Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Varför rasar det ?
Varför rasar det ?
2011-05-05 18:51 # 1
jaduok
Rasar silver såhär snabbt på grund av att det gått upp överdrivet snabbt ?
Hur kan fysiskt guld gå upp idag ex här på liberty silver samtidigt som pappersmarknaden gått ner ett snäpp.(certifikat etc)

Kan man förvänta sig att den positiva trenden återkommer inom kort? (en vecka/månad) eller bli det osäkert och svajigt nu ?

http://www.zerohedge.com/article/silver%E2%80%99s-paper-driven-sell-be-confronted-continued-significant-physical-demand

Någon som känner för att förklara mer i klartext ?
+ min finansengelska är inte alls lika bra som min engelska.



mvh
2011-05-05 18:58 # 2
teasing1
2011-05-05 23:31 # 3
Tel
Citat:
Ursprungligen postat av jaduok
Rasar silver såhär snabbt på grund av att det gått upp överdrivet snabbt ?
Hur kan fysiskt guld gå upp idag ex här på liberty silver samtidigt som pappersmarknaden gått ner ett snäpp.(certifikat etc)

Kan man förvänta sig att den positiva trenden återkommer inom kort? (en vecka/månad) eller bli det osäkert och svajigt nu ?

http://www.zerohedge.com/article/silver%E2%80%99s-paper-driven-sell-be-confronted-continued-significant-physical-demand

Någon som känner för att förklara mer i klartext ?

JPMorgon har vid upprepade tillfällen hackat ner silver priser genom att dränka marknaden med papperssilver optioner.
Det tog ett tag men gradvis har folk vaknat upp och nu förstår vad de håller på med och inte bryr sig. Normalt då, så återhämtar sig priserna inom ett dygn.

Nu var läget lite annorlunda iom att vissa experter och ett antal på JPM's sida hade börjat hävda att toppen var nådd. De väntade alltså en korrigering, vilket innebär ett fall till ett lägre pris.
Den sista attacken på silver genom framtidsoptioner kom direkt efter ett antal höjningar som hade gjorts på 'handpenningen' sas på köp av dessa optioner.
Det innebar att man behövde lägga ut mycket mer för att skaffa framtidsoptioner oavsett om man hade för avsikt att köpa metallen då kontraktet löpte ut eller låta kontraktet rulla över till nästa period. Det skrämmer iväg många mindre köpare, så kallade 'svaga händer'.
Den sista attacken utlöste en mycket större fall än normalt och jag tror att detta har skapat panik bland silver ägare som då säljer så att de inte förlorar för mycket. Försäljningen gör att mer silver finns på marknaden och priset faller igen. Det blir en ond cirkel och priset kan falla mycket.
Själv tror jag inte att det har ett dugg att göra med Osama Bin Laden's död, förutom kanske en liten förstärkning av dollarn, men en procent eller så där förklarar ju inte detta fall.
Det borde nu vara nära botten enligt många experter men det är fortfarande osäkert.
En del tror också att det vänder tillbaka igen snabbt.

Det är olyckligt för de som precis hade köpt innan raset men förutom att det finns tillfälligt mer silver
på marknaden så har egentligen ingenting förändrats.
Världens finansiellt läge inte har ändrats, skulder kommer att fortsätta att växa, investeringar kommer att fortsätta så fort hysterin lägger sig och världen kommer återigen att vända USA och dollarn ryggen.
Fortroendet för fiat valutor är oförändrat. Det finns ingen 'safe haven' i någon valuta egentligen och båda silver och guld är fortfarande i en bull marknad.

Jag ser ingen anledning att sälja nu, snarare är det ett utmärkt läge att köpa. Att gissa var topparna är kan leda till att man blir bränd ändå så det är båttre att tänka långsiktigt (i år snarare än månader) och hålla hårt i sina ädla metaller. Vår önskan och förhoppning är att nästa monetärt system blir uppbackad av guld och silver, det är det ända sunda alternativet. Ädla metaller är ju pengar och ingen vet när fiat valutorna tappar sina värden helt. De flesta här, däremot, skulle antagligen inte vilja slå vad om något över två år...

Ni med mera erfarenhet får gärna komma med åsikter om ni tycker att något här inte stämmer.
Vi lär oss alla hela tiden...
Senast ändrad av Tel; 2011-05-05 23:45
2011-05-06 04:58 # 4
silverfang
George Soros är svaret på raset.
http://www.thedailycrux.com/content/7593/Gold/rss
2011-05-06 07:30 # 5
Anonym
http://www.zerohedge.com/article/and-so-it-continues-another-92-thousand-ounces-physical-silver-withdrawn-comex-despite-histo

A.L
2011-05-06 07:48 # 6
da_real_hulk
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
http://www.zerohedge.com/article/and-so-it-continues-another-92-thousand-ounces-physical-silver-withdrawn-comex-despite-histo

A.L


Hela lænken, tack.
2011-05-06 08:07 # 7
Anonym
Silver är nog tyvärr mer ett spekulationsobjekt än vad guld är. Guld räknas ihop med andra valutor. Finns det någon centralbank med silver i valutareserven?
2011-05-06 08:13 # 8
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av da_real_hulk
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
http://www.zerohedge.com/article/and-so-it-continues-another-92-thousand-ounces-physical-silver-withdrawn-comex-despite-histo

A.L


Hela lænken, tack.


http://www.zerohedge.com/article/and-so-it-continues-another-92-thousand-ounces-physical-silver-withdrawn-comex-despite-histo
2011-05-06 10:12 # 9
jaduok
Ang. min fråga om skillnaden på spotprisförändringarna hos libertysilver så hade jag förhastat mig. Dagens spotpriser verkar inte uppdateras så ofta här vilket gör att det kan skilja mycket mot vad det är just nu.
Uppdateras det endast 9.00 på morgonen eller ?


Jag har verkligen inte tänkt sälja fysiskt på nergången. Det har bara gått ner 10% mot mina dyraste köp.
Men jag har varit naiv och även spekulerat i papperssilver med hävstång. Vilket jag gått minus på. Där hoppas jag kunna haka på uppgången igen för att täcka förluster.

(fråga för annan forumkategori, vilka råvaror är bra för spekulande när silver är volatilt eller osäkert ?)


mvh
2011-05-06 10:21 # 10
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av jaduok

Uppdateras det endast 9.00 på morgonen eller ?


(fråga för annan forumkategori, vilka råvaror är bra för spekulande när silver är volatilt eller osäkert ?)


Libertysilvers spotspriser uppdateras varje timme.

Jag skulle inte rekommendera att spekulera i papper. Speciellt inte utan en bredare kunskap kring hur prissättningsmekanismen fungerar.

(silver är inte volatilt och osäkert till naturen, utan volatiliteten och osäkerheten skapas genom manipulation.)
Senast ändrad av teasing1; 2011-05-06 10:22
2011-05-06 10:38 # 11
jaduok
Fysiska ädelmetaller är en bra investering men framförallt på mellanlång och lång sikt.
På kort sikt är det inte så lätt att veta hur det går och för min del är det opraktiskt och tidskrävande att handla fysiskt på kort sikt.

Om jag var mer rik skulle jag lägga 80%+ i ädelmetall och annat med realvärde som eget hus etc.
men nu när jag inte har så mycket vill jag ha ca hälften lätt åtkomligt för att kunna spendera som likvida inom ett halvår vid behov.

Därav pappersinvesteringar. Men vilka pappersinvesteringar ger bra avkastning på kort sikt till acceptabel risk.
Där skulle jag endå säga att råvaruspekulation ligger bra till om man är försiktig och är inne och tittat minst en gång om dagen. vilket är lite väl arbetsintensivt och krävande iofs.
Jag har bristande kunskap och erfarenhet på finansmarknaden.
Finns det någon tryggare pappershandel med en värd avkastning.
På högräntebankkonto känns det som dom kan hitta på vad som helst även om det iofs är statlig insättningsgaranti på de seriösa.

Tack för bra svar teasing1 mfl !
2011-05-06 10:51 # 12
billion
Citat:
Ursprungligen postat av jaduok
På högräntebankkonto känns det som dom kan hitta på vad som helst även om det iofs är statlig insättningsgaranti på de seriösa.


Skulle definitivt undvika detta. Om du läser igenom mer vad som skrivs här på denna sajt förstår du varför. I den här världen känns det svårt att rekommendera något annat än en fysisk investering i guld och silver. Jag vet inte varför du är ute efter snabba pengar men om du inte är i en pressad sits så skulle jag rekommendera dig att långsamt köpa på dig fysiskt guld och silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt