Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad är Qe2 respektive Qe3?
Vad är Qe2 respektive Qe3?
2011-04-29 13:47 # 1
obben
Jag har inte förstått vad detta betyder.Om någon skulle vilja förklara vad det
betyder skulle jag bli väldigt tacksam
2011-04-29 13:49 # 2
Linus H
Enklast är nog att köra youtube. Finns många videos på ämnet. Det har också skrivits i forumet på detta ämne.
2011-04-29 13:50 # 3
Rickard
Det är väl vad jag förstått en förkortning för de olika "stimulanspaket" som FED lanserat för att rädda ekonomin. QE = Quantative Easing = trycka mer pengar.
Vad jag förstått är vi nu inne i QE2? Är QE3 spikad?
2011-04-29 14:52 # 4
Selous
Väldigt förenklat så innebär det att FED, dvs den amerikanska centralbanken, motsvarande Sveriges riksbank, skapar pengar och köper amerikansk statsskuld. På så vis kommer nytryckta pengar in i systemet via bankerna samtidigt som en del dåliga tillgångar, aka "toxic assets", lyfts bort från samma bankers balansräkningar och får till följd att bankerna ser stabilare ut. Det får dessutom effekten att alla amerikanska räntor hålls låga vilket anses stimulera ekonomin och skall få igång tillväxten och i förlängningen skapa jobb. Nationalekonomi enligt den nyklacissistiska skolan, en variant av Keyensianism.
2011-04-29 18:50 # 5
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av obben
Jag har inte förstått vad detta betyder.Om någon skulle vilja förklara vad det
betyder skulle jag bli väldigt tacksam


QE2 är stödköp av amerikanska statsobligationer för $600 miljarder. Köpet görs med sedelpressen ska tilläggas.
2011-04-29 20:15 # 6
Herr K
Glöm inte heller att till skillnad från svenska Riksbanken så ägs FED av privata banker, vilket i praktiken innebär att ju mer den amerikanska staten skuldsätter sig (och därmed folket), ju rikare blir de privata ägarna. Detta innebär att man "bailar ut" krisande banker med nytryckta pengar från FED - som ägs av bl a de krisande bankerna! Win-win för storbankerna bakom FED.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt