Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Om det är nån skillnad på ett mynt, ÄR det då falskt?
Om det är nån skillnad på ett mynt, ÄR det då falskt?
2011-04-12 15:46 # 1
Mrswe
Vad jag menar är:
Förekommer det ibland nån variation på äkta mynt, utan att dom är falska?

Jag försöker nämligen fastställa om detta myntet är äkta eller inte:

http://img864.imageshack.us/i/coinocin.png/


Genom att jämföra det med detta myntet som är garanterat äkta:

http://websitepicturesonly.coinauctionshelp.com/CounterfeitDollars/1873tradedollar.jpg



Jag tycker mig kanske se en del skillnader, men sen är inte mynten från samma år heller, och det kanske medför att det är en skillnad?
2011-04-12 15:50 # 2
Herr K
Nu kan jag inte uttala mig om myntens genuinitet, men av länkarnas adresser att döma så är det nedre myntet förfalskat, då sökvägen till bilden innehåller "counterfeit", vilket betyder just "förfalskad". Du borde således jämföra med en annan bild på ett garanterat äkta mynt :)
Senast ändrad av Herr K; 2011-04-12 15:51
2011-04-12 15:55 # 3
Mrswe
Citat:
Ursprungligen postat av Herr K
Nu kan jag inte uttala mig om myntens genuinitet, men av länkarnas adresser att döma så är det nedre myntet förfalskat, då sökvägen till bilden innehåller "counterfeit", vilket betyder just "förfalskad". Du borde således jämföra med en annan bild på ett garanterat äkta mynt :)


Nja, det är bara för att det kommer från denna sidan:
http://coinauctionshelp.com/Counterfeit_Silver_Dollars_Fake_Trade_Dollars_Fake_Morgan_Dollar.html


Just det myntet som jag länkade till ska vara det äkta som man jämför med.
2011-04-12 20:45 # 4
rtardart
Borde inte ett förfalskat mynt betinga ett högre värde givet att silverinnehållet är samma?
Var väl någon som förfalskade tiokronor när dom var nya, som sedan blev rena samlarobjekt?
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-12 20:46
2011-04-12 23:42 # 5
Herr K
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Borde inte ett förfalskat mynt betinga ett högre värde givet att silverinnehållet är samma?
Var väl någon som förfalskade tiokronor när dom var nya, som sedan blev rena samlarobjekt?


Om du tänker på samma tiokronor som jag, så var dessa av guld och därför betydligt mer värda än tio kronor. Dessutom blev dessa eftertraktade bland seriösa samlare. Kan tyckas som korkat falskmynteri, men det var en konstnär som släppte ut dem och var antagligen menade som en konstnärlig installation.
2011-04-13 07:36 # 6
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Borde inte ett förfalskat mynt betinga ett högre värde givet att silverinnehållet är samma?
Var väl någon som förfalskade tiokronor när dom var nya, som sedan blev rena samlarobjekt?



Du tänker på "Rysstian eller Minsktian" som kostar betydligt mer än sin "äkta" kusin, 2-300 kronor.
Guldtian, i äkta guld, var ett konstprojekt, riktigt kul tycker jag, och mynten är naturligtvis värda sin vikt i guld och lite till!!
Kineser producerar dock massor med förfalskningar av gamla sällsynta mynt i "silver" även svenska riksdaler, så det gäller att se upp.
Lista finns här: http://ingemars.se/falskt.htm
Så att sammanfatta: korta serier kan innebära att förfalskningar får ett högre pris men om man sätter det i system och producerar massor med förfalskade mynt så är är värdet i det närmaste noll
2011-04-13 09:31 # 7
rtardart
Jo men det där var väl förfalskningar i "oädel" metall?
Min ståndpunkt var ju att om nån präglar sina egna mynt i silver som efterliknar något original så kan dom ju aldrig bli värdelösa?
Så fort man slutar använda silver till förfalskningen så märks det väl rätt enkelt påvikt, känsla, klang osv?
Själv skulle jag bli lurad absolut, väntar fortfarande på min första leverans, men om man väl bekantat sig så tycker jag inte det borde vara så svårt? Eller?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt