Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Tullavgift på silver till Norge?
Tullavgift på silver till Norge?
2011-04-27 14:45 # 1
Anonym
Just nu befinner jag mig i Norge och funderar på att köpa mitt första silver här. Framför allt med tanke på att det är momsfritt.
Men sen kom jag att tänka på att beställa från utlandet (kanada), till Norge.
Funderar då på vilka avgifter man kan åka på. Någon som har koll på det?
2011-04-27 15:45 # 2
Lasse
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Just nu befinner jag mig i Norge och funderar på att köpa mitt första silver här. Framför allt med tanke på att det är momsfritt.
Men sen kom jag att tänka på att beställa från utlandet (kanada), till Norge.
Funderar då på vilka avgifter man kan åka på. Någon som har koll på det?


Man kommer inte undan momsen, iaf inte en bekant som beställde från Kanada. Får du ett bra pris i Norge så ska du slåtill, annars är det ju hövligt att köpa från sajten där du frågar. ;)
2011-04-27 16:36 # 3
rtardart
Jag har silver som sitter fast i norska tullen just nu.
Beställt från Tyskland, och där försvann den inräknade momsen när jag valde Norge som leveransland, vilket jag förmodar har att göra med momsfriheten. Fast googlande ger mig aldrig det definitiva svaret huruvida silver ÄR momsfritt eller inte. T.ex. så har jag både eagles, maples och libertad, varav bara dom två första är giltiga betalningsmedel. Får ringa dom och kolla hur det eg. står till.
2011-04-28 01:26 # 4
Anonym
Hade jag varit hemma i Sverige hade jag givetvis köpt från denna sida. För att gynna de personer som lägger ner tid och arbete. Inte bara för en simpel webshop, utan för en väl utvecklad sida med forum, artiklar, diagram m.m.

Men nu när jag befinner mig i Norge en längre tid så tänkte jag att jag kanske kan få lite hjälp av forumexpertisen =) angående import eller köp direkt i landet.

Rtardart:
Vore väldigt intressant om du ringer och kollar om det är någon skillnad på buillions och rena silvermynt.
2011-04-28 06:30 # 5
Anonym
Det enklaste är att du beställer av en norsk leverantör, det är ju brist i världen, så om du skall köpa mycket, så finns det inte i lager. När du beställer, så anger du ett poste restante till ett postkontor som du har letat upp.
Sen när besked kommer att det finns att hämta ut, så gör man det. Enkelt.
Om man tar med sig det till Sverige, så skall man betala moms, men det brukar man ju lustigt nog glömma.
Det är billigt (25% lägre pga ej moms) i Norge på de mynt som har ett värde instansat, t.ex Silver Eagel, Maple, Wiener Philarmonic.
2011-04-28 06:40 # 6
Anonym
Till dig som har mynten fast i tullen. Varför köpte du mynt utan värde instansat? Norge lägger på moms på dom. Köp bara dom MED värde, alltså ett nominellt värde. Brukar ju stå 1 dollar, vilket inom parentes är rena skämtet med tanke på det verkliga värdet :-)
2011-04-28 09:42 # 7
rtardart
Glömde bort den lilla detaljen när jag beställde, i ärlighetens namn är det ren tur att dom andra hade nominella värden. Jag tror på learning by doing. Frågan är vad jag säger till tullen. (Hur mycket moms är det på investeringssilver?) Känns ju som att ett trevligt samtal kan lösa rätt mycket. Behöver dom ens veta? Dom har ju inte i mitt paket att göra.
2011-04-28 20:21 # 8
rtardart
Så.. Det här var ju väldigt oförutsett och dumt. Kommer tullen öppna mitt paket? Eller är det kanske helt enkelt så att det nog bara är nominella mynt däri?
2011-04-30 01:23 # 9
rtardart
http://www.pandaamerica.com/NEWS_09libertadRolls04_10_09.asp?keyword=Mexico%202009%20Libertad

"All Libertad coins are legal tender and are made of 99.9% pure silver."

Kan det verkligen vara så väl?
Det här står på många ställen, och att valör saknas bara för att den ändå är symbolisk.
Kommer jag undan moms ändå eller kan det bli ett jävla hårklyveri?
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-30 01:23


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt