Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < "Faktan som sprids om silver stämmer ej!"
"Faktan som sprids om silver stämmer ej!"
2011-04-27 14:52 # 1
Rickard
Hej,
Stötte på en ganska intressant artikel häromdagen skriven av en av få som ifrågasätter hela den här hypen kring silver och menar att den är uppbyggd på direkta felaktigheter.

Läs artikeln här

Vore intressant att höra vad ni erfarna investerare anser om det han skriver, själv är jag alldeles för novis för att kunna avgöra trovärdigheten. Märk väl att det är någon som själv handlat med silver och även rekommenderat det, men som anser att det som sprids som fakta idag är kraftigt överdrivet, bland annat att det skulle vara brist på silver.

Själv blir jag inte avskräckt direkt utan kan tvärtom tycka att det är ganska befriande att inte bara höra ja-sägare, då hade det varit lite "för bra för att vara sant-känsla"

Sammanfattning för den som inte orkar läsa hela artikeln:
Citat:
Here's what all potential investors in silver need to know.

1. The chart of silver has gone parabolic. Parabolic charts mark tops no matter what the commodity.
.
2. The bullish consensus on silver is at a record high. Record high bullish consensus on any commodity is common at tops.
.
3. When the most credible guys in an industry start explaining why supply and demand don't really work, it's a top. With 19 billion ounces of silver above ground we aren't about to run out any time soon.
.
4. When guys start writing about silver that didn't have a clue as to what it was or what it was used for at the bottom, you are at a top. I'm astonished at both the ignorance and the arrogance of the newly invented silver "Gurus."
.
5. When the smartest guys in an industry start telling you, "This time it's different," it's not. It's just a top.


Vad säger ni?
Senast ändrad av Rickard; 2011-04-27 15:03
2011-04-27 15:02 # 2
Lasse
Klart det blir en bubbla förr eller senare, men det är långt dit.
2011-04-27 16:45 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
För egen del tycker jag det är märkligt att media envisas med att kalla värdeappreciering på råvaror för bubblor när de i själva verket är tecken på en bubbla (inflation & destruktion) i fiat-valutorna. Hur kan man få det mer upp-o-ned?

Killen i artikeln kan ringa våra präglare samt US Mint och berätta var han kan hitta miljarderna oz silver eftersom det blir allt svårare för dem att hitta något tillgängligt silver ovan jord. Han bör nog också slå en signal till JP Morgan så att de kan fylla på sitt nästintill tomma lager.
2011-04-27 17:22 # 4
MrLibertad
Jag fick ett kundbrev från Apmex häromdagen där dom i princip ber sina kunder
att sälja tillbaka mynt till dom. Så om det finns massa silver därute så undrar
världens största? leverantör också vart det befinner sig.

"Dear CA,

Due to the recent incredible demand for Gold and Silver bullion products, APMEX would like to offer you an exclusive opportunity to LOCK IN YOUR PRICES and sell us some of your U.S. Mint collection. This is a limited time offer and it is first come, first served until we have secured enough U.S. Mint bullion products to meet our current demand!

We will pay you $38.00 over the current spot price of Gold for your Gold American Eagles. ANY year, ANY quantity!

We will pay you $3.00 over the current spot price of Silver for your Silver American Eagles. ANY year, ANY quantity!"
2011-04-27 19:50 # 5
In4mayshun
I alla sammanhang, vad det än gäller så kan du alltid, alltid hitta någon som tycker precis tvärtemot vad de allra flesta andra insatta bedömare anser. Ibland har denna någon rätt men oftast inte. Så även här. Karln är ju helt ute och cyklar, vilket bäst visas av

Citat:
"So, apparently, if you ask the people behind SLV if it is a scam and they admit it, that means we know it's a scam since they admitted it. And if you ask the people behind the SLV if it is a scam and they deny it, that also means it is a scam because the proof is when they deny it."


Ja? Snacka om att slå in öppna dörrar. Vem väntar sig att JPM villigt och brett ska erkänna att de på uppdrag av Fed håller nere silverpriset bl.a. för att dölja inflationen?

Ännu en nyttig idiot som agerar medveten eller omedveten agent åt TPTB...
2011-04-27 20:05 # 6
Tel
Ingen brist huh?
Hur många produkter finns på lager hos LS, hur lång är väntetiderna?
Backwardation i silver fram till år 2015...

Det är snarare att 'ingen brist' är hype. De vill att ni säljer innan det går upp mer.

Inget är solklart däremot och det finns en viss risk fortfarande. Det finns starka makter som vill hålla ner guld och silver priser.
Själv tänker jag 'sit tight' även om det kommer att bli en mer och mer turbulent resa ju närmare slutet vi kommer.
The end game is not going to be nice.
Sheesh, I sound like a prophet of doom men vad har vi att förlora om vi har fel - lite silver och guld (nja kanske inte så lite heller) och vad har vi att vinna om vi har rätt, rätt mycket (nja a helluva lot).
2011-04-28 00:32 # 7
Ogalen
Jag läste också denna artikel (via 321gold.com) och tror faktiskt att det ligger en del i detta, dvs att den senaste prisexplosionen till stor del beror på kortsiktiga spekulanter. Jag gjorde mitt senaste silverinköp här på LS februari 2010, 500 Kookaburras för 196 kr/st (inkl frakt), och tror väl att jag skulle kunna sälja dessa med förtjänst. Frågan blir dock var jag skulle investera pengarna? Så länge jag inte kommer på något bra alternativ så stannar silvret hos mig.
2011-04-28 16:44 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av CA
Jag fick ett kundbrev från Apmex häromdagen där dom i princip ber sina kunder
att sälja tillbaka mynt till dom. Så om det finns massa silver därute så undrar
världens största? leverantör också vart det befinner sig.

"Dear CA,

Due to the recent incredible demand for Gold and Silver bullion products, APMEX would like to offer you an exclusive opportunity to LOCK IN YOUR PRICES and sell us some of your U.S. Mint collection. This is a limited time offer and it is first come, first served until we have secured enough U.S. Mint bullion products to meet our current demand!

We will pay you $38.00 over the current spot price of Gold for your Gold American Eagles. ANY year, ANY quantity!

We will pay you $3.00 over the current spot price of Silver for your Silver American Eagles. ANY year, ANY quantity!"


Ha ha Cool!!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt