Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad är detta? Hur åtgärda? / Allmän silverrengöring. [Bild]
Vad är detta? Hur åtgärda? / Allmän silverrengöring. [Bild]
2011-04-28 14:04 # 1
rtardart
Hallå forumet. Jag har ett litet bryderi och något jag vill lära mig.
Ur min lilla samling har jag ett enda LS2010. Så långt budgeten sträckte sig någon dag när det dök upp ett gäng.
Men när det kom så hittade jag små defekter vid kanten vilka jag har försökt polera bort utan resultat.
Vill ju att det ska vara fint. Ädelt helt enkelt.
Så. Vad är det? Någon som vet? Inser nu när jag tittar på bilderna i makro att det ser repat ut. Fast med ögonen ser det bara grått ut. Och framför allt, hur får jag bort det? Vad använder man överlag när man vill polera silver, ta bort fingeravtryck och allmänt försöka hålla nyskick? Kanske inget oerhört viktigt på LSmynten men bra att veta ändå i det fall man köper samlarmynt och råkar klåfingra sig.





2011-04-28 15:11 # 2
In4mayshun
Det ser ut som nån slags oxid. Hur är det möjligt? ÄDELmetaller ska väl inte kunna oxidera/rosta?!?
2011-04-28 16:21 # 3
Anonym
Är myntet plätterat!?
2011-04-28 16:37 # 4
rtardart
Torgny?
2011-04-28 17:35 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nä, sannerligen inte plätterat. Mät gärna densitet, testa med Arikemedes princip eller probersyra.

För mig ser det bara ut som präglingen är något ojämn. Generellt är kvaliteten bättre på 2011:orna än 09 & 10 men vi måste ha i minne att detta är investeringsmynt som kan vara något ojämna eller ha små defekter eftersom det inte sker någon utgallring vid mindre estetiska defekter.
2011-04-28 18:06 # 6
Herr K
Efter att ha studerat första präglingen vs. den andra av 2010 års utgåva (samt 2009:orna) så kan jag säga att kvalitén skiftar rejält. Det är nästan som att jämföra natt och dag i fråga om kvalité. Några gropar eller andra skönhetsfel är dock inget jag bekymrar mig för. SIlverinnehållet är ju fortfarande detsamma.
2011-04-28 18:14 # 7
rtardart
Men finns inget sätt att polera bort det då? Tid och lust har jag absolut. Annars, probersyra ska ju vara frätande, kan det vara det, från någon testning? En ojämn prägling borde väl inte ge annan färg?
2011-04-28 18:25 # 8
MrLibertad
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Men finns inget sätt att polera bort det då? Tid och lust har jag absolut. Annars, probersyra ska ju vara frätande, kan det vara det, från någon testning? En ojämn prägling borde väl inte ge annan färg?


Ta vanlig silverputs, utan slipmedel förstås. På ÖoB finns det ett kanonmedel, MP52, bara
att dutta på och gnida lite med fingrarna, skölja av och torka.

Silver reagerar med syre och absolut med "fingrande".

Det kan också vara något som ligger kvar på myntet från själva präglingsprocessen.
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-04-28 18:26
2011-04-29 17:54 # 9
Anonym
Läs Libertys Guld & Silverskola del 9 här.
2011-04-29 18:19 # 10
rtardart
Jo ska ge det ett försök, hade redan läst det där. Men det är som sagt från förra året, inte från nazityskland.. så jag tycker inte att silversulfid känns som en korrekt bedömning?
2011-04-29 18:48 # 11
Anonym
Ingen aning, såg bara att dom hade en artikel om rengöring. :) Jag är helt ny på detta själv.
2011-04-29 19:26 # 12
rtardart
Jaha oj, men välkommen! Ville inte låta spydig, också bara här sedan lite över en månad. :) Det kommer nog ta år innan jag förstår så mycket som jag vill om det här också. Mycket finns det att lära sig. Som konsument av onödiga saker njuter jag dessutom av det nyttiga i att köpa pengar istället för en soffa. Speciellt om nu dessa slantar blir värda mer.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt