Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < 18K guld?
18K guld?
2011-01-10 19:19 # 1
Anonym
Hej satt och funderade lite och räknade lite och kom fram till att om man tex köper 18k halsband på tradera så betalar du under spotpris för guld (inte alltid såklart). Men min fråga är hur fungerar 18k som investering igentligen.
Torde väl fungera lika väl som 21k, 22k, 23k, 24k.
2011-01-10 19:49 # 2
Anonym
Tycker att dom få fallen man kan få guldsmycken under spotpris för finguldsmängd är dom med försäljare utan eller med bara några omdömen ------> mycket större risk att bli blåst.Finns nog även en hel del som bara är förgyllt, utan ägarens vetskap. Dessutom mycket svårare att sälja vid snabbt behov. Guldmynt på Tradera från försäljare med mer än 100 positiva är mycket bättre val.Går också ofta till spotpris, ibland under.
2011-01-10 20:04 # 3
Anonym
Jo det är klart men jag köper guldmynt också.
men köpte nyligen en ankarlänk i 18k (156.2g) för 34770 med frakt från en pantbank på tradera och den är kollad hos lokala guldsmeden( i skrivande stund 18k 229kr g) jag betalade 222kr g för min länk.
självklart ska man vara försiktig på auktionssidor.

men det jag undrade var om 18k e en lika fullgod investering som 21, 22, 23, 24k
2011-01-10 20:21 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jo det är klart men jag köper guldmynt också.
men köpte nyligen en ankarlänk i 18k (156.2g) för 34770 med frakt från en pantbank på tradera och den är kollad hos lokala guldsmeden( i skrivande stund 18k 229kr g) jag betalade 222kr g för min länk.
självklart ska man vara försiktig på auktionssidor.

men det jag undrade var om 18k e en lika fullgod investering som 21, 22, 23, 24k


Ja visst är det lika bra investering, det är finguldsmängden som gäller, den stiger lika mycket som allt annat guld.
Nackdelen är som sagt äkthetsprovningen,( du lät också testa den) vid försäljning.Men som fullgod investering, absolut. Egentligen borde det ju vara tvärtom, bättre ju lägre karathalt, man betalar bara för finguldet och får de andra metallerna på köpet...:-)

/anonym 19:49
2011-01-10 20:29 # 5
Anonym
Ja precis lite silver och koppar i där med :)
Så är väl min tanke också att det borde inte ha betydelse.
2011-01-10 20:47 # 6
Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ja precis lite silver och koppar i där med :)
Så är väl min tanke också att det borde inte ha betydelse.


Härlig punkt med tanke på hur koppar och silver rusar! Nån som gitter räkna? Men hur är det med moms för mindre rent guld? Jag föreställer mig att åtminstone en indisk pryl i äkta 9 k guld är momsbelagd i Europa.
2011-01-10 21:01 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ja precis lite silver och koppar i där med :)
Så är väl min tanke också att det borde inte ha betydelse.


Härlig punkt med tanke på hur koppar och silver rusar! Nån som gitter räkna? Men hur är det med moms för mindre rent guld? Jag föreställer mig att åtminstone en indisk pryl i äkta 9 k guld är momsbelagd i Europa.



Ska fråga min guldsmed på fredag när jag träffar han hur mycket koppar, silver det är procentuellt i kedjan.
Då kan man räkna på det.

Det där med moms e ju en bra fråga 7% på silver i alla fall. Men vad jag vet så e ju det ingen vinstskatt på silver.
Det ända jag vet om koppar e att när du pantar koppar på skroten så får man bara panta upp till 10 000kr skattefrit.
Ligger en bra bit över det i år hehe (rörpulare)
2011-01-10 21:13 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ja precis lite silver och koppar i där med :)
Så är väl min tanke också att det borde inte ha betydelse.


Härlig punkt med tanke på hur koppar och silver rusar! Nån som gitter räkna? Men hur är det med moms för mindre rent guld? Jag föreställer mig att åtminstone en indisk pryl i äkta 9 k guld är momsbelagd i Europa.


Det är bara småslantar det rör sig om...så länge silvret är så mycket billigare.Blir högst 2 % av värdet.
har för mig att investeringsguld måste vara minst 900/1000 =21,6k
Men det här med indiskt guld har du nog fått om bakfoten, dom vill bara ha att göra med 24k....

anonym 19:49
2011-01-10 21:18 # 9
JJ
Japp investeringsguld ska ju vara 900/1000 men det baorde ju inte va svårare att sälja min kedja med vinst om/när guldpriset stiger. Guldet finns ju där för den som vill ha bara smälta och blanda med borax vips rent 24k guld.

anonym förut, hade glömt att logga in nu JJ
2011-01-11 00:18 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Om någon är intresserad av att anskaffa 18K guld så kan vi möjligen sälja/förmedla till spot-pris. Hör av er till oss i så fall.
2011-01-11 10:36 # 11
Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Men det här med indiskt guld har du nog fått om bakfoten, dom vill bara ha att göra med 24k....


Populärast i Indien är enligt Google 22k, men om du googlar "9k gold india" får du 625.000 svar. 14k gold india ger nästan 7 miljoner hits... Stämmer bra med mitt intryck från indiska skyltfönster.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt