Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Jag skickade ett mail till Finansdepartementet.....
Jag skickade ett mail till Finansdepartementet.....
2011-05-01 09:47 # 1
MrLibertad
nu på morgonen med frågorna varför det är moms på investeringssilver och framförallt varför det är moms på silvermynt som är laglig valuta i andra länder.

Återkommer om/när jag får svar. Kan bli intressant.
2011-05-03 16:33 # 2
MrLibertad
Jag fick idag svar från Catrin på FD.

Haha, vad ska man säga egentligen....

"Fi2011/2263

Hej CA

Tack för din e-post till Finansdepartementet om moms på silver.

Tidigare förekom omfattande momsbedrägerier avseende handel med guld. För att komma till rätta med dem och eftersom omsättningen av guld för investeringsändamål liknar andra finansiella investeringar, som också är undantagna från moms, beslöt man att undanta investeringsguld från moms. Syftet med undantaget är alltså att likställa handeln med investeringsguld med handeln med finansiella tjänster samt att undvika att olika länder inom EU beskattar investeringsguld olika och att undvika momsbedrägerier vid handel med guld.

Det finns inte något förslag att undanta silver från moms.

Syftet med momsen är att den slutligt ska belasta försäljningspriset till konsumenter därför får företag göra avdrag för den ingående moms som hänför sig till verksamheten.

Vänligen

Catrin Arhusiander
Finansdepartementet"
2011-05-03 16:51 # 3
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av CA
Jag fick idag svar från Catrin på FD.

Haha, vad ska man säga egentligen....

"Fi2011/2263

Hej CA

Tack för din e-post till Finansdepartementet om moms på silver.

Tidigare förekom omfattande momsbedrägerier avseende handel med guld. För att komma till rätta med dem och eftersom omsättningen av guld för investeringsändamål liknar andra finansiella investeringar, som också är undantagna från moms, beslöt man att undanta investeringsguld från moms. Syftet med undantaget är alltså att likställa handeln med investeringsguld med handeln med finansiella tjänster samt att undvika att olika länder inom EU beskattar investeringsguld olika och att undvika momsbedrägerier vid handel med guld.

Det finns inte något förslag att undanta silver från moms.

Syftet med momsen är att den slutligt ska belasta försäljningspriset till konsumenter därför får företag göra avdrag för den ingående moms som hänför sig till verksamheten.

Vänligen

Catrin Arhusiander
Finansdepartementet"


Det där svaret har de klipp-och-klistrat från listan med "Intetsägande svar till jobbigt frågvisa medborgare" ;-)
2011-05-03 20:54 # 4
kaase
Jag har mailat lite med Tullverket och Skatteverket, nedan följer sammandrag.

Började med att fråga Tullverket om silvermynt som var legala betalningsmedel i andra länder, och fick ett nonsens-svar tillbaka om KN-nummer där det intressanta i emailet var:
"Som du ser är det viktiga här att avgöra om det är ett betalningsmedel som tas in (vilket är tull- och momsfritt) eller ett samlarföremål."

Så jag frågade vidare för att få mer specifika svar att gå på och då fick jag veta att:
"Det är vare sig tull eller moms för investeringsguld. Investeringsguld är guldtacka eller platta (om vikten överstiger 1 gram) med en vikt som godtas på någon av marknaderna för investeringsguld och med en finhalt av minst 995 tusendelar. Guldet ska emellertid förtullas, dvs du måste lämna in en tulldeklaration även om det inte är några avgifter.

Det finns ingen sådan befrielse för silver och platina. Obearbetat silver och platina, det vill säga i halvfabrikat eller pulver, är tullfria men du får betala moms på 25% på tullvärdet."

Och då nappade jag såklart på "obearbetat" och ringde upp Tullverket för att få lite mer förståelse. De fick en redogörelse för premium-prissättningen på mynt och konstaterade då att det "inte borde vara tull eller moms på investeringssilvermynt". Tackor var fortfarande att betrakta som industriella, och kunde säkert smältas ner utan att förstöra några större värden. Men mynt borde nog hänga med i lagstiftningen, tyckte de. Sedan hänvisade de till Skatteverket eftersom "det är ju deras lag".

Så då inledde jag mitt korståg mot Skatteverket.

Från Skatteverket:
"Enligt 3 kap. 23 § 1 ML är omsättning av sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel undantaget från moms. Det gäller inte samlarföremål.

Med betalningsmedel menas sedlar eller mynt som har godtagits av respektive lands centralbank eller liknande.

Samlarföremål utgörs av guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt värde. Omsättning av den typen av sedlar och mynt är alltså momspliktigt och skattesatsen är 25 %."

Fråga från mig:
"Ytterligare klargörande behövs,

jag tar ett handfast exempel; om jag köper amerikanska silver eagles (som har det legala värdet $1, och metallvärdet är $45) som är legala betalningsmedel i USA för $50, kommer jag då att få betala moms eller inte? "

Från Skatteverket:
"Som det framgick av tidigare svar så är det inte moms om det rör sig om ett legalt betalningsmedel och inte är ett samlingsföremål. Om amerikanska silver eagles mynt ansens vara samlingsföremål i första hand så ska det vara 25%. Du får kontakta tullverket och se vad mynten klassificeras som."

Så cirkeln är sluten...

Men jag fick frågan från Tullverket vid import av silvermynt vad paketet innehöll och jag svarade "investeringssilvermynt som är legala betalningsmedel i Kina". Och det gick igenom utan vidare tull eller moms.
2011-05-03 21:56 # 5
rtardart
Okej det där låter som att man faktiskt skulle kunna använda om man snarast (nu när både dollarn är tankad och silvervärdet under terroristattack (trots bin ladens död) beställer t.ex. en god mängd eagles. Borde gå att få väldigt förmånligt pris då?
2011-05-03 22:55 # 6
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av kaase

Men jag fick frågan från Tullverket vid import av silvermynt vad paketet innehöll och jag svarade "investeringssilvermynt som är legala betalningsmedel i Kina". Och det gick igenom utan vidare tull eller moms.


Jag tycker detta är något som Torgny borde kommentera, klargöra eller driva frågan. Det borde ju innebära att Torgny kan sälja momsfritt. Eller?
2011-05-03 22:55 # 7
MFC
Moms
Sverige: 25%
Tyskland: 7%
2011-05-03 23:02 # 8
rtardart
Får Tyskland skicka till Sverige sen årskvoten möttes i januari?
Näe.

Teasing, han har ju gjort det redan. Dom brydde sig knappt märkbart.
Senast ändrad av rtardart; 2011-05-03 23:04
2011-05-03 23:06 # 9
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Får Tyskland skicka till Sverige sen årskvoten möttes i januari?
Näe.

Teasing, han har ju gjort det redan. Dom brydde sig knappt märkbart.


Varje enskild handlare har sin kvot till Sverige. Det är ju inte en kvot för HELA Tyskland. Hittar du en handlare i Tyskland som inte levererat maximala kvoten till Sverige så går det ju beställa.
Senast ändrad av MFC; 2011-05-03 23:07
2011-05-03 23:15 # 10
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Får Tyskland skicka till Sverige sen årskvoten möttes i januari?
Näe.

Teasing, han har ju gjort det redan. Dom brydde sig knappt märkbart.


Jamen frågan kvarstår, varför betalar vi moms på lagligt betalningsmedel?

Härmed uppmanar jag alla att kontakta Skatteverket och söka tillbaka momsen som ni betalat på de lagliga betalningsmedel ni köpt.
2011-05-03 23:42 # 11
rtardart
MFC absolut, jag förutsatte bara för enkelhetens skull att om dom stora fyllde sina i januari så borde de köpare som vet vilka mindre leverantörer som finns ha tömt deras kvot ganska raskt också. Men absolut, det finns säkert ett gäng kvar. My bad.

Ingen som nappade på mitt förslag att köpa från Usa? Dom har ju 0%... Fast fraktkostnaden tar ju kanske det ändå?

Teasing. Kunde man tagit det i deklarationen måntro? (Seriös fråga.)
Senast ändrad av rtardart; 2011-05-03 23:43
2011-05-04 00:13 # 12
SIMM
Snälla Sverige, sätt bokmoms på silver, nu!
Då slapp vi denna eviga diskussion.
Staten och folket skulle tjäna på det, fiat till staten och silver åt folket :-)
Förlorarna skulle vara Tyskland.

För övrigt så anser jag att en frakt från USA är billigare än en frakt inom Sverige, tyvärr. Problemet är dock tullen (och postens hanteringsavgifter).

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt