Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < När kommer vi kunna betala med Silver i Sverige?
När kommer vi kunna betala med Silver i Sverige?
2011-05-17 00:07 # 1
teasing1
Hugo Salinas Price, en mexikansk miljardär som förespråkar en sundare monetär politik i Mexiko.

"When asked if the monetization of silver in Mexico could happen in one, two or three years Hugo Salinas Price replied, “I think it could happen sooner than that, I think that it might happen this year. Things are looking good. Of course I have been saying this for some time, but now I am saying it with more emphasis...The idea is now firmly entrenched and it’s only a matter of time before we see some action."

Intervju med Hugo

Vad måste ske innan vi kan använda våra silver och guldmynt i butikerna?
2011-05-17 06:24 # 2
MFC
Svenska silvermynt med nominellt värde (exempelvis jubileumsmynt) fungerar som betalningsmedel. Fast INTE baserat på reella värdet... ännu. För att det ska hända måste kronan bli ordentligt försvagad och förutsättningarna för alternativa betalningsmedel mer gynnsamma. Vilka förutsättningar det är överlåter jag till er att spekulera om.
2011-05-17 06:36 # 3
Anonym
Jag använder guld som värdeenhet redan idag. Mina räkenskaper är i uns guld och priserna online också. Betalningsmedlet betyder inte så mycket. Vad väntar ni på?
/JRX
2011-05-17 07:31 # 4
Anonym
Själv har jag lekt med idén att man skulle införa ett känt mynt, säg t ex Maple Leaf eller varför inte Liberty Silver, som en lokal valuta, istället för dessa LETs eller andra varianter som man experimenterar med. Detta skulle i så fall ha den fördelen att silvermynten faktiskt har ett konkret värde och därmed skulle man slippa krångla med en massa konstgjorda system, som negativ ränta, etc.

Istället så låter man helt enkelt räkna om transaktionens värde till motsvarande vikt i silver och betalar sedan mottagaren med detta. Som i sin tur gör samma sak när han köper något och så vidare.

Ett problem är förståss momsen och andra skatter och avgifter, som i vilket fall måste in i svenska kronor, men detta borde ju kunna lösas genom att man säljer av motsvarande silver och växlar in till SEK.

Ett andra problem kan ju vara att silver fluktuerar i värde, men dessa problem är ändå ganska hanterbara. Och förhoppningsvis så försvinner momsen tillsammans med nationalstaten och superstaten, liksom alla andra kleptokratiska skatter och avgifter, när det befintliga ekonomiska systemet en dag kollapsar.

En stor fördel med ett sådant här system, om det appliceras på lokal nivå eller i mindre länder av hanterbar storlek är att dessa regioner helt plötsligt gör sig oberoende av inflationens värdeförsämrande effekter och politikernas misskötsel av ekonomin samt förståss blir okänsliga för den förestående ekonomiska kollaps som kan förutses i det befintliga ekonomiska systemet.

Man skulle även potentiellt kanske lösa problemen med det nuvarande banksystemet, eftersom banker med detta nygamla betalningssystem visserligen skulle kunna låna ut pengar mot ränta men aldrig skapa egna pengar utan alltid vara hänvisade till att använda fysisk ädelmetall i sina transaktioner. Detta skulle göra att man aldrig skulle få en situation där det skapas pengar ur tomma intet som idag och som i förläningen leder till ett väldigt ohållbart ekonomiskt system. I gengäld frågar jag mig om det överhuvudtaget går att låna ut mot ränta i någon större omfattning om mängden pengar (silver o guld) i princip är i det närmaste konstant. Sannolikt blir i alla fall utlåningen betydligt mindre omfattande av flera orsaker.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt