Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa Silver
Köpa Silver
2011-01-10 12:03 # 1
Anonym
Någon som vet var man kan köpa silver i mindre mängder utan denna enorma spreed,...
2011-01-10 16:37 # 2
Anonym
Tradera
2011-01-11 00:39 # 3
Anonym
Jag har aldrig köpt guld eller silver förut och funderar på att börja köpa och investera i ädelmetallerna. Vad ska man som nybörjare främst tänka på?

* Mynt eller tackor?
* Minsta köp för att göra en ok större investering? (minimera spread)
* Minsta köp av guld eller silver på månadsbasis? (ta en högre spread men köpa kontinuerligt för mindre summor)
* Hur förvarar jag bäst? Börja med litet bankfack och byta till större fack över tiden?
* Behöver jag några andra tillbehör som case och fodral?
* Om jag köper fler amerikanska silver eagle-mynt, får jag hem den där gröna lådan med mynttuber? Hur många mynt måste jag minst köpa för att få lådan? Har Liberty Silver egna lådor att förvara mynttuber i?
* Om man ämnar att förvara sina silvermynt i ett grönt case - http://www.libertysilver.se/image/222 - är det dumt att bryta sealen om man ska fylla på med mynttuber?
* Får ett sådant case plats i ett vanligt svenskt bankfack?

En massa nybörjarfrågor där på en gång. Tacksam för alla svar.
2011-01-11 10:57 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
* Mynt eller tackor?

En smaksak i stort. Mindre enheter och framförallt mynt kan antas få en högre premie vid en brissituation och/eller om guld återkommer som betalningsmedel. Större tackor har ett något lägre initialt pris per gram. Generellt skulle jag rekommendera 1 oz mynt som har en låg premie och är välkända världen över. Krugerrands är ett bra val.

Citat:
* Minsta köp för att göra en ok större investering? (minimera spread)

För guld är spreaden låg redan vid köp av några gram. För silver bör man komma upp i åtminstone 20 mynt för att minska spreaden. Om du väljer våra egendesignade Liberty Silver mynt är spreaden 0% vid köp över 500 mynt och ca 5% vid köp av över 20 mynt.

Citat:
* Hur förvarar jag bäst? Börja med litet bankfack och byta till större fack över tiden?

De alternativ som finns är i princip bankfack eller förvarat efter egen fantasi. Det finns stora bankfack som klarar några tusen oz silver.

Citat:
* Behöver jag några andra tillbehör som case och fodral?

Nej, mynten skickas i orginaltuber om 20 eller 25 (Silver Maples)

Citat:
* Om jag köper fler amerikanska silver eagle-mynt, får jag hem den där gröna lådan med mynttuber? Hur många mynt måste jag minst köpa för att få lådan? Har Liberty Silver egna lådor att förvara mynttuber i?

Ja, om du köper 500+ Silver Eagles får du den gröna lådan s.k. monsterbox. Monsterboxen rymmer 25 mynttuber med 20 mynt i varje. Du får även boxen om du köper 500+ Liberty Silver mynt.

Citat:
* Om man ämnar att förvara sina silvermynt i ett grönt case - http://www.libertysilver.se/image/222 - är det dumt att bryta sealen om man ska fylla på med mynttuber?

Nej, det påverkar inte värdet. Silverinnehållet är avgörande för värdet, inte förpackningen eller huruvida förpackningen är bruten.

Citat:
* Får ett sådant case plats i ett vanligt svenskt bankfack?

Monsterboxar får plats i vissa bankfack men inte alla. Måtten är 37cm*22cm*11,5cm om jag minns rätt.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-11 10:58
2011-02-20 18:44 # 5
Anonym
Vart köper man silver? Skulle beställa från silber werte nu och det verkar som dom också nått gränsen för i år. Svårt och betala en stor summa om man inte känner att det är ett säkert ställe man köper ifrån, annars finns det ju flera sidor om man är villig att chansa. Som student med lite pengar är jag inte villig att göra det.


(Som ni säkert förstår är inte ett tillägg på 25% acceptabelt)
2011-02-22 04:27 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Vart köper man silver? Skulle beställa från silber werte nu och det verkar som dom också nått gränsen för i år. Svårt och betala en stor summa om man inte känner att det är ett säkert ställe man köper ifrån, annars finns det ju flera sidor om man är villig att chansa. Som student med lite pengar är jag inte villig att göra det.


(Som ni säkert förstår är inte ett tillägg på 25% acceptabelt)




Kom på att jag kanske ska uppdatera. Har beställt. Blev en "random" tysk sida som verkade säker efter googling. Men den lär väl också nå gränsen snart som alla andra...
2011-02-23 12:40 # 7
Anders R.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Vart köper man silver? Skulle beställa från silber werte nu och det verkar som dom också nått gränsen för i år. Svårt och betala en stor summa om man inte känner att det är ett säkert ställe man köper ifrån, annars finns det ju flera sidor om man är villig att chansa. Som student med lite pengar är jag inte villig att göra det.


(Som ni säkert förstår är inte ett tillägg på 25% acceptabelt)




Kom på att jag kanske ska uppdatera. Har beställt. Blev en "random" tysk sida som verkade säker efter googling. Men den lär väl också nå gränsen snart som alla andra...


Vi får hoppas på det bästa!

Varför köper du inte av Liberty Silver eller någon annan svensk säljare?
2011-02-23 13:16 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anders R.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
[quote="Anonym".


(Som ni säkert förstår är inte ett tillägg på 25% acceptabelt)




Kom på att jag kanske ska uppdatera. Har beställt. Blev en "random" tysk sida som verkade säker efter googling. Men den lär väl också nå gränsen snart som alla andra...


Vi får hoppas på det bästa!

Varför köper du inte av Liberty Silver eller någon annan svensk säljare?[/quote]


Priset, momsen alltså. Skillnaden är för stor. Frakten skiljer sig inte så mycket. Det enda negativa är att de "bra" (billiga och redan beställda ifrån, av andra. Säkra.) sidorna har sålt så mycket de får sälja till sälja väldigt snabbt i år.
2011-02-23 13:34 # 9
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Priset, momsen alltså. Skillnaden är för stor. Frakten skiljer sig inte så mycket. Det enda negativa är att de "bra" (billiga och redan beställda ifrån, av andra. Säkra.) sidorna har sålt så mycket de får sälja till sälja väldigt snabbt i år.



Kollade nu och där jag beställde från förra gången kostar en silver maple 250kr (google, 28.40 euro) och här i Sverige med momsen hamnar priset på 334 kr (319st troligt då man beställer >20).


Så kör man på ett rör (25st) så hamnar man på 6250 kr för Tyskland och 7975 för Sverige.


Fast tyskar är opålitliga! Det är stora risker att köpa from dom. Så låt mig stå för det.

(Reserverar för ouppdaterade priser, dålig sida att använda när jag jämför, använda google som converterare och andra fel)
2011-03-30 04:10 # 10
Anonym
Vad är det för risker med "tyskar" sådär överlag?
Fortfarande väldigt väldigt ny på det här men jag är av den naiva tron att bara jag köper på mig så mycket som möjligt så fort som möjligt och håller på det tills "något" händer så kan det omöjligen vara en förlustaffär.

Ge mig gärna så mycket perspektiv på min naiva övertro som möjligt, jag behöver det verkligen, men åter till frågan om tyskarna. Hittade en sida där kanadensiska wildlifemynt (grizzly istället för timber wolf) kostade 31€ istf 392 kr som här idag, vilket väl förklaras mest med moms osv, men är det då någon speciell risk man tar bara för att man köper av "tyskar" eller åsyftas ebayhandlare då?

Så mycket jag vill lära mig.. // Olle
2011-03-30 19:03 # 11
In4mayshun
Problemet med att handla i andra länder är att de flesta redan uppfyllt sin årliga momskvot för försäljning till Sverige. Så mycket för den "fria rörligheten av varor mellan EU-länder" som det talades så vackert om när det var dags att gå med!

Kvoten är tänkt att hålla ett år, men tog i år slut på några dagar/veckor hos många handlare. Det säger en del om trycket från omvärldsmedvetna svenskar på att bulla upp med beständiga värden innan kreditfesten brakar ihop...

Så även om du hittar bra priser gäller det att den leverantören får sälja till dig också.

Ett alternativ är att skeppa dem till Norge om du har nån kontakt där. De är inte med i EU och har ingen kvot. Silvermynt är även momsfria där, så det kanske t.o.m. löna sig att handla direkt över disk i Oslo? (Men den allmänt skyhöga norska prisnivån säger mig att det inte gör det.)
2011-03-30 19:53 # 12
Despierto
Du behöver inte köpa många silvermynt över disk för att resan ska löna sig men då får man också ha med i beräkningen att det säkert inte krävs många silvermynt i bagaget för att ha gjort sig skyldig till varusmuggling. Pappa staten vill ha sina pengar...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt