Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Likvidera tjänstepensionsförsäkringar
Likvidera tjänstepensionsförsäkringar
2011-04-25 11:48 # 1
Linus H
Jag börjar bli ganska orolig för de tjänstepensionsförsäkringar som jag skrapat ihop på 12 års arbete i olika bolag. Just nu betalar min arbetsgivare in på SEB Tryggliv men jag har SPP, Skandia och Länsförsäkringar från tidigare arbetsgivare. Kan man lösa ut pengarna i förtid och få ut dem nu? Jag är betydligt tryggare i ädelmetaller när man ser hur utvecklingen ser ut runt dollarn och euron. Tacksam för svar!
2011-04-25 11:53 # 2
billion
Bra fråga! Jag har också lite sådant plock. Det "lustiga" i sammanhanget är att det är fonder som ALDRIG kan gå ner på lång sikt enligt bank...både då och nu. Ung och naiv gick jag på det. Det har nu gått drygt 10 år och ungefär 35% av värdet finns kvar...UTAN att ha tagit hänsyn till inflation.

KORKSKALLE! JAVISST! :)
2011-04-25 13:46 # 3
Anonym
Jag tror att ni kan avskriva både era tjänstepensionsförsäkringar och eventuella privata pensionsförsäkringar ifall ni inte omedelbart kan börja ta ut dem.

Själv började jag redan för flera år sedan att snabbavveckla våra privata pensionsförsäkringar och plocka ut dem på kortast möjliga tid (5 år) samt sluta inbetalningarna till ett kommande svart hål.

Anledningen var Peak Oil. Ekonomierna och det finansiella systemet kommer mest sannolikt mycket snart att röna samma öde som The Do Do Bird.

KH
2011-04-25 14:25 # 4
Hedge
Idag är jag särskilt tacksam för att jag aldrig har tagit någon privat pensionsförsäkring.

Beror inte på att jag skulle varit särskilt smart eller förutsende utan mer på bristande intresse och att pengarna gick till annat.
2011-04-26 15:20 # 5
TOne
Ja hur ser det ut rent generellt med pengarna som arbetsgivare satt in under åren; vilka möjligheter har man att ta ut i förtid?
Eller, ska man nöja sig med att placera om till -äkta- råvarufonder?
2011-04-26 15:45 # 6
Anonym
Jag vet inte hur det är med olika tjänstepensionsförsäkringar. Det får man undersöka själv.

Vad gäller privata pensionsförsäkringar, så gäller att man får börja ta ut dem först när man blir 55 år gammal och då under en fem års period som kortaste tid. Är man yngre och har tecknat en vanlig pensionsförsäkring, bör man överväga att ta fribrev, det vill säga stoppa ytterligare inbetalningar och låta det man redan betalt in löpa tills man fyller 55 och då ta ut försäkringen ifall det finns något kvar då (knappast).

Räkna inte med att några som helst försäkringar kommer att kunna utbetalas vid en full depression. Många försäkringsbolag kommer förmodligen att kollapsa och gå under.

Sedan har ju alla PPM och tvingas placera i fonder. Det är knepigt. Själv har jag chansat och placerat allt i en guldgruvefond. Råvarufonder, alternativ energi e dy kanske också kan vara en ide. Vanliga aktiefonder kommer förmodligen att krascha.

KH
2011-04-27 14:36 # 7
TOne
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag vet inte hur det är med olika tjänstepensionsförsäkringar. Det får man undersöka själv.

Vad gäller privata pensionsförsäkringar, så gäller att man får börja ta ut dem först när man blir 55 år gammal och då under en fem års period som kortaste tid. Är man yngre och har tecknat en vanlig pensionsförsäkring, bör man överväga att ta fribrev, det vill säga stoppa ytterligare inbetalningar och låta det man redan betalt in löpa tills man fyller 55 och då ta ut försäkringen ifall det finns något kvar då (knappast).

Räkna inte med att några som helst försäkringar kommer att kunna utbetalas vid en full depression. Många försäkringsbolag kommer förmodligen att kollapsa och gå under.

Sedan har ju alla PPM och tvingas placera i fonder. Det är knepigt. Själv har jag chansat och placerat allt i en guldgruvefond. Råvarufonder, alternativ energi e dy kanske också kan vara en ide. Vanliga aktiefonder kommer förmodligen att krascha.

KH


Tack för snabblektionen! :)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt