Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kommer guldet vika ner kraftigt vid nästa låg-konjunktur?
Kommer guldet vika ner kraftigt vid nästa låg-konjunktur?
2011-05-17 14:24 # 1
Anonym

Vad tror ni? Kommer guldpriset sjunka (i fiat) vid nästa lågkonjunktur? Folk säljer av för att betala sina lån.

/Oscar II
2011-05-17 14:45 # 2
Anonym
Det blir inte någon "nästa lågkonjunktur". Det vi står inför nu är en kollaps av den industrialiserade civilisationen, samt en kollaps av det nuvarande finansiella/monetära systemet. Jag gissar, att INGEN kommer att sälja av guld (eller silver) annat än för att skaffa sig något livsnödvändigt.

Sedan kan man ställa sig frågan mot VAD säljer man guld framöver i ett kollapsat monetärt system, och mot VAD värderas guldet (och silvret).

Frågorna är många, och osäkerheten total. Men nu gäller det bara enligt min mening att växla över huvuddelen av sina besparingar till ädelmetaller och avvakta utvecklingen. Det finns ingen som helst anledning till att oroa sig över "ifall guldet säljs av i nästa lågkonjunktur".

Vi står inför en total katastrof av hela systemet, frågan är bara när och hur kollapsen kommer att inträffa. INTE OM.

KH
2011-05-17 14:53 # 3
Anonym
Om man sitter på lån i fiat, ska man betala av dessa eller lägga pengarna på guld/silver innan krasch?

/Oscar II
2011-05-17 14:57 # 4
Cornucopia
Fiatlån bör amorteras av. Vad de kan förvandlas till vid en krasch är knappast något önskvärt. Bokstavligt debtors prison/skuldslaveri, eller så köps skulderna upp av Armageddon Inkasso & Bank som skickar lite folk till dig för att övertala dig om att betala skulden.

Vid nästa krasch kommer svenska kronan att försvagas. Om guldet står oförändrat i USD så kommer det alltså ändå stiga i pris i SEK.
2011-05-17 15:05 # 5
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Fiatlån bör amorteras av. Vad de kan förvandlas till vid en krasch är knappast något önskvärt. Bokstavligt debtors prison/skuldslaveri, eller så köps skulderna upp av Armageddon Inkasso & Bank som skickar lite folk till dig för att övertala dig om att betala skulden.

Vid nästa krasch kommer svenska kronan att försvagas. Om guldet står oförändrat i USD så kommer det alltså ändå stiga i pris i SEK.



Men om fiat inte längre är värd något är jag ju inte heller skyldig banken något.

Min buffert som då satt på banken i form av fiat sparkonto är ju ett lån i omvänd riktning. Denna är ju värdelös.

/Oscar II
2011-05-17 15:21 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Fiatlån bör amorteras av. Vad de kan förvandlas till vid en krasch är knappast något önskvärt. Bokstavligt debtors prison/skuldslaveri, eller så köps skulderna upp av Armageddon Inkasso & Bank som skickar lite folk till dig för att övertala dig om att betala skulden.

Vid nästa krasch kommer svenska kronan att försvagas. Om guldet står oförändrat i USD så kommer det alltså ändå stiga i pris i SEK.



Men om fiat inte längre är värd något är jag ju inte heller skyldig banken något.

Min buffert som då satt på banken i form av fiat sparkonto är ju ett lån i omvänd riktning. Denna är ju värdelös.

/Oscar II


Det är en väldigt svår fråga att svara på. Men vi har ett exempel från 1948, då Tysklands monetära system kollapsade. Enligt vad jag läst lite ytligt utan att vara helt insatt i frågan, så bytte man Reichmark mot D-mark, och då fick de som hade spartillgodohavande bara en tiondel av värdet i nya D-mark, medan de skuldsatta inte fick någon real nedsättning av skulderna, utan de räknades om 1:1.

Skuldslavarna satt helt enkelt fast. Bankerna och hela systemet är för starkt för oss knegare. De suger ut den stora massan av befolkningen pg a att det är där pengarna finns att hämta.

Därför är det omöjligt att ge konkreta råd, eftersom läget kan bli ett helt annat nu. Det enda som är klokt, är att vara skuldfri, och ifall man då har några besparingar bör man växla över dem till guld och silver. Skuldslavarna kan se sig som "DOOMED". Kan du inte bli skuldfri kanske du skall sälja din bostad ifall det är det du är skuldsatt i, och tillfälligtvis bo i hyresrätt, för att sedan efter kraschen köpa en ny bostad för en spottstyver.

Ledsen men skuldslavar kan inte få någon absolution här.

KH
2011-05-18 10:10 # 7
Cornucopia
Nej, det går inte att fly sina skulder annat än för företag och nationer. Det är egentligen inget överraskande att skulder skall betalas, om man tror att man kan komma undan så bedrar man bara sig själv.
2011-05-18 14:13 # 8
Anonym
Så det är inget alternativ att köpa på sig ädelmetaller och sedan betala av sina skulder med en bråkdel av dem? Det låter ju annars som ett rimligt scenario. Förklara gärna lite kortfattat varför det inte skulle fungera.
2011-05-18 16:01 # 9
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Så det är inget alternativ att köpa på sig ädelmetaller och sedan betala av sina skulder med en bråkdel av dem? Det låter ju annars som ett rimligt scenario. Förklara gärna lite kortfattat varför det inte skulle fungera.


Vi har diskuterat detta i tråden "amortering vad tycker ni?"

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt