Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ny på Liberty Silver
Ny på Liberty Silver
2011-05-16 09:38 # 1
Kippe
Hej, jag har för cirka en vecka sedan upptäckt Liberty Silver och det här forumet. När jag inte har arbetat har jag bokstavligen suttit klistrad vid datorn och läst igenom trådar.
Jag har länge haft ett stort intresse för ekonomi och har försökt förstå hur det ekonomiska systemet fungerar. Det tog inte särskilt lång tid för mig att förstå att själva systemet inte kan fortsätta att fungera. Det här är något som jag försökt prata med kompisar om, men det slutar bara med att jag får någon slags "domedags-profet-stämpel" på mig, och en allmän uppfattning verkar vara att våran regering kommer nog se till att ta hand om oss och se till att inget katastrofalt händer. Just detta är något som jag börjat tvivla allt mer och mer på, och jag inser att om jag ska trygga min framtid så får jag allt se till att göra det själv.

Det övergår mitt förstånd att inte vanligt folk vill lyssna när man förklarar för dom det sjuka med vårat ekonomiska system, och att folks sparpengar hela tiden förlorar köpkraft på grund av en konstant inflation tycks vara helt ok.
Jag har nu själv bestämt mig för att köpa på mig små mängder guld/silver varje månad och hoppas på att jag hinner få ihop en del innan helvetet brakar lös ordentligt.
Jag har läst om några här som till och med lyckats bli självförsörjande med mat. När kollapsen och den efterföljande paniken är ett faktum så kommer ni stå bra rustade för det.

Jag har dock börjat funderat på vad vi kan göra som inte har den möjligheten. Hur kan vi förbereda oss bäst.
Jag, liksom många andra här antar jag, bor inte på landet utan centralt i en lägenhet och är i högsta grad beroende av att distributionen av livsmedel fortsätter att fungera.

De trådar jag sist läste handlade om 'peak oil'
Vad jag förstått av trådarna menar många att peak oil uppnåddes år 2006 och jag har själv läst artiklar som säger att toppen av olje produktionen nåddes år 2006. Samtidigt om jag iställer kollar wikipedia och en del andra sidor menar dom att peak oil ligger runt 5-10 år framåt... Är det olika saker dom menar? Eftersom vi är så extremt beroende av oljan så vill jag gärna ha klart för mig hur det ligger till.
Jag har nog tusen tankar till kring det här ämnet, men ska inte göra inlägget allt för långt. Egentligen ville jag väl mest säga 'Hej, här är jag och jag har nyss vaknat'

Kippe
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-05-16 20:26
2011-05-16 10:13 # 2
billion
God Morgon Kippe! :)

Jag skulle råda dig att söka dig bort från staden. Vet att det kan vara svårt av flera skäl men om det skulle bli riktigt illa kommer det bli stora problem i städerna. Om man går tillbaka i tiden så ser man att vid större krig och katastrofer har man klarat sig bäst på landsbygden. Dessutom, att leva närmare naturen utvecklar dig som människa!

Kan tyvärr inte så mycket om 'peak oil' och ville egentligen mest säga Välkommen!
2011-05-16 10:50 # 3
Johan
Tjena! Vill du vet mer om Peak oil kan jag rekommenadera följande filmer, de finns att ladda ner lite varstans.

"A Crude Awakening"
"The End Of Suburbia"
"Oil, Smoke & Mirrors"
"Crude Impact"

Det finns även ett bra forum på "oljepris.se" där det pratas mycket energi/peak oil.
Senast ändrad av Johan; 2011-05-16 10:52
2011-05-16 11:12 # 4
Kippe
Tack för tipset, ska absolut kolla upp alla filmerna du nämde. Älskar dokumentärfilmer av alla de slag.
Kom och tänka på en till sak som jag inte sett diskuterats så myclet om här.
Vad skulle hända om en STOR del av svenska folket faktiskt fick upp ögonen för hur systemet fungerar, vad händer när dom inser att banker bara kan täcka upp för en bråkdel av alla pengar som finns utlovade, när dom inser att det enda sätt att spara pengar och få det att behålla sitt värde är att investera i guld/silver?
När allt för många vill ta ut sina pengar för att placera om dom i metaller? Hur skulle bankerna och staten reagera på det ?
2011-05-16 11:47 # 5
Anonym
Bankerna skulle stänga, staten skulle försöka prata bort den resulterande paniken. Men panik skulle det bli, på alla fronter.
2011-05-16 12:01 # 6
MFC
Grattis till uppvaknandet

Senast ändrad av MFC; 2011-05-16 12:10
2011-05-16 12:18 # 7
Anonym
Välkommen! Det gläder mig att se din inställning! /GeCe
2011-05-16 12:48 # 8
Anonym
@Kippe
Vad gäller Peak Oil, så råder det ingen större tvekan om att det inträffat år 2006 vad gälller konventionell olja enligt IEA. Däremot ligger vi fortfarande på en platå på grund av övriga flytande bränslen såsom biodrivmedel mm.

Att det sedan finns en del som förnekar detta, förtar inte fakta.

KH
2011-05-16 13:46 # 9
Orgott
välkommen!

Jag är väldigt intresserad av varför människor gör som de gör och tänker som de tänker.
Har själv erfarenhet att bli betraktad med skepticism fastän jag tycker mest jag kommer med "goda" nyheter, visst det ekonomiska systemet är inte så väl utvecklat som folk tror men det kommer ju bara ge oss en putt i rätt riktning hoppas jag...att vi istället börjar värdera varandra!

jag tror på människans samarbetsförmåga, fiat-systemet o.dyl. är väldigt bra katalysator när det gäller att ta fram det värsta i folk, lika bra då att vi får börja inse att verkligheten är begränsad (dvs man kan inte trycka oändligt med pengar och borra upp oändligt med olja osv.).

Men just folks uppfattning, finns nåt som heter "normalcy bias" och som jag förstått det går det ut på att folk är vana vid det normala och onormala saker (som de aldrig varit med om) kan inte hända. Eller som min bror så vackert sa det (han jobbar inom wealth management på en stor svensk bank) "jo visst det håller inte med oändlig tillväxt i en ändlig värld och visst kommer det ta slut nån gång...men inte nu snart".

"inte nu snart" tyckte jag var ett ypperligt exempel på normalcy bias, om inte "nu snart" så när?
När?
om 10 år?
20, 30, 50, 100 år?
(min poäng är inte att ekonomin kommer kollapsa i år eller nästa, jag vet inte när, jag vet bara att det är lika bra att börja förbereda sig för fler bankkriser).

Jag tycker inte det viktiga är "när?", har man sett att saker går åt fel håll så kan man väl börja direkt? Varför ska man sluta med nåt dåligt just före det kraschar? Lika bra att börja se sig om efter alternativ när man kommit fram till att nåt inte kommer fungera. Ska vi fortsätta spela roulette med folks liv bara för att det "funkar" än så länge eller ska vi bygga nåt som håller?
De flesta människor jag talat med tycker vi ska lira roulette och att "nån kommer fixa det innan det kraschar".

Sen går det i etapper, som en kokande groda. Först ger de folket vad de vill ha, skräpmat (med gift i) och program utan substans att titta på efter de kommer hem från sina drönarliv. Sen skruvas det bara upp. Mer reklam på TV, sämre program, sämre mat.

Gratulerade just en av mina äldsta vänner till hans lyckade disputation och samtidigt rekommenderade jag han att silver kan vara ett bra ställe att ha sparpengarna på de närmsta åren. Vi snackade länge om allt kul som hänt och tillslut kom han in på silvret, han tyckte det verkade mycket osäkert eftersom han nyss läst en artikel i DN att silver och guld är i en bubbla.
HAHA! DN!

Inte ens riktigt smarta människor är villiga att ifrågasätta självklara saker som "pengar". Oavsett bevisen, oavsett om de VET att det inte är hållbart (som min bror), för tryggheten betyder mer för folk än sanning. Iaf för de flesta.

Eftersom jag, säkert ni med, tror väldigt starkt på att något är i görningen och det kan vara bra att hålla sig informerad så har ni också säkert försökt tala med nära och kära om saken. Min erfarenhet är att folk bara blir oroligare och negativt inställd gentemot en.
Det jag nu ska göra är säkra min och min tjejs framtid, sen tyvärr får man väl acceptera att folk i ens närhet kanske blir av med stora delar av sitt värde. Vi får hoppas att folk kommer vara samarbetsvilliga och beredda att göra lite hårt arbete och glömma allt trist med bankkriser och sånt tjafs och istället bygga ett sätt som fungerar.

Mitt tips, dra ner på värdelös konsumtion och öka den värdefulla, köp inte giftig mat, betala inte tv-licens och se absolut inte på TV, köp inte nya saker bara för att de är nya utan använd sånt som fungerar istället. Jag har begränsat med resurser så jag har satt allt på silver, men ni med mer pengar rekommenderar jag att köpa mark, fixa så ni kan få tag i mat, köpa silver och guld och för guds skull hoppa ur bostadsbubblan och ta absolut inte stora lån med rörlig ränta!
Träffade just en kille några år äldre än jag, han hade just sålt sitt hus med 2 miljoner i vinst, han skulle köpa silver och guld för en majoritet av de pengarna! Jag gratulerade honom från ett smart byte, bort från bostadsbubblan och mot en försäkring av värde i guld och silver. Han blev förvånad och glad över att jag insett samma sak som han :)

Det är inte MadMax som kommer men det är lika bra att vara förberedda på att det kan bli ont om saker vi nu tar för givet. Den viktigaste frågan man kan ställa är:
Varför inte förbereda sig?
Det vi riskerar är att tvingas äta burkmat innan bäst före datumet eller odlad mat (som vi odlat själv utan gifter oh noes!), eller min favorit...att man köper silver och guld och sen händer inget...ÅNEJ jag fortsätter få 20 000:- varje månad i papperspengar från mitt jobb och kan gå på ICA och köpa mat och stuff...stackars mig som "förlorat" X:- på guld/silver som jag istället kunnat satsa på en sprillans ny bil!

Man måste värdera ny bil väldigt mycket för att inte kunna riskera denna "försäkring" silver och guld innebär.

Bara mina tankar en vanlig måndag :)
/
Orgott
2011-05-16 14:10 # 10
Kippe
Tackar så mycket för att du delade med dig av dina tankar kring ämnet.
Måste ju hålla med om väldigt mycket. Innan jag upptäckte LS postade jag en tråd i ett annat forum där jag förespråkade att hålla sig tveksam till fiat-valutor och försäkra sig med ädelmetaller, land eller dylikt. Då detta inte var ett forum som direkt handlade om ädelmetaller, utan om ekonomi mer i allmänhet och hurvida man ska placera sina pengar i aktier eller obligationer så blev jag ordentligt påhoppad, blev kallad för konspiratorisk, hjärntvättad och allt möjligt.
Jag tyckte jag lade fram självklara argument som en femåring borde förstå, men det är nog helt enkelt så att dom flesta inte VILL förstå.
Det tog just då ganska hårt att läsa ena kommentaren efter den andra som tyckte jag var helt knäpp som ens tänkte på att hamstra guld. Förvånandsvärt många ansåg att 'Vad ska du göra med guld? Det kan du ju inte gå till affären o handla för.'

Tyvärr har jag inte samma förmåga att argumentera som många andra här. Men hur som helst är jag ju väldigt glad att jag har hittat hit och har hittat andra som delar min uppfattning.
2011-05-16 17:44 # 11
Styfen
Hej Kippe,

Kolla på filmen Collapse med Michael C Ruppert. Den är fantastiskt bra. Rekommenderar jag starkt.

http://www.imdb.com/title/tt1503769/
2011-05-16 19:44 # 12
Inge Peng
Hej och go morron Kippe !
Om skulle trivas med att ha en domedagsstämpel på dej... så varför inte gå ALL IN !
Då vill jag rekomendera en bok av David Wilkerson som heter synen.
När jag läste den så blev man lite eftertänksam,när man tänker på att den är skriven 1974 !
Där tas en massa saker upp som vi ser idagens kaos värld.Tex kollaps av världs och USAs ekonomi,bilindustins kollaps,jordbävningarns ökade antal och styrka, moraliska förfall mm mm.

Ha de


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt