Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Förmågan att tänka kritiskt.
Förmågan att tänka kritiskt.
2011-05-11 08:34 # 1
Guru
Ja då va vi här igen.

Jag gillar ädelmetaller och tanken på att vara utaför systemet. Men jag ser lite oroligt på när alla dessa utsagor om att morgan skulle vara bankrutt om silver nådde 47 dollar osv. Det är mkt prat på nätet men inte så många kritiska röster en sak som jag lärt mig är att när alla ser posetivt på en sak utan tanke utan 100% känslor då bör man tänka efter noga..

Jag är inte här för att skaffa ovänner bara undrar om någon kan förklara exakt var siffrorna att det bara finns en miljard oz silver ovan jord hur vet man det. Man hör mkt bla bla bla och silver går upp men bondfångeri har ju funnits ett tag man tar vara på folks girighet och kanske målar upp en liten annan bild av verkligheten en den som väntar runt hörnet.

Jag vill tro och hoppas att silver går till månen men jag behöver en knuff i rätt riktning. Ni som är säkra på det var har ni fått info ifrån och har ni granskat den kritiskt eller är det bara en stor förhoppning?=?

Men på sista tiden har jag tänkt en del ni som gick in vid 47,5 å såg prisfallet 1 dag senare hur kändes det??

Jag vill inte regna på paraden känner mig bara osäker och något nedstämd. Har någon en kristalkula??

Mvh

2011-05-11 10:10 # 2
teasing1
Hej, i tid och otid.

Jag har också hört att JP Morgan skulle få problem när silvret tangerande värdet på JP Morgans aktie, och det fick de uppenbart. De manipulerade ju uppenbart ner priset när silvret nafsade 50 dollar i hälarna.

Jag har aldrig läst siffror som säger att det bara finns 1 miljard uns silver ovan jord. Däremot har jag läst att 2010 års produktion av silver var ca 1 miljard uns.

Låt oss åka tillbaka till 1980, efter silvret sjönk 10 dollar på en dag... och "bubblan" var ett faktum...

By that time, silver was literally coming out of the woodwork. In response to the new high prices, old ladies had been selling their tea sets. Families had been hocking their silverware. Coin collectors had been divesting themselves of their collections. In January and February alone, an estimated 16,000,000 ounces of silver coins and an additional 6,000,000 ounces of scrap silver had come onto the market. With the price of silver now dropping, some of those small sellers and small investors began complaining to the CFTC about the exchange restrictions... (utdrag från artikel)

Vad är då skillnaden idag? Skillnaden är att istället för att folk säljer sitt silver idag, finns det en rörelse som köper och säljer silver till priser som inte överensstämmer med papperspriset på silver. Den fysiska varan verkar sakta men säkert röra sig prismässigt ifrån papperspriset. En process som kan vara lång, smärtsam(kostsam) och svår att förstå sig på.

An entity is buying up all the physical silver it can get, for the same reasons that Bunker was doing it. That entity has amassed a huge unknown amount of silver, but certainly, at least twice as much as Bunker did. The difference is that this entity is not in the commodities market and therefore un touchable by those same short interests. The entity, of course, is millions of individuals from all walks of life, the public.

Andra läsvärda tankar kring den senaste tiden som i alla får mina nerver att lugna sig en aning. Texten tagen från en kommentar under ovanstående artikel.

This action has turned the physical market into a huge Gorilla. The commodities market pales in comparison as far as actual physical silver delivered to buyers is concerned. Until now, this physical market has stayed pretty much in lockstep with the paper market as regards price, but due to abuses and corruption in the paper market, the physical is breaking away from the paper market, which has always determined price discovery. Now that all players see the blatant corruption in the paper market, a new price discovery mechanism will assert itself.

Vad Hunt-bröderna gjorde fel, var att de belånade papperssilver för att köpa fysiskt. En ekvation som inte funkar när CFTC "får för sig" att ändra spelreglerna.
De gjorde sig beroende av silverpriset.
Det misstaget får du inte göra Guru.
Vi skapar kanske något stort just nu.

Silver har, enligt mig, en glittrande framtid framför sig.
Senast ändrad av teasing1; 2011-05-11 10:13
2011-05-11 10:21 # 3
billion
Angående hur mycket silver det finns:

http://www.usdebtclock.org/gold-precious-metals.html

Vet inte hur de räknar fram sina siffror men förhoppningsvis kan det vara en bra fingervisning. Kanske säger det också något om hur relationen mellan silver och guld bör vara.
2011-05-11 10:34 # 4
Silverbullit
Som jag ser det handlar det inte om att priset på silver o guld kommer stiga till skyarna, utan att värdet på papperspengar kommer bli noll och intet. Därför spelar det ingen roll vad silver o guld är värt i papperspengar, annat än att du har möjlighet att köpa på dig mer av dessa metaller när de är "billiga".

Mitt syfte med köp av guld och silver är inte att tjäna pengar, utan snarare att inte förlora pengar genom att säkra de besparingar jag hittils har skrapat ihop då dessa går upp i rök vid händelse av hyperinflation. Ett scenario som jag tror ligger relativt nära i tid med tanke på hur dollarn behandlas.

M a o fokusera inte på vad du kan tjäna, utan på vad du inte vill förlora.
2011-05-11 10:49 # 5
Guru
Tack för bra svar nu känns det lite bättre.

Jo det jag menade med 1 miljard ouns var på en årlig basis lite otydligt kanske. Min tanke är att ag marknaden är så liten Å bankerna har ju ganska gott om kapital tills nollan på tangentbordet inte går att trycka på längre. När dom manipulerar ner priset så får ju fysiska sig en törn endå och frågen e ju hur länge det kan fortgå?. Menar du att priset på papper och fysiskt kommer att frikopplas helt och vara 2 av varandra oberoende marknader.

Som sagt jag vill inte skapa dålig stämning eller låta negativ vill bara se på saken så klarsynt jag kan.
Mvh
2011-05-11 10:59 # 6
Silverbullit
Jag ställde ungefär samma fråga till LS/Torgny härom dagen o faktum var att en separation mellan fysiskt silver o spotpris (som till stor del påverkas av pappershandeln med silver) redan då visade tendenser att separeras från varandra enligt honom. Torgny hävdade att LS hade svårt att få tag på silver från sina leverantörer till ett pris som motsvarade raset på spotpriset. Premien hade helt enkelt blivit högre.

Ta t ex priserna på Tradera, de har inte haft alls samma utveckling som spotpriset. Till det finns det ju förstås förklaringar i form av viss tröghet och ovilja att sälja när priset kanske är lite lägre m m.

För att relatera till din rubrik till tråden. Jag är på intet vis 100% övertygad om förträffligheten med silver o guld. Det finns en rad argument till varför investeringar i dessa är osäkra. Manipulation av priserna, statlig konfiskering av ädelmetall i orostider m m. För min del handlar det som jag tidigare nämde om att alla andra altenativ till säkrande av tillgångar som aktier, fonder, sparkonton, madrassen u name it, helt enkelt är sämre.

Jag håller med dig om att övertygelsen och tilltron till silver o guld ibland är lite väl entusiastisk. Du har verkligen en poäng i att all denna väckelseliknande silvereufori ger än större anledning till att skapa sin egen övertygelse, och hårdgranska argumenten.
Senast ändrad av Silverbullit; 2011-05-11 11:12
2011-05-11 11:23 # 7
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Guru
Tack för bra svar nu känns det lite bättre.

När dom manipulerar ner priset så får ju fysiska sig en törn endå och frågen e ju hur länge det kan fortgå?. Menar du att priset på papper och fysiskt kommer att frikopplas helt och vara 2 av varandra oberoende marknader.

Som sagt jag vill inte skapa dålig stämning eller låta negativ vill bara se på saken så klarsynt jag kan.


Precis, pappersmarknaden kan manipulera så länge de har folk som "köper" deras koncept.

Spänningarna mellan dessa två marknader(fysisk och papper), i kombination med gapet mellan utbud och efterfrågan skapar en, prismässigt, väldigt instabil marknad.

Inte du som skapat den dåliga stämningen, snarare bankfascisterna.
2011-05-11 12:17 # 8
Anonym
Tror inte bara det handlar om viljan att tänka kritiskt. Många får ju betalt för raka motsatsen - typ media, analytiker, professorer. Andra kan tänka kritiskt men inte yttra sig av olika skäl, en sits som inte heller uppmuntrar till kritiskt tänkande. Känner en person som på ett stort finanshus som varnade för finanskrisen men blev aktivt tystad och blev helt psykiskt utbränd av det. Själv höll jag bara käften...
/JRX
2011-05-11 12:42 # 9
jensen
Enligt artikel 20110424 av Mark Taylor i gold-eagle: More silver than you imagined, påstås bl. a. följande:

2010: Total supply: 1. 056 millions of ounces
Total demand : 1.056 millions

Sedan 10 senaste åren 3,3 miljarder ounces floating around.

Om man räknar från år 1900 finns fortfarande konservativt sett 10 miljarder ounces above ground supply.

Sålunda: No shortage of silver.
2011-05-11 13:11 # 10
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av jensen
Enligt artikel 20110424 av Mark Taylor i gold-eagle: More silver than you imagined, påstås bl. a. följande:

2010: Total supply: 1. 056 millions of ounces
Total demand : 1.056 millions

Sålunda: No shortage of silver.

Det beror ju på hur man ser på saken. En situation där efterfrågan möter tillgång på millimetern är ju inte direkt en överflödssituation. Vidare skulle jag vilja påstå att faktumet att det finns en marknad för skrotsilver, inte enbart för raffinering utan som investering, tyder också på en bristsituation.

Ännu vidare: om det funnit 1,2 miljarder tr oz, tror du att det hade blivit något över förra året? Nej, det hade det inte för det finns kraftigt uppdämd efterfrågan.

Och slutklämmen, om det finns en brist på silver, varför har handlare så ofta sålt slut? Jag förstår att detta beror på flaskhalsar i produktionen men det yttrar sig som brist i alla fall. Vi har ingen brist på mat i världen ändå svälter över en miljard människor. Så visst finns det brist...
2011-05-11 13:15 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av jensen
Enligt artikel 20110424 av Mark Taylor i gold-eagle: More silver than you imagined, påstås bl. a. följande:

2010: Total supply: 1. 056 millions of ounces
Total demand : 1.056 millions

Sedan 10 senaste åren 3,3 miljarder ounces floating around.

Om man räknar från år 1900 finns fortfarande konservativt sett 10 miljarder ounces above ground supply.

Sålunda: No shortage of silver.


10 miljarder ounces kan låta mycket, men endast om man inte inser hur stor befolkning som existerar idag. Om man hade fördelat denna mängd rättvist inom populationen (kommer aldrig att ske, jag vet) så hade det blivit ca 1,5 ounces per person. Om någon anser att det är en stor mängd, så har vi väldigt skilda åsikter.

RR
2011-05-11 13:22 # 12
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Om man hade fördelat denna mängd rättvist inom populationen (kommer aldrig att ske, jag vet) så hade det blivit ca 1,5 ounces per person. Om någon anser att det är en stor mängd, så har vi väldigt skilda åsikter.

RR


Fördelat lika menar du? Det är inte samma sak.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt