Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Flytta eller vänta...
Flytta eller vänta...
2011-05-02 12:14 # 1
Anonym
-Den som är satt i skuld är icke fri" sade Göran Persson i ett ögonblick av klarsyn och frispråklighet.

Tyvärr är det ju så att majoriteten av svenskarna är skuldsatta upp över öronen, framför allt pga den idiotiska bostadsprisutvecklingen (dock ett lysande sätt att expadera penningmängden, dessa bolån)...

Vi bor i en storstadsregion och har bolån på ett par miljoner (jag vet, jag vet…) men vi har också numera en hel del silver (och lite guld). Hur resonerar ni andra som (eventuellt) är i samma situation? Flytta innan skiten träffar fläkten, eller sitta lugnt och skrattandes betala av lånet genom en marginell minskning av metallinnehavet...

Mvh

/skogge
2011-05-02 12:40 # 2
Argentum
Tipset är att åtminstone ha 10% av vad ni har i skuld i ädelmetall (med övervikt på silver).

Så med en skuld på en miljon så borde man ha guld och silver för cirka 100 000 kr.
Med skulder på 3 miljoner borde man ha guld och silver för 300 000 kr.

Dock skulle jag personligen (om det gick att övertyga frun med husfriden och relationen i behåll) passa på att sälja.
Särskilt om det gick att sälja med vinst. Passa sedan på att köpa tillbaka när räntan är som högst.

Dock kan man tvingas "övervintra" en tid innan det stora prisfallet kommer på allvar. Det mest sannolika utfallet är nämligen ett långt och utdraget prisfall, ingen jättekrasch över en natt.
2011-05-02 20:26 # 3
Anonym
Tack för svaret. Vi diskuterar detta ganska öppet här hemma så förhållandet hoppas jag förblir intakt oavsett :-D

Många pratar ju om att sälja och flytta till hyresrätt i stället, t o m bloggtönten Schulman. Men många hyresvärdar har ju också lån på sina bestånd och med halvt om halvt marknadshyror på väg så vet man ju inte hur pass dyrt det kan bli att bo i hyresrätt. Men å andra sidan kan man ju inte som i USA bara lämna in nycklarna till det belånade huset och dra. Någonstans måste man ju bo. Men visst, i utflyttningsbygd kostar ju ett hus mindre än vad handpenningen är i t ex Stockholm.
2011-05-02 20:34 # 4
Anonym
Jag är mäklare, bor i götet och har sålt min lgh och fick tag på en hr. Satt 1/3 del av tillgångarna i fysiskt silver, 1/3 del i fysiskt guld och den sista tredjedelen fick jag idag på tillträdesdagen :)

Jag tror fastigheter kommer löna sig betydligt bättre än guld och silver, men det gäller att hitta en gård med bra mark och bra läge och dessutom pålitliga och bra grannar :)
2011-05-02 20:51 # 5
Anonym
Worst-case-scenario torde vara att du inte kan betala för dig och måste sälja när alla andra vill sälja och ingen vill köpa. Du kan nog enklast undvika detta om du har rejält med betalningsmedel tillgängligt i form av fiat och riktiga pengar men även ser till att du har en eller flera hyfsat säkra inkomstkällor i hushållet. Det räcker nog en bra bit.
/JRX
2011-05-02 21:39 # 6
Anonym
Trivs man med sitt boende som ändå är en väsäntlig del av ens liv så ska man inte spekulera med det genom att sälja i hopp om att priserna ska gå ner. Amortera friskt och köp metaller så sitter ni säkert.
Gustav-Adolf
2011-05-02 22:53 # 7
Anonym
Du är redan, körd ! ...som jag ser det.
Din Frihet, har du ju redan pantsatt !

Du skulle ha lyssnat på Göran Person och funderat över varför ha sa så och inte bara pratat om det.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt