Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Myntkapslar/plastfickor eller ej?
Myntkapslar/plastfickor eller ej?
2011-04-09 17:43 # 1
shortlund
Har ett antal guldmynt (krugerrands mfl) samt silvermynt (eagles, liberty silver, mfl). Samtliga mynt är 'bullion' eller investeringsmynt dvs inget egentligt numanistiskt (samlar) värde. Tycker en del av glädjen med dessa mynt (förutom värdebevaringen) är känslan att hålla i riktiga pengar... Nu till min fråga, riskerar man sämre värde om man förvarar dessa mynt tillsammans utan skydd (typ kapsel eller plastficka)? Mao det kommer ju då med tiden synas något mindre hanteringsmärke, kanske blir någon mindre skråma eller så, men gör det egentligen någonting? Det är ju när allt kommer omkring metallinnehållet som ger värdet. Någon som har erfarenhet av mynt (tex eagle eller krugerrand) som varit svårsålda pga hanteringsmärken/slitage? Man ser ofta annonser på Tradera där man använder begreppet 'ocirkulerat' som ett försäljningsargument, verkar dock som om priset är relativt oberoende av skick...

En som inte gillar att käka kola med papper på... ;-)
Senast ändrad av shortlund; 2011-04-09 18:03
2011-04-09 18:28 # 2
Cornucopia
Du får allt hantera dem väldigt ofta och vårdslöst för att de skall få repor och inte förbli "ocirkulerade". Har du många mynt räcker det väl för övrigt att du bara hanterar ett av dem. Guld är kemiskt stabilt och blir inte dåligt av t ex fett från dina händer. Silver är i så fall viktigare att inte hantera.

Vid allvarliga skador på investeringsguld kan priset sänkas ja, även om vikten förblir den samma.
2011-04-09 19:05 # 3
Hedge
Myntkapslar i metall.

Kan man få tag i det och finns det iså fall några nackdelar med det?

Min fundering gäller vid brand. Om jag förvarar mynt i plastkapslar i icke brandsäkert kassaskåp så blir det ju förmodligen en smetig historia när kapslarna smälter/brinner även om temperaturen inte blir så hög att
silvret smälter.
2011-04-09 19:41 # 4
Selous
Krugerrands är i en legering som har använts i mynt avsedda för cirkulation, det är alltså tåliga mynt, detsamma gäller amerikanska Eagles och brittiska Sovereigns, legeringen kallas kronguld, crowngold på engelska, 22 karat. Däremot så är Maples, Pandor, Buffalos och Nuggets i 24 karat, dvs i princip rent guld och är klart mjukare och får lättare repor och hanteringsmärken. Jag har hört historier om folk som haft svårt att få fullt värde för sådana mynt med hänvisning just till repor. Silvermynt är å andra sidan klart tåligare även om de har en renhet på 99,99%.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt