Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Kina storsatsar på solenergi
Kina storsatsar på solenergi
2011-05-06 12:36 # 1
billion
Nyhet hämtad från SVT-Text:

" Kina har fryst sina planer på en ut-
byggnad av kärnkraften i landet efter
katastrofen i Fukushima i Japan.

I stället satsar Kina på ökad sol-
energiproduktion. Till år 2020 ska
kapaciteten öka till 50 gigawatt,
skriver kinesiska medier. I dag
produceras mindre än 1 gigawatt
solenergi."

Borde inte detta ytterligare trycka upp priset på silver? Jag kan inte så mycket om detta område men någon annan kanske kan fylla i?

En artikel i ämnet:

Lägga silver till plast för att göra billiga, flexibla solceller
2011-05-06 13:53 # 2
teasing1
I det långa loppet borde det göra det, ja, men först och främst så kommer efterfrågan på industriellt silver att öka, helt enligt den fundamentala grundfilosofin.

Ädelmetallinförskaffande har aldrig varit så roligt som nu, populariteten ökar för var dag.
2011-05-08 18:14 # 3
jaduok
Solenergi verkar Överskattat än så länge.
men det är bra att man forskar på det. Det har stor potential.

Men de blir ju bättre och bättre...


Sist jag kollade hade den bästa väldigt dyra solenergin rätt låg effektivitet.
Dyra material och giftigt skräp när livslängden är slut.
Vindkraft verkar Mycket mer lönsamt i nuläget och den blir också bättre.
2011-05-08 18:47 # 4
Webmaster
Moderator
Solenergi blir mer och mer intressant, både för privat och industriellt bruk. Dels byggs det en massa "soltorns"-anläggningar enligt Sevilla's model runt om i världen bl.a. i södra USA. Väldigt effektivt i soliga delar av världen. Billigt att skala och underhålla m.m.

Soltornen ser jag som en bra kandidat för framtiden.

Sedan har vi de klassiska solpanelerna där utveckligen går framåt stadigt. Eftersom modernare solpaneler är effektivare och får sin energi från UV och strålning från solen så produceras hyggligt med energi även under natten.
Detta kombinerat med förbättrade batterier blir det mer och mer intressant för hemmabruk. Med ökade kopparpriser så är det redan ett seriöst alternativ för nya hus i varmare länder som ligger en bit ifrån elnätet.
Det finns idag bra paket med solceller, DC/AV inverterade samt batteri som ger 1kW+ för under 5000kr.

En annan intressant upptäckt:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7501476.stm
2011-05-08 19:13 # 5
jaduok
Citat:
Ursprungligen postat av Webmaster

Soltornen ser jag som en bra kandidat för framtiden.
[/URL]


Tänkte lägga till det. Att de enda som verkar effektiva nu är dom där varianterna med stora speglar och då inte minst direkt till uppvärmning istället för el.
Det hänger på att hitta billiga hållbara material för massproduktion. Så den där nya glasbeläggningen kan säker vara något.
2011-05-08 22:05 # 6
Anonym
Speglarna till tornen innehåller väl små mänger silver vad jag vet? Silver är väl fortfarande det ämne som reflekterar solljus bäst av alla?

//HPD
2011-05-08 22:24 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Speglarna till tornen innehåller väl små mänger silver vad jag vet? Silver är väl fortfarande det ämne som reflekterar solljus bäst av alla?

//HPD


Japp, silver leder ström bäst, leder bort värme bäst och reflekterar solljus bäst.
2011-05-08 22:29 # 8
Blind Owl
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Speglarna till tornen innehåller väl små mänger silver vad jag vet? Silver är väl fortfarande det ämne som reflekterar solljus bäst av alla?

//HPD


Japp, silver leder ström bäst, leder bort värme bäst och reflekterar solljus bäst.


och dessa egenskaper leder förmodligen till: ökar i värde bäst:)
2011-05-09 04:03 # 9
Webmaster
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Speglarna till tornen innehåller väl små mänger silver vad jag vet? Silver är väl fortfarande det ämne som reflekterar solljus bäst av alla?

//HPD


Japp, silver leder ström bäst, leder bort värme bäst och reflekterar solljus bäst.


Tidigare värmde man upp vatten i tornet som sedan gick igenom en turbin. Nyare anläggningar använder olika salter för att leda bort värmen "(40% potassium nitrate, 60% sodium nitrate)"
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_tower

Har inte koll på speglarna men materiell och design är anpassat för att producera så mycket energi per krona och på så sätt kanske silver faller bort som ytskikt i speglarna.
Det ser man även på speglarna som är platta istället för konkava, allt för att minska kostnaderna.

Snygg bild:
Senast ändrad av Webmaster; 2011-05-09 04:06
2011-05-09 10:24 # 10
Anonym
Det finns även varianter med sterlingmotorer av samma slag som återfinns i Kockums u-båtar.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt