Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Platina / Palladium !?
Platina / Palladium !?
2011-05-09 18:01 # 1
.
Är det någon idé att titta på Platina och Palladium som investering?
Samt varför är det så hög spread på dessa metaller, är det för att det är mycket sällsynta ?

Eller är det bara Guld och Silver som gäller?

TACK!
2011-05-09 18:05 # 2
Anonym
Guld och silver är och har alltid varit PENGAR. Pl o Pa är industriella metaller som kan gå ner i en depression.

KH
2011-05-09 18:31 # 3
.
ok ,tack
2011-05-09 19:07 # 4
Anonym
Platina/palladium är realitivt "nya" metaller jämfört med guld/silver och har inte samma historia som pengar... MEN... Dess monetära egenskaper som pengar är identiska med guld/silver:

*Kan inte skapas ur tomma inte (krävs arbete för att framställa dem)= värdebestående
*Är relativt begränsade vilket medför att det fungerar väl som måttstock för andra mindre begränsade varor
*Dom är pengar i flera länder (ex Kanada där vissa palladium mynt har värdet 50CAD)

Kontentan av detta är att Palladium/Platina mycket väl kan fungera som pengar i framtiden och vem vet... Ryssland kanske drar en rövare och inför Palladium som värdebevarande pengar (dom sitter på några av dom största fyndigheterna)...

Som ädelmetallinvesterare jämför jag helatiden olika ädelmetaller mot varandra för att se om någon metall är under/övervärderad mot den andra. Detta är enda sättet att få reda på Metallernas "rätta värde".

Palladium är exempelvis MYCKET undervärderad mot dom andra metallerna om man jämför med dess för topp runt år 2000! Lägg in guld/silver/platina/palladium i Libertysilvers diagram får du se själv!

Nej nu måste jag sluta för jag skall inhandla lite mer silver (nu när det dippat tillfälligt) och palladium (för det är sjuuukt undervärderat)!

Mvh/ Monetär Historia
2011-05-09 19:14 # 5
.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Nej nu måste jag sluta för jag skall inhandla lite mer silver (nu när det dippat tillfälligt) och palladium (för det är sjuuukt undervärderat)!

Mvh/ Monetär Historia


Glöm inte guld ! :=)
2011-05-09 19:37 # 6
Tel
Palladium är mycket mer en industriell metal än monetär.
Det finns mynt i palladium men huvudsakligen används det i katalysatorer för bilar.
Jag hade köpt ett antal tackor Pd med hänsyn till den historiska utvecklingen men spread är ju hög.
Först gick det upp tills jag var +- noll sedan slog tsunamin till i Japan och priserna sjunk kraftigt och snabbt.
Det fortsatte att sjunka när mer och mer dåliga nyheter kom från Japan.
Jag trodde fortfarande att det skulle vända och bli en rejäl vinst så småningom men jag resonerade att det skulle ta lång tid och dessutom undrade jag om jag verkligen trodde på bensindrivna bilar.
Svaret var nej så jag bestämde att ta den förlusten och placera i något annat.
Jag förlorade spreaden slutligen.

Nu verkar priset vara i botten om inte fler disaster sker så det kunde vara värt att chansa för en små mängd. Jag har hört också att forskning pågår och ett organiskt ämne kommer att ersätta Pd så småningom.
Hur länge det kan ta vet jag inte. Det kan vara bäst att kolla upp lite mer innan man investerar. Som monetär metal tror jag däremot inte särskilt mycket på Pd.
2011-05-09 20:10 # 7
Anonym
Palladium och Platinum har INTE samma monetära egenskaper som guld och silver. Bara historien talar för det. Dessa metaller har historiskt inte haft en monetär roll. Det är få människor som begriper sig på dessa metaller, därför har de en betydligt mindre acceptans som pengar, och är därvid mycket mindre likvida än guld och silver. Guld och silver är accepterat av de flesta människor som pengar genom historien, och är därmed alltid likvida.

Skilj på pengar och övriga spekulationer. Med det vill jag inte påstå att Pl och Pa inte skulle kunna ge vinst som spekulation.

KH
2011-05-09 20:33 # 8
Anonym
Platina kan mycket väl bli kungen av betalningsmedel i en framtid. Lite förekomst och en densitet som överskrider guldets. Kanske främs mellan framtidens banker och stater när de ska göra affärer. Spekulation men inte omöjligt.
Är det någon som vet hur mycket platina det brutits och hur mycket det finns kvar i dagsläget?
Med andra ord inte alla äggen i samma korg.
Gustav-Adolf
2011-05-09 21:10 # 9
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Platina kan mycket väl bli kungen av betalningsmedel i en framtid. Lite förekomst och en densitet som överskrider guldets. Kanske främs mellan framtidens banker och stater när de ska göra affärer. Spekulation men inte omöjligt.
Är det någon som vet hur mycket platina det brutits och hur mycket det finns kvar i dagsläget?
Med andra ord inte alla äggen i samma korg.
Gustav-Adolf


Jag tror inte ett ögonblick på att Platina kommer att ta över guldets roll som pengar. Det är bara att se på vilken metall centralbankerna har i sina valutareserver GULD. Ingen har platina.

Guldet har en 5000 årig historia som pengar. Platina har NOLL år, och jag är mycket säker på att den metallen inte kommer att få någon monetär roll framöver heller(åtminstone inte inom vår livstid). Det är en industriell metall med ett visst investerarvärde tillika en liten smyckesmetall.

En 5000 årig historia förändrar man inte så lätt, och varför skulle man göra det?? Guld är guld och finns redan som allmänt accepterad monetär metall tillsammans med silver(även ifall silver på senare tid fått en alltmer industriell betydelse).

KH
2011-05-09 22:37 # 10
Anonym
Inte ta över. Ett komplement till guld och silver. Traditionens makt är stor men vi har svårt att se hur värdeöverföringar ser ut i framtiden och då speciellt mellan stater och större företag. När värdena ska utbytas fysikt som det troligen sker framöver så gäller det att få upp värdet och ner volymen på det man överför värde i. En mycket ovanlig metall som platina kan mycket väl få en sådan roll. Historien får utvisa.
Gustav-Adolf
2011-05-09 23:28 # 11
Anonym
Platina har en egenskap som kan göra att den blir populär, den har en densitet som är betydligt högre än guld.Kan alltså inte förfalskas med wolfram som man kan göra med guld.Skulle wolframförfalskningarna bli ett problem så blir det positivt för platina.Det finns dessutom mycket mindre platina än guld.Själv tror jag att platina är en bra investeringsmetall.
/GeCe
2011-05-09 23:32 # 12
Selous
Ska man vara petig så har i varje fall Ryssland använt platina som pengar, det fanns platinamynt i varje fall en tid när Tsaren fortfarande styrde. Dessutom så är platina sällsynt, jag tror heller inte att det var förrän på 1600-talet som man "upptäckte" platina, först misstogs det för att vara silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt