Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Världens skulder
Världens skulder
2011-04-23 21:57 # 1
mikvat
Här finns en sida som visar länders skulder:

www.economist.com/content/global_debt_clock
2011-04-24 20:07 # 2
Cornucopia
Tack, utmärkt länk.
2011-04-24 20:43 # 3
jösse
Hmm, fått för mig att Norge är rikare än Sverige med all sin olja, någon som kan upplysa mig om varför så inte är fallet?
2011-04-24 21:07 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av jösse
Hmm, fått för mig att Norge är rikare än Sverige med all sin olja, någon som kan upplysa mig om varför så inte är fallet?


Detta handlar om folkets privata skulder om jag förstår det rätt.
2011-04-24 21:10 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av jösse
Hmm, fått för mig att Norge är rikare än Sverige med all sin olja, någon som kan upplysa mig om varför så inte är fallet?


Tillgångar finns inte med i denna uppställning?!
2011-04-24 21:13 # 6
förnuft & känsla
Hej jösse,

1) Norge är med i NATO.

2) "Skuldsätter sig för den sk. världsfreden....."

3) Norge har bara olja....Säljer dyrt till sin fåtaliga befolkning genom Statoil och skänker gratis till storebror i väst...


/Förnuft & känsla
2011-04-24 22:10 # 7
Cornucopia
Dels kan även en skuldfri stat behöva ha obligationer för att hantera kassaflödet. Sedan sägs det att de norska statsobligationerna är en sorts gåva till besuttna norrmän. Man vill ge norrmännen en möjlighet till tryggt räntesparande i norsk valuta, alltså ger man ut statsobligationer och har en stadsskuld som en service till fårket.
2011-04-24 22:58 # 8
jösse
Tror jag behöver få det förklarat på babynivå, ser det som ofattbart bisarrt...
2011-04-25 07:19 # 9
förnuft & känsla
Jag håller med, världen är många gånger ofattbar och bisarr.....

Vad gäller världens valutor är en sak säker som jag ser det - fiatpengar skapas ur tomma intet!

Många gånger skapas skulder just så - en knapptryckning och så - 100 000 000.........

Guld och silver kommer tillbaka som betalningsmedel i någon form hur ofattbart det än må låta.

/Förnuft & känsla
Senast ändrad av förnuft & känsla; 2011-04-25 08:37


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt