Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bostad eller Guld+Silver? :( hmm
Bostad eller Guld+Silver? :( hmm
2011-05-06 23:19 # 1
.
Hej, skulle bara vilja se vad ni tycker om detta förslaget.

Antingen köpa en lägenhet slänga in 60-70% av lägenhetsvärdet cash, låna resten.
Eller bara ha kontanter till 10% av värdet och köpa guld och silver istället, men då ha lån på 90% av lägenhets värdet.

:D

tack

Har hört många i "The Council on Foreign Relations" (CFR) / samt andra eliter säga att guld samt silver kommer explodera uppåt de närmaste åren.
2011-05-06 23:56 # 2
billion
Svår fråga. Oavsett, "den som är satt i skuld är ej fri" så kör på minsta möjliga skuld. Måste du köpa en lägenhet?
2011-05-07 00:41 # 3
.
Jag hade tänkt köpa en ny bostad men bara betala ränta ej amortera och bara köpa silver/guld varje månad istället.

Japp måste ha en ny bostad.
2011-05-07 01:33 # 4
Herr K
Hade jag varit du hade jag köpt lägenheten och tagit så lite lån som möjligt. Det är ändå ett riktigt bra läge som få kan unna sig idag. Även om guld och silver kommer gå upp på sikt vet man aldrig om bostadspriserna och ädelmetallerna kan falla samtidigt, då är det inte kul att börja sälja av för att täcka upp det minskade värdet i bostaden ifall banken kräver det.
2011-05-07 02:02 # 5
Argentum
Rekommendation 1 är att vänta med köpet. Bevaka vart räntorna är på väg. Om de fortsätter stiga kommer priserna börja falla. Med dagens höga värdering är ex ett prisfall på 5-10 % ett betydande belopp.
Antalet tillgängliga objekt är redan rekordhöga vilket visar vart vi är på väg.
Priserna har också redan börjat fall ex i Skåne.

Rekommendation 2 är att om ni absolut måste köpa, köp ett boende som är attraktivt för många, och för välbestående, det har störst potential att bevara sitt värde. På alla marknader kommer det alltid att finnas välbeställda.
När priserna föll 2008 bevarades värdet på det mest attraktiva objekten.

Rekommendation 3 är att minst ha 10 % av vad ni har i lån i ädelmetall.
Om det blir en rejäl bostadskrasch i Sverige kommer den svenska kronan att sjunka vilket kommer öka värdet på ädelmetall. Silver spås att inom de närmaste 10 åren åtminstone öka i värde 10 gånger.

Rekommendation 4 är att köpa ädelmetall (långsiktigt) med fördelningen 80 % silver och 20 % guld.
Just nu är det rea på silver. Det senaste silvertoppen visar tydligt vart värdet på silver är på väg. De senaste 7 månaderna har varje "vågdal" sedan mötts upp med en "vågtopp" där den tidigare värderingen har nåtts och överträffats kort efter "prisfallet".
2011-05-07 08:54 # 6
.
Rekommendation 4 är att köpa ädelmetall (långsiktigt) med fördelningen 80 % silver och 20 % guld.
Just nu är det rea på silver. Det senaste silvertoppen visar tydligt vart värdet på silver är på väg. De senaste 7 månaderna har varje "vågdal" sedan mötts upp med en "vågtopp" där den tidigare värderingen har nåtts och överträffats kort efter "prisfallet".[/quote]

Just nu är min portfölj 65% guld 35% silver har jag kanske köpt för mycket guld. Men i fortsättningen så får det bara bli silver då. Med rekommendation 4 menar du att jag skall köpa ädelmetaller för allt och låna till bostad 90% eller så mycket det går?

tack :)
Senast ändrad av .; 2011-05-07 08:55
2011-05-07 15:05 # 7
Guru
ok nu har jag en hypotetisk fråga säg att man har en obelånad bostad villa/ lägenhat eftersom hus å sådant inte va så dyrt på 80 talet lånen går ju inte upp med inflationen. ska man sälja av sin bosta nu och köpa tillbaka den till ett lägre pris om några år är detta en bra eller dålig tanke. och Har ni svaret på frågan stan eller landet?? Jag vill bli själförsörjande men hur går man tillväga man kan ju inte köra själv!! finns några som villi starta ett nytt icke beroende samhälle någonstans typ Amish fast utan maxad religiös övertygelse. jag tittar lite på omställningen sverige men de känns lite si och så.. Någon som har tips eller tankar??
2011-05-07 20:34 # 8
Argentum
Om möjligheterna finns att sälja men ändå hitta ett acceptabelt alternativt boende som både du och din eventuella familj kan vara nöjda med så är det nog en god idé att sälja. Ett stort överskott på banken eller i bankfacket är en skön känsla. Idag verkar vi till stora delar ha glömt bort hur mycket pengar 100 000 eller ex en miljon egentligen är.

Testa gärna någon gång och växla in hela lönen i kontanter och kör allt kontant hela månaden. Även om ni får ut någonstans mellan 20 000 - 30 000 i månaden (eller mer eller mindre) så kommer ni säkert inse hur mycket pengar bara er lön är. Hur mycket pengar är då inte 100 000 eller en miljon?

Så osäker som framtiden är så gäller det att vara likvid och kunna utnyttja möjligheter.

Vad gäller boende så kan det nog vara en god idé att undvika de tre största storstäderna.
Främst av skäl som ex den stress som dagens storstäder innebär för människor och de mindre bra förebilder som finns. Man behöver dock inte gå till ytterligheter och flytta till ett isolerat boende på landet.

Peak oil eller "peak everything" innebär inte att man måste flytta ut till en koja på landet och isolera sig (med källaren fullt med konserver och vapen) - även om det inte är fel med ett alternativt boende som man kan dela med andra om det trots allt skulle bli oroligheter. Men sannolikt blir det inte det.

Rekommendationen är istället.

1) Less is more. Vänj er vid mindre. Lösningen är inte att försöka få mer och mer
utan att lära sig bli tillfredsställd med mindre.

2) Hjälpa andra och skaffa er ett gott kontaktnät där ni bort. Dela gärna resurser med andra (ex era befintliga vänner som man gör naturligt när man står varandra nära) för trevligare umgänge och mer ekonomiskt leverne.

3) Börja i liten skala med odling. Bara att odla lite basilika eller ex persilja på fönsterbrädan är en upplevelse och ta det sedan därifrån. Att se odlingarna växa är faktiskt lika roligt som att se sina ekonomiska investeringar växa.
Det är också en god hemskola för barnen.

4) Minska på tv och datatid. Tiden på LS forum räknas dock inte in . :-)
Var ute mer och aktivera er.

5) Nu blir det kanske lite flummigt, men det rekommenderas inte att byta liv, ex sälja att man äger, säga upp sig från jobbet och börja odla och starta självhushållning på grund av RÄDSLA.
Först när du har befriat dig från din rädsla är du redo för att göra ovanstående. FLY helst inte från något utan försök att alltid hellre gå TILL något (som uppfattas som bättre).

Nu blir det riktigt flummigt men... den rädsla som vi alla bär på (ibland?) är något som vi har skapat.
Det finns ingenting att vara rädd för.
2011-05-07 21:07 # 9
Guru
Ett mkt bra svar Tackar så mkt!!

Frågan e ju bara vart man i sveriges rike ska vända sig.

Mannen bakom midvintermörker talar varmt om Knivsta vill jag minnas finns det någon annan som har bra tips för en
trevlig ort där man kan dela sin tid. Och just börja i liten skala vedeldat egen brunn osv. Har noterat på nätet om solpanel+ viss utrustning= eget vätgasverk där enda biprodukten är vatten vid förbränning och som jag förstår det brinner väte vid högre temp en fossila bränslen och allt är Hur bra som helst är jag blåögd eller finns det någon sanning i detta påstående?? Mv lördags h
2011-05-08 00:13 # 10
.
Tack Argentum :)

Ibland drömmer jag om att emigrera till Texas :D. Skönt klimat där , mycket soltimmar för sol-el :p
2nd amendment. Ej skatt som i detta Europeiska USSR. Men det är kanske för mycket police state där vad vet jag.
Kanske Norra Californien.
2011-05-08 00:43 # 11
Johan
Jag sålde min bostadsrätt på sommaren 2007. Jag hade då en belåning på 55% av försäljningsvärdet och köpte guld för hela vinsten. De senaste tre åren har jag även köpt silver på regelbunden basis som en form av månadssparande. Jag har några nära och kära vilka jag lyckats övertyga om min egen värdsbild och vi har tittat runt på lite objekt runt Stockholm, små hästgårdar och liknande med pendligsavstånd till stan. Hittills har det varit mest på skoj och för att reka marknaden lite och jag har avvaktat köp då jag tror att bostadsbubblan i Sverige kommer spricka då nästa våg i finanskrisen slår till.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt