapris.

Guld har i alla fall alltid stått sig i värde. Jag har läst (sant eller ej) någon berättelse om att någon tysk familj under den krisen kunde köpa sig ett hyreshus för ett eller ett par guldmynt.

Den här kommande depressionen blir magnituder värre än 30-tals depressionen eftersom kreditexpansionen är flera magnituder värre. Därför tror många som studerar ekonomiska cykler, att vi skall jämföra den med 1720 års kollaps av Söderhavs och Misissippi bubblan. Den utmynnade i en depression som varade 60-70 år samt mynnade ut i Amerikanska frihetskriget samt franska revolutionen.

30-tals depressionen mynnade ut i 2:a världskriget.

Vi får alltså vänta oss en fruktansvärd och lång depression samt ett eller flera stora krig. Till vårt nuvarande läge tillkommer en hopplös överbefolkning samt Peak Oil mm.

Spännande blir det i alla fall.

KH
2011-05-18 16:13 # 10
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Spännande blir det i alla fall.

KH


Japp jättespännande, börjar faktisk se fram emot det.

Själv har vi kvar 1/3 av lånet och låter det löpa som vanligt. Blir hyperinfaltion, kostar det mindre än en limpa bröd att lösa. Går det åt andra hållet får man betala med mer metall för att ta sig ur.

Men själv skulle jag vilja bygga vedspis, värmekamin, jordkällare, brunn m.m., så där ser jag det större problemet. Lägga en massa pengar på det nu och kanske tvingas flytta ut ännu mer på landet där maten finns.
Vänta med att bygga då det kankse inte kostar något. Vänta och då kan det vara försent... eller helt enkelt flytta (men lite svårt med barnen och skola/kompisar etc.).
Ja det är en svår balansgång och ingen kan ju se in i framtiden vad som verkligen kommer att ske. Det är lätt att skriva något och sedan om det slår in så blir det; va-va-det-jag-sa, annars håller man käften. En av tio kommer ju att få rätt om det finns tio olika scenarier.

Peak oil, peak any ennergy.
Globalt krig
Metallhaveri (mot fiat)
Missväxt och hungersnöd.
Virus/epedemier
Solstormar
Nibiru
m.m.

// SIMM
2011-05-18 17:43 # 11
Anonym
Såhär har jag gjort;

Sålt bostadsrätten. Vi köpte den för ett år sedan för 3 milj, sålde för 3.4
Sålt 2/3 delar av min firma (dock ej fått alla pengar ännu, delar av vinsten kommer nästa bokslut).
Fått tag i hyresrätt med svinhög avgift (flashig 3a på eriksberg, bostadsrätt peab ej fått sålt hehehe).

Investerat i:

GULD:
100 st 1 oz Guld krugerrand
20 st 100 grams guldtackor

SILVER:
2 500 St silvermynt 1 OZ Maple leaf (sålde ytterligare 2 500 st så totalt ägde jag 5 000, men numera 2 500 st).
20 St 1 kilos silvertackor

DIGITALA PENGAR:
350 000:- Kr av vinsten för br tillsammans med tjejen på gemensamt 3 mån sparkonto, 2,72% ränta
200 000:- Kr Egna pengar sedan tidigare vinster på 3 mån sparkonto 2,72% ränta. Skönt att ha om ngt kommer upp man behöver, känns som ok trygghet att inte ha så mkt mer på banken.

Papper:
100 ST tusenlappar på ett säkert ställe.

Nu återstår cirka 500 000:- som är på banken kvar i digital form, vad tycker ni? är det värt att investera dem (samt runt 1,5 miljoner till efter skatt som kommer mig till del inom 12 månader) i mer guld? mer silver?

Långsiktigt vill jag flytta en större del av tillgångarna till mark, vad tycker ni om upplägget och var skall man lägga de sista pengarna för att ha en bra och någorlunda trygg korg? :)
2011-05-18 17:57 # 12
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym


Nu återstår cirka 500 000:- som är på banken kvar i digital form, vad tycker ni? är det värt att investera dem (samt runt 1,5 miljoner till efter skatt som kommer mig till del inom 12 månader) i mer guld? mer silver?

Långsiktigt vill jag flytta en större del av tillgångarna till mark, vad tycker ni om upplägget och var skall man lägga de sista pengarna för att ha en bra och någorlunda trygg korg? :)


Köp bensin, generator, mat, vattenreningsaparatur, samt en del aktier i gruvbolag(främst då silver och guld-gruvor.)

Kanske köpa en bit land utanför storstan. Jag har köpt "in mig" hos en bonde med rätten till en bit av hans land ifall saker skulle gå åt helvete.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt