Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < När tillväxt inte längre kan följa en exponentiellkurva.
När tillväxt inte längre kan följa en exponentiellkurva.
2011-05-12 23:31 # 1
Tel
Fiat valutans nemesis. Mycket bra artikel av Chris Martenson.
Något för KC kanske.

http://www.zerohedge.com/article/guest-post-why-growth-dead
2011-05-13 07:24 # 2
Anonym
Att någon ekonom någonsin trodde att evig exponetiell tillväxt var möjligt utan att leda till katastrof är bara ett bevis för att ekonomer över lag inte tycks ha så bra kunskaper i matematik.

I naturen finns det också många exempel på exponentiell tillväxt. Alla exempel slutar dock på precis samma sätt - nämligen med en massiv dieoff. Jästsvampar är ett exempel bland många andra.
2011-05-13 13:39 # 3
Anonym
Håller helt med ovanstående.
Mest dramatisk exponentiell tillväxt representerar kanske kärnklyvningarna i ett kärnvapen.
Undrar just hur stort kredit och papperspenga-berget måste bli, innan vi uppnått den "kritiska massan" beträffande nuvarande monetära system.
SW
2011-05-13 14:20 # 4
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Håller helt med ovanstående.
Mest dramatisk exponentiell tillväxt representerar kanske kärnklyvningarna i ett kärnvapen.
Undrar just hur stort kredit och papperspenga-berget måste bli, innan vi uppnått den "kritiska massan" beträffande nuvarande monetära system.
SW


Har vi inte redan nått kritisk massa? Fiatpengar verkar ju onekligen klyva sig själva helt okontrollerat...
2011-05-13 19:25 # 5
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Håller helt med ovanstående.
Mest dramatisk exponentiell tillväxt representerar kanske kärnklyvningarna i ett kärnvapen.
Undrar just hur stort kredit och papperspenga-berget måste bli, innan vi uppnått den "kritiska massan" beträffande nuvarande monetära system.
SW


Har vi inte redan nått kritisk massa? Fiatpengar verkar ju onekligen klyva sig själva helt okontrollerat...


Inom fysiken vet man med nära nog exakt säkerhet när man skapat en kritisk massa av en specifik uran eller plutoniomisotop - då smäller det .

Ekonomi är som bekant ingen vetenskap utan handlar primärt om byteshandel efter vedertagna mönster och regler och historiskt har man använt guld, silver, tulpaner, papperspengar m.m -you name it - för att underlätta handel mellan olika tjänster, varor mellan människor och nationer.

Problem uppstår som bekant när ett förtroende parter emellan försvinner och det som utspelar sig idag inför våra ögon i realtid är just ett sådant senario, läs Grekland, Irland, bonussystem, skuldsättning kontra inkomster,, tja, listan kan göras hur lång som helst.
Sammanfattningsvis ser jag det så här; skuldmassan kommer att växa liksom papperspengamassan,- sannolikt exponentiellt mot slutet,- men ingen vet exakt var den kritiska massan ligger.
Dock,, kommer ALLA att bli medvetna om var den låg när gränsen väl har passerats.
SW
2011-05-13 20:57 # 6
Tel
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Despierto"][quote="Anonym"]

Sammanfattningsvis ser jag det så här; skuldmassan kommer att växa liksom papperspengamassan,- sannolikt exponentiellt mot slutet,- men ingen vet exakt var den kritiska massan ligger.
Dock,, kommer ALLA att bli medvetna om var den låg när gränsen väl har passerats.
SW


Om du tittar igen på diagrammet mitt i rapporten så ser du att det är faktiskt motsatsen som gäller.
'Skuldmassan' slutade att växa exponentiellt år 2008. Med ingen ökning i skuld med en fiat valuta blir det inga vinster för banker od. Taket redan var nått då. Människor har inte råd med flera skulder, de har problem att återbetala, det blir ingen tillväxt etc etc.
Men läs artikeln igen, Chris Martenson förklarar mycket bättre än jag kan göra.
Jag tolkar det här som att vi lever på lånad tid redan nu. Vi har passerat kritiska massan.
2011-05-13 22:58 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Tel
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Despierto"][quote="Anonym"]

Sammanfattningsvis ser jag det så här; skuldmassan kommer att växa liksom papperspengamassan,- sannolikt exponentiellt mot slutet,- men ingen vet exakt var den kritiska massan ligger.
Dock,, kommer ALLA att bli medvetna om var den låg när gränsen väl har passerats.
SW


Om du tittar igen på diagrammet mitt i rapporten så ser du att det är faktiskt motsatsen som gäller.
'Skuldmassan' slutade att växa exponentiellt år 2008. Med ingen ökning i skuld med en fiat valuta blir det inga vinster för banker od. Taket redan var nått då. Människor har inte råd med flera skulder, de har problem att återbetala, det blir ingen tillväxt etc etc.
Men läs artikeln igen, Chris Martenson förklarar mycket bättre än jag kan göra.
Jag tolkar det här som att vi lever på lånad tid redan nu. Vi har passerat kritiska massan.


Vi har i princip levt på lånad tid sedan 1971 när USA (Nixon) släppte guldmyntfoten.

Vad som har gjort den här tiden så utdragen är närmast ett bulemistiskt utnyttjande av ändliga tillgångar (metaller och olja).
Fiatbaserade valutasystem kräver,- jag upprepar kräver,- ett ständigt växande BNP, dvs en ständigt i nominella termer växande ekonomi,- det har många lysande skribenter före mig förklarat är omöjligt,- vilket alla normalbegovade med självklarhet kan räkna ut.
Politiker hör inte till den kategorin, efterssom det för deras del handlar om att kortsiktiga framgångar som leder till livslång gräddfil i tillvaron.
Så pass lättmanipulerade är det s.k. fåårket, för att citera Cornucopia när vi följer valdebatterna och försöker skapa en uppfattning om det ena eller det andra, utan att veta att skådespelarna (politikerna) har en helt egen privat agenda inför framtiden.
Att vi lever på lånad tid är uppenbart, att vi passerat toppen är troligt, att vi befinner oss i utförsbacken är sannolikt, det intressanta i sammanhanget är att se hur brant det blir framöver.....
SW
2011-05-14 14:03 # 8
impact
Här kommer lite helg godis från galenskaparna och trögfattades föreningsårsmöte appropå det där med intelligens hos våra ekonomer.
Har ni sett den så se den en gång till det är den värd.

http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt