Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Med risk för att lägga mig som en våt filt....
Med risk för att lägga mig som en våt filt....
2011-04-25 14:16 # 1
HPX
....över diskussionen så tänkte jag fråga hur många som är så positionerade att de klarar av en kortsiktig korrigering i storleksordningen 20-30% ? Det är naturligtvis lite tabu att påminna alla om att ingenting rör sig i en rak linje under det häftigaste silver-rallyt på 30 år, men det är just då man bör hålla sig sansad.

Vad gäller långsiktiga projektioner så instämmer jag helt i de åsikter jag uppfattat att många har, nämligen att både guld och silver är och förblir bra investeringar. Men med ett silverpris som nu rör sig i en hastighet av flera procent om dagen - utan större korrektioner - så ser det ganska farligt ut på kort sikt. Risken är att de personer som till slut låtit sig övertygas om att silver är en bra investering får inleda sin karriär med en ordentlig förlust. Risken är därefter att de säljer och missar när rallyt uppåt börjar igen.

Jag ser det som fullt möjligt att silverpriset dubblar igen innan korrektionen kommer, men oavsett vilka projektioner vi gör så kommer korrektionen, av den enkla anledningen att ingenting ökar i pris på det sätt silvret gjort, för alltid. Med nuvarande hastighet på silverrallyt kan vi sätta i princip vilket pris som helst som målkurs, och hinna dit inom en relativt snar framtid. Vid en 1%-ig ökning per dag så 7-dubblar priset på 200 handelsdagar. Vid en 2%-ig ökning per dag så 50-dubblar priset på 200 handelsdagar.

Kort sagt - det går för fort just nu för att vara långsiktigt hållbart.

Så, medan vi fortsätter att glädja oss åt att våra surt förvärvade (silver) slantar ökar i värde - hur många av er är redo för att se dem tillfälligt dippa, och hur många av er har för lite is i magen och riskerar att sälja av när det vänder nedåt?
2011-04-25 14:43 # 2
impact
För den så viktiga nattsömnens skull så köper man EJ för lånade pengar.
Vill man hänga med i svängarna och köpa/sälja lite på de väldiga kast som är nu så kanske en liten portfölj med silveraktier kan vara något som man lätt kan kliva av/på under resans gång.
Det fysiska innehavet låter man ligga still.
Senast ändrad av impact; 2011-04-25 14:44
2011-04-25 14:54 # 3
billion
Citat:
Ursprungligen postat av HPX
Så, medan vi fortsätter att glädja oss åt att våra surt förvärvade (silver) slantar ökar i värde - hur många av er är redo för att se dem tillfälligt dippa, och hur många av er har för lite is i magen och riskerar att sälja av när det vänder nedåt?


Snarare tvärtom. Om det dippar är det stor sannolikhet att jag köper mer. Just nu känns det bäst att sitta stilla i båten.
2011-04-25 17:30 # 4
Anonym
Varför skulle inte silver, eller guld, kunna gå upp mycket mer? Det speglar ju bara hur dasspappersvalutorna motsvarande sjunker väldigt mycket neråt.
Jämför med hur tyska marken sjönk som en sten på 20-talet. 30 miljarder för en limpa bröd. Då blir ju naturligtvis en silverpeng värd ca 500 miljarder, som ju låter väldigt mycket pengar, men är bara en lek med siffror.

Köp silver, och eller, guld!
2011-04-25 18:16 # 5
Herr K
Personligen köpte jag större delen av mitt innehav för 1-2 år sedan, och har därför stor fallhöjd innan jag börjar "förlora pengar" vid en eventuell dipp. Inte sällan när jag köpt mer guld eller silver så har priset strax efter fallit, och då har jag grämt mig lite över den dåliga tajmingen. Dock köper jag ju och håller på lång sikt och har inte planerat att sälja de närmaste åren. Kort sagt, jag sover gott om natten även om priset faller tvåsiffrigt. Då blir det ju nytt köpläge :)
2011-04-25 19:03 # 6
Lasse
En anledning till att gå in nu är att ha en försäkring mot den stora ekonomiska kris som tycks vara förestående. Om det dippar mycket är det ändå en helt ok försäkrinspremie med tanke på hur illa det kan vara annars. Om det fortsätter uppåt så är det en lönsam försäkring. ;)
2011-04-25 19:12 # 7
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av HPX
Jag ser det som fullt möjligt att silverpriset dubblar igen innan korrektionen kommer, men oavsett vilka projektioner vi gör så kommer korrektionen, av den enkla anledningen att ingenting ökar i pris på det sätt silvret gjort, för alltid.


Du missar att silver är kraftigt underprissatt/-värderat p.g.a. mångårig av storfinansen dold manipulation. Silver ligger fortfarande långt, långt under sitt "rätta" värde. Silver kommer att stiga under lång tid framöver, dock i ojämn takt och med dippar då och då. Såvitt jag ser det det är ett sensationellt och gigantiskt silverfynd (många miljoner uns koncentrerat någonstans) det enda som kan påverka denna utveckling. Jag har inte hunnit handla så mycket ännu men det lilla jag har kommer jag inte att göra mig av med på väldigt länge. Om tjugo år kan det mycket väl vara värt 20 ggr så mycket som idag, om nu världen finns kvar i den form vi känner den. Det känns alltmer tveksamt för varje dag som går....
2011-04-25 19:18 # 8
rtardart
Håller med om att varje dipp blir bara ett nytt köpläge, inget jag är orolig för, har tjänat mer än jag kunnat tro på bara en månad, och skulle det falla under det priset, ja då köper jag gladeligen mer. Ska jobba hårt i sommar för att kunna samla på mig så mycket jag kan ha råd till.

Sen 5miljarder för en brödlimpa, det rör ju inte oss; det är ju dollarn som faller och rädda amerikaner och stormakter som pressar upp priserna. Känns mer som att vi sitter i en livbåt vid sidan av och lite cyniskt köper flytvästar som blir alltmer värda allteftersom båten sjunker.
2011-04-25 20:31 # 9
förnuft & känsla
Vad vet vi idag egentligen om silvrets rätta värde?

Alla tycks hela tiden relatera till bröderna Hunt och 1979/80 som ett all time high.

Idag är det något helt annat.

1) Enorm skuldsättning.
2) Brist på fysiskt silver.
3) Enorm överrepresentation av papperssilver.
4) Många fler människor på jorden.
5) Massa fiatpengar överallt.

Priset på silver kan bara mätas i köpkraft inte i det pris som silvret kostar att införskaffa idag. Vad vet vi om morgondagen? I klartext innebär det troligen att ingen av oss har sett något ännu.

För att lättare förstå - googla - crime of 1873.

Är helt övertygad om att silver och guld återtar sin roll som VÅR valuta. Frågan är bara när inte om.

Fiatpengar och toalettpapper tillhör samma familj.

/Förnuft & känsla
2011-04-25 21:19 # 10
Hedge
Det går ju inte att räkna silver i "fiat", jag börjar så smått fatta det nu.

Förra sommaren när jag började köpa silver fick jag ca 16 liter bensin för 1 ounz silver, i dag får jag ca 27 liter för samma peng. Då har ändå bensinpriset gått upp med drygt 2 kr i fiat.

Silver åt folket. :)
2011-04-27 23:51 # 11
HPX
Lite lol får jag lov att säga ändå, det var ytterst få som besvarade min fråga (fast det kanske var svaret), nämligen hur stora smällar nedåt - om än tillfälliga - folk klarar av. Det tar på psyket att vara fullt investerad när saker dyker.

Självklart skulle jag inte hänga på forumet om jag inte trodde på silverpriset på sikt (men en skakig resa blir det). Jag är ju inte ett troll :D
2011-04-28 00:27 # 12
Anonym
Jag var med under den stora paniken hösten 2008, då silverpriset föll mer än 50%. Det var inte roligt då, men upphämtningen blev ganska snabb, och nu ligger vi betydligt högre.

Ja det var en parentes, men nu till saken: Hittills har vi varje sommar haft en rätt lång nedgång/konsolidering i guld och silverpriserna. Skulle mönstret upprepa sig skulle vi kunna få en pristopp i maj/juni, därefter en rejäl rekyl nedåt och sedan förnyad uppgångsfas till hösten-vintern.

Det blir intressant att se om mönstret upprepas i år igen. Jag är inte så säker på det pg a det ekonomisk/finansiella läget vi står inför med EURO krisen och den amerikanska statsskuldkrisen mm.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt