Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Mynt utan silverstämpel?
Mynt utan silverstämpel?
2011-04-29 20:39 # 1
rtardart
Hej, snabb fråga. Om man hittar mynt som ska vara silver men det inte någonstans står att det är silver i präglingen, kan det vara det ändå?
2011-04-29 21:04 # 2
MrLibertad
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Hej, snabb fråga. Om man hittar mynt som ska vara silver men det inte någonstans står att det är silver i präglingen, kan det vara det ändå?


Absolut, då krävs det förstås att man forskar lite på vad det är för
mynt så man vet vad man köper.

Jag har t ex några Kinesiska jubileums utgåvor som är 999 fine silver men det står
ingentans på mynten.

Dock så har dom flesta investeringsmynt detta inpräglat men som sagt, det finns
mynt utan också.
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-04-29 21:05
2011-04-29 21:07 # 3
rtardart
Har försökt, men hittar ingen riktig resurs som jag känner att jag kan lita på. Tips?
NM jag var bara en dålig googlare.
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-29 21:14
2011-04-29 23:02 # 4
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Har försökt, men hittar ingen riktig resurs som jag känner att jag kan lita på. Tips?
NM jag var bara en dålig googlare.


Vad gäller det för mynt om man får fråga? Jag har relativt bra koll, ta en titt på min sajt silvermynt.com här. Mig veterligen har alla investeringsmynt silverhalt angivet, numismatiska mynt är en annan sak.
2011-04-29 23:03 # 5
snöstorm
Jodå det kan vara så ,jag har några OS mynt 2000 från Australien som är helt omärkta men är 999 silver mvh farbror oväder
2011-04-29 23:05 # 6
rtardart
Ville inte säga vilka det var när jag skrev det, paranoid för att förlora några kap på tradera.
Men silvertok försökte ta dom från mig så då kändes dom trovärdiga.
Uppdaterar strax.
2011-04-29 23:21 # 7
Silvertok
Jag hann bara köpa det första, du tog dom andra!! 925 sterling är renheten i mynten och de är vackra samlingsmynt!
Nästa gång ska jag vinna!
2011-04-29 23:59 # 8
SIMM
Fick hem ett Buffalo silvermynt. Men på framsida stod det "copy". Påtalade detta, men tjejen som sålde det sa att det var privatpräglat och en 100% äkta silver bullion.

Utnyttjade dock min återlämningsgaranti och skickade tillbaka det. Oberoende vilket så vem vill sedan köpa ett mynt som det står "copy" på? Inte jag iaf. - jo om jag betalar därefter, Men jag tror fortfarande att det var en kopia, nej orkade inte kontrollera det. Därför håller jag mig ifrån Buffalo-mynten. Så även om jag också samlar lite så vill jag ju att de skall vara äkta.

Eagles, Maples, Phiharmonics, Libertads och Perth Mints olika är väll de mest igenkända och troligen de lättaste att sälja. Men samtidigt är det ju de man vill förfalska om man nu skall syssla med det. Sedan finns det ju mindre kända som Kiwi, Somalia Elephants mfl, och några ännu mindre lokala kändisar, som ex. LS och andra jag inte ens känner till. Så det finns mängder att samla, men också mängder att bli blåsta på.

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-04-30 00:05
2011-04-30 00:01 # 9
Selous
Ni budade på de sydamerikanska mynten va? Jag kikade på dem också men avstog ^^
2011-04-30 00:05 # 10
Anonym
De Buffalo mynt som LS säljer står det inte COPY på, däremot 999 Fine Silver. Så de kan man lugnt köpa.

KH
2011-04-30 00:18 # 11
SIMM
Jo, men bara att dessa finns har gjort mig skeptisk.
Nu ville jag ju bara ha ett för samlingens skull. Hade jag varit ännu mer kritisk från början så hade jag kunnat se det, det fanns en bild på framsidan längre ner som jag inte ägnade en tanke.

Å andra sidan tycker jag det är helt ok så länge de märker leksakerna med copy, men har aldrig riktigt förstått vitsen med dem.
Men visst skulle det kunna vara bra att ha en "äkta kopia" på de olika mynt man ägde hemma, som man kunde vissa upp.
Tyvärr finns det för många rövare och banditer överallt så det funkar inte.
1. Bara tjuvar och inga falskmyntare; då hade copy-pengarna varit bra. Men då de falskmyntas är det skit.
2. Inga tjuvar, då hade copy-pengarna inte behövts.
Summa sumarum, dessa kopior är som stater och banker. De ställer till mer problem än de löser.

// SIMM
2011-04-30 00:59 # 12
rtardart
Vilket mynt var det du fick token? Jag fick dom tre jag var inställd på iaf :) Fast jag var lite orolig (som synes av inlägget) att det var nåt fuffens med dom. Ingen hade ju bjudit, och jag fick dom för runt spot om jag räknat rätt. Okej 12kr/g men.. fina :)

Två av dom var 1oz finsilver, fast sterling så 33,625g
och billigaste(snyggaste) var 27gram totalvikt (24,975g) också sterling så vitt internet visade mig.
Beskrivningarna var ju hursomhelst way off, var det därför folk tvekade?
Ska bli spännande.

Det var dom sydamerikanska. Väldigt vackra. Inga jag kommer sälja även om värdet spikar såvida inte en välbehövd limpa bröd står på spel.
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-30 01:13


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt