Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Köpläge guld?
Köpläge guld?
2011-01-10 16:44 # 1
Anonym
Hur skulle ni resonera om ni hade ca 100 000kr för att investera i fysiskt guld. Är det köpläge nu eller ska man vänta några månader? Vad skulle ni köpa?

/P
2011-01-10 18:15 # 2
Boss
hmm ja skulle köpa tre st investerings tackor på 100 gr , eftersom man får tre för 100 000 ungefär , om man bara vill ha guld ..
Så kan man ju sälja av en senare när det gått upp en del om man vill ha pengar , men helst ska man väl hålla på det ..
Personligen tror jag det är läge att köpa , jag köpte själv i november då det låg högt men det bryr jag mig inte om he he , utan jag tror det går upp under året som kommer , men det är vad jag tror och finns många som tror guld kommer nå 2000 per oz detta år ..
Men tror med att det kommer gå upp och ner hela tiden fram och tillbaka , men man har ju det långsiktigt så tror det är rätt tid att köpa nu faktiskt ( min åsikt bara , sen får du kolla mer vad andra tror ) ....
Känns som att guld har gått ner nu en del och borde vara på väg upp igen , men man kan väl aldrig veta eller säga till 100% att det ska gå upp ..
Men hade jag hundra tusen så skulle nog kolla mer på silver än guld faktiskt , då skulle bli guld för 30 000 och silver
för 70 000 kr , en del tror på att silver når 50 i slutet av året vilket är ja nästan dubbelt upp , sen bra kul att ha både guld och silver , men nu är det bara min åsikt
Senast ändrad av Boss; 2011-01-10 18:17
2011-01-10 18:39 # 3
Anonym
Jag skulle köpa nu, men guldmynt istället för tackor, är lättare att sälja.Och satsa också på silver. Tror att guldpriset nått ca sitt historiska medelvärde och att det kommer en kraftig guldprisbubbla och därefter ner igen till ca nuvärdet. Alltså goda möjligheter till vinst om man säljer i rätt tid och liten förlustrisk.Dessutom lurar nog en kraftig inflation strax runt knuten,så kontanter tappar snabbt värde.Det är vad jag tror kommer att hända.
2011-01-10 18:50 # 4
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag skulle köpa nu, men guldmynt istället för tackor, är lättare att sälja.Och satsa också på silver. Tror att guldpriset nått ca sitt historiska medelvärde och att det kommer en kraftig guldprisbubbla och därefter ner igen till ca nuvärdet. Alltså goda möjligheter till vinst om man säljer i rätt tid och liten förlustrisk.Dessutom lurar nog en kraftig inflation strax runt knuten,så kontanter tappar snabbt värde.Det är vad jag tror kommer att hända.


jag tycker låter vettigt , ja kanske du har rätt - jag tror med att man ska tänka på att sälja när det nått den höjd man siktat på :) jag tänker som så om det skulle dubblas mot idag så kan man sälja ev en del så har man fått en del gratis på grund av det dubblats , sen om det går ner så ja vad gör de bara hålla på det eftersom den delen är vinst oavsett ...
Jag tror som du faktiskt att när det ekonomin i världen inte är hållbar och allt börjar rasa så kommer en uppgång som kommer allt ske otroligt snabbt , och då handlar mer om känsla att sälja av en del kanske ...
Men sen får man ju hoppas att allt annat går ner med som fastighetspriser osv så man kan köpa nåt av värde kanske ett hus eller så .... men jag skulle nog ändå behålla en del av mitt silver och guld bara för jag gillar fysiskt ...
Sen det där med guld mynt det kanske du har rätt i - det kanske är enklare att sälja
2011-01-10 19:21 # 5
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag skulle köpa nu, men guldmynt istället för tackor, är lättare att sälja.Och satsa också på silver. Tror att guldpriset nått ca sitt historiska medelvärde och att det kommer en kraftig guldprisbubbla och därefter ner igen till ca nuvärdet. Alltså goda möjligheter till vinst om man säljer i rätt tid och liten förlustrisk.Dessutom lurar nog en kraftig inflation strax runt knuten,så kontanter tappar snabbt värde.Det är vad jag tror kommer att hända.


Jo en fråga till dig , hur tänker du när det gäller hålla på guld och silver ? du skrev att det gäller att sälja och göra vinst , tänkte du på sälja rubbet då eller kanske ha kvar en del ?
Jag tänker som så att när det går upp och sen ska väl ner igen , men tänk om det fortsätter stiga då ? då kanske man är glad man fått tillbaka pengarna på den halva delen man sålt och kunnat investera dom i nåt annat . .
Den andra halvan är bra att ha även om det går ner ,eftersom den delen är vinsten .. Då är nog så oxå att då är ingen fara på taket längre förmodligen då kanske man är på väg ur krisen( vilket nog är svårt att kunna tänka sig ) ..
Men tänk så här om det fortfarande stiger så har du en del kvar som är din vinst fortfarande och pengar , och som är även skyddet mot inflationen ..
Senast ändrad av Boss; 2011-01-10 19:28
2011-01-10 19:54 # 6
Anonym
Det finns en uppsjö av golbugs och förståsigpåare på nätet. Sedan finns det FOFOA:

http://fofoa.blogspot.com/

Jag rekommenderar omsorgsfull läsning. En fyrtiofaldig och permanent ökning av guldpriset låter naturligtvis bara fånigt. Men om FOFOA's modell stämmer är det kanske lågt räknat. Saken är den att sedan Robert Zoelick (chefen fär världsbanken) gick ut med uttalandet att världen behöver en ny världsvaluta backad mot guld låter FOFOA's resonemang inte lika orealistiskt längre. Det skulle dock vara en flytande växelkurs mot guld, men framförallt skulle det enbart vara fysiskt metall som världens centralbanker kan använda för att reglera värdet på sina valutor. Vipps försvinner derivatmarknadens papperguld och blir irrelevant.

Vad tror du händer med guldpriset då? Enligt Jeffrey Christian på COMEX handlas 100 gram guldcertifikat på varje gram fysiskt guld. Den ungefärliga tiden FOFOA anger är runt 2013 så det är bara att börja ackumulera. Hur det än skulle vara med ovanstående teori är dagens priser rena rean. Som Bengt Frithiofsson sa "de ä ba å chööööpaaaah..."

Vad tror ni? Och se till att läsa FOFOA ordentligt innan ni sågar dessa tankar, det kan vara knöligt med monetär värdeteori, men väl värt besväret.
2011-01-10 19:59 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av crash jp morgan
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag skulle köpa nu, men guldmynt istället för tackor, är lättare att sälja.Och satsa också på silver. Tror att guldpriset nått ca sitt historiska medelvärde och att det kommer en kraftig guldprisbubbla och därefter ner igen till ca nuvärdet. Alltså goda möjligheter till vinst om man säljer i rätt tid och liten förlustrisk.Dessutom lurar nog en kraftig inflation strax runt knuten,så kontanter tappar snabbt värde.Det är vad jag tror kommer att hända.


Jo en fråga till dig , hur tänker du när det gäller hålla på guld och silver ? du skrev att det gäller att sälja och göra vinst , tänkte du på sälja rubbet då eller kanske ha kvar en del ?
Jag tänker som så att när det går upp och sen ska väl ner igen , men tänk om det fortsätter stiga då ? då kanske man är glad man fått tillbaka pengarna på den halva delen man sålt och kunnat investera dom i nåt annat . .
Den andra halvan är bra att ha även om det går ner ,eftersom den delen är vinsten .. Då är nog så oxå att då är ingen fara på taket längre förmodligen då kanske man är på väg ur krisen( vilket nog är svårt att kunna tänka sig ) ..
Men tänk så här om det fortfarande stiger så har du en del kvar som är din vinst fortfarande och pengar , och som är även skyddet mot inflationen ..


Vi är helt överens, tänker precis som du! Räknar med en fördubbling när folk inser att ekonomin går åt h-e och det blir rädda det som räddas kan. Då är det time att sälja hälften och köpa mark, den andra hälften är bra att ha som inflationsskydd, och ja, visst är det kul att ha en liten samling att titta på oxå.
2011-01-10 22:17 # 8
Anonym
Anonym 16:44

Här är mitt ickesvar på din fråga.

Guldmikroben
2011-01-10 23:21 # 9
Anonym
Som de flesta gurus säger. För guldet, köp fastigheter och råvaruaktier när guld och DOW-index står runt 1 mot 1. DOW kommer att sjunka till 6000-8000, och guldet kommer att öka till $6000-8000. När blod flyter på gatorna är bästa att investera.
2011-01-11 13:53 # 10
Anonym
Mitt resonemang, är att ALDRIG sälja guldet förrän man behöver köpa något. Att sälja det bara för att ta hem vinst? Vad är det man får? Snart värdelösa papperspengar.
2011-01-12 00:19 # 11
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Mitt resonemang, är att ALDRIG sälja guldet förrän man behöver köpa något. Att sälja det bara för att ta hem vinst? Vad är det man får? Snart värdelösa papperspengar.


Absolut, avyttra endast i samband med köp av något annat, behåll fiat-pengar så kort tid som möjligt även om ädelmetallpriserna skjuter i höjden.

i Ungern tog det två månader för valutan Pengõ att gå från
USD 1 = 42 000 000 000 000 000 Pengõ (Maj 1946) till
USD 1 = 460 000 000 000 000 000 000 000 000 000 Pengõ (Juli 1946)

Mars 1941 var kursen USD 1 = 5,06 Pengõ, det går snabbt när det väl har börjat.

Men men, nu snackar vi alltså om kris och katastrof.
2011-01-14 15:03 # 12
Boss
en fråga nån som vet varför guld och silver har sjunkit sista 1,5 dar ? ? ?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt