Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Byteshandel på LS
Byteshandel på LS
2011-04-16 20:21 # 1
Anonym
En fråga till Torgny
Skulle inte det på något sett gå och byta ädelmetaller
utan inblandning av fiat? om jag vill byta guld mot silver
eller tvärt om. Eller kommer fbi och tar oss då?

Trader
2011-04-16 22:19 # 2
TommyT
Jag är inte Torgny men ...

Ur skättesynvinkel måste i.a.f. försäljning (även som steg ett vid byte) deklareras som kapitalvinst resp -förlust, mätt i SEK, för den som är skattskyldig i Sverige.

Bokföringsmässigt måste alltså transaktionen gå via fiatkronor även om man för bekvämlighetens skull möjligtvis skulle kunna hoppa över ut- och inbetalning till och från ett bankkonto.
2011-04-17 01:23 # 3
Despierto
Även om man byter lika mot lika, t ex ett oz mot ett annat? Är de så jävliga att de vill skatta premium? Jag skulle t ex kunna tänka mig att byta ett par Kookaburra ("dyrt") mot Eagles ("billigt").
2011-04-17 14:19 # 4
MrLibertad
Jag kan inte tänka mig att byteshandel skulle vara föremål för beskattning.

Om jag byter en 1 oz Britannia mot en 1 oz Buffalo round, får jag göra förlustavdrag då måntro?

Beroende på mitt inköpspris kontra mitt snittpris kontra värdet så skulle det vara omöjligt att kolla.

Senast ändrad av MrLibertad; 2011-04-17 14:23
2011-04-18 21:07 # 5
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av CA
Jag kan inte tänka mig att byteshandel skulle vara föremål för beskattning.


Jodå. Visst är det föremål för beskattning. Däremot bör ju momsvärdet på silvret inräknas.

Dessutom är inte bevisbördan på Skatteverket, utan på dig som granskad. De kan sköntaxera dig bäst de vill till du visar att du inte realiserade en vinst.
Senast ändrad av Cornucopia; 2011-04-18 21:08
2011-04-18 21:20 # 6
MrLibertad
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av CA
Jag kan inte tänka mig att byteshandel skulle vara föremål för beskattning.


Jodå. Visst är det föremål för beskattning. Däremot bör ju momsvärdet på silvret inräknas.

Dessutom är inte bevisbördan på Skatteverket, utan på dig som granskad. De kan sköntaxera dig bäst de vill till du visar att du inte realiserade en vinst.


Vilket värde skulle dom välja då, om ett byte nu skulle ske?

Jag gör vinst på mitt snittpris men jag går back på värdet (+premium) om jag
skulle göra ovannämnda byte om man tittar på mynt för mynt.

Jag byter ju 1 oz silver mot 1 oz silver och värdet på 1 oz är ju samma vid tidpunkten
när bytet sker så det blir ju ingen vinst åt något håll.
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-04-18 21:36
2011-04-18 21:22 # 7
Despierto
Men om jag kan visa papper på att jag har bytt ett förmål mot ett annat som tekniskt sett är likvärdigt, ett tr oz mot ett annat, tror du de ändå kommer kräva skatt på skillnaden i marknadspris? Jag förstår att jag inte kan byta samma vikt antika romerska guldmynt mot en Krugerrand och spela dum men två moderna investeringsmynt.

Jag har ju inte realiserat någon vinst och har ju inte tjänat några pengar än. Observera att jag inte försöker vara jobbig utan har en genuin undran.
2011-04-19 22:14 # 8
MrLibertad
Bump
2011-04-19 22:19 # 9
Anonym
Jag bytte en gång guldtackor mot Krugerrands. Det var inga problem, för jag deklarerade inte det därför att jag inte ansåg att jag sålde något guld. RSV har inte hört av sig.
2011-04-20 06:20 # 10
MrLibertad
Såg nu att Trader menade guld mot silver och så länge bytet sker efter GSR så gör ingen någon vinst på ett sådant byte heller, det finns således inget att deklarera.
2011-04-20 11:00 # 11
kaase
Det intressanta är väl ändå om man vid något tillfälle i transaktionen blandar in fiat-pengar. För att det är väl ändå egentligen bara i pappersvaluta som "vinst uppkommer" och därmed är beskattningsbart? När en bonde byter några liter mjölk mot ett flak ägg så idkar han byteshandel som strikt inte är korrekt enligt Skatteverket utan finns i en gråzon (eller svart beroende på vilken ideologisk ställning man har) men eftersom det dels inte finns några vittnen på transaktionen och dels aldrig var några fiat-pengar inblandade så kommer transaktionen troligen aldrig att kunna beskattas.

Av den anledningen så borde byteshandel mellan olika metallslag vara okej (tja, kanske inte i strikt mening) men företag som Liberty Silver kan väl knappast stå som mellanhand? Du får nog ordna byteshandeln med andra privatpersoner.
2011-04-20 20:32 # 12
Anonym
Det är helt klart ur skattesynvinkel att inbyte av guld mot bearbetat guld ändå medöfr att moms skall beräknas på HELA beloppet, inte enbart på mellanskillnaden. Endast om exakt samma guld som bytts in också ingår i den bearbetade varan beräknas moms enbart på mellanskillnaden

Se Skatteverkets ställningstagande 130 285713-05/111 rörande inbytt dentalguld för omarbetning

/Viktualiebrodern


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt