Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Är det ett felpräglat mynt? Är det då värt mer?
Är det ett felpräglat mynt? Är det då värt mer?
2011-04-08 09:55 # 1
Mrswe
Rätta mig om jag har fel, men på en "peace dollar" så är ju den ena sidan upp och ner gentemot den andra, men på en "Morgan One Dollar" ska dom väll ha samma riktning uppåt?

Jag har nämligen fått tag på en Morgan One Dollar från 1889 där ansiktet är upp och ner gentemot örnen. Är det vanligt? Är myntet värt mer pga detta om det nu är ett Fel-mynt?


Henrik
2011-04-08 17:19 # 2
Herr K
Morgan Dollar har också motiv "upp och nedvänt" på andra sidan. Jag har amerikanska mynt i form av bl a Kennedy half dollar, Morgan Dollar, Peace Dollar och Silver Eagle, och samtliga har motivet upp och ner på baksidan. Jag vet inte varför USA har valt att prägla på detta sätt (enklare att vända i handen och inspektera?), men ditt mynt är således helt normalt :)
2011-04-08 23:14 # 3
SIMM
Nej inte samtliga Silver Eagles, faktiskt.

Jag har några 1 pound Silver Eagle (> 12 oz) och där är de alla faktiskt rättvända. Nu är ju mynten löjligt stora, men skithäftiga (betydligt större än en 1 kg kookaburra), men oj vad "rätt" det är att kunna snurra mynten och se örnen på rätt håll. Fattar heller inte varför de vänt det på det sättet, känns bara så avigt.

// SIMM
P.S. Funderar på att dra iväg ett på Tradera (1998), men det passar ju inte att skriva här.
2011-04-08 23:20 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Nej inte samtliga Silver Eagles, faktiskt.

Jag har några 1 pound Silver Eagle (> 12 oz) och där är de alla faktiskt rättvända. Nu är ju mynten löjligt stora, men skithäftiga (betydligt större än en 1 kg kookaburra), men oj vad "rätt" det är att kunna snurra mynten och se örnen på rätt håll. Fattar heller inte varför de vänt det på det sättet, känns bara så avigt.

// SIMM
P.S. Funderar på att dra iväg ett på Tradera (1998), men det passar ju inte att skriva här.


SIMM,

Har du koll på om 1 pound mynten (har också sett dem... väldigt coola) är präglade officiellt av US Mint eller om de är privatpräglade?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-04-08 23:20
2011-04-08 23:27 # 5
SIMM
Nope.
Å andra sidan så var ju silver så billigt 1997-1998 så jag tror knappast att man fuskat med dem. Varför inte bara se dem som vilken tacka som helst, annars?
Det som dock skiljer dem åt är att den från 2004 inte har stämplat "1 LB" på baksidan, utan har en plutt var sida om .999 Fine Silver.

Men kan skicka ner ett/dem om du vill se ett/dem.
Tänkte faktiskt lägga upp ett på bild (ihop med ett 1 oz) här på forumet då någon drog igång en tråd om bilder på mynt.

Har också en 10 oz Lunar Tiger. Lunar serien är ju betydligt snyggare än Silver Eagles, men i det här fallet slår en Eagle dem i imponeringsfaktorn.


// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-04-08 23:31
2011-04-09 00:01 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, jag har haft dem på riktigt alltså men tror jag sålde dem... Finns dock privatpräglade mynt med Walking Liberty präglingen.

Sorry, inser att det är OffT

Vad gäller felpräglingar kan jag nämna att det är betydligt vanligare att folk tror att gamla mynt har ett numismatiskt värde (samlarvärde) än att de har det. Framförallt är det metallinnehållet som har värde i gamla mynt. När folk ärver en myntsamling funderar de genast på Karibien och vad de skall säga till chefen när de slutar. Sedan visar det sig ofta att koppar/nickel/järn/zinkmynten inte har mkt till värde men att man ändå kan få dugligt betalt för silvervärdet i den mån det finns silvermynt...
2011-04-09 00:25 # 7
SIMM
Japp, det blev OT, men jag ser faktiskt inget fel i det (bara man följt tråden, men annars förstår jag problemet).

Nu har jag bara betalt silvervärdet (+ lite till som vanligt), så det är lugnt från min sida. Jag är sent in i gamet så jag spelar hej vilt, men droppar allt som går över ribban jag satt upp. Anser dock inte att lite roliga mynt är fel, fast de är dock få. Tanken är att nästan allt blir rena bullions, fast med lite krydda.

Ni på LS är faktiskt skyldiga till en sak, fast den tar jag inte upp här (är en ren privat sak som lösts på absolut allra bästa sätt från LS sida. En eloge faktiskt). Hoppas den utvecklas positivt för mig.

Det eventuellt numismatiska hävstången är bara en bonus som jag ser det.

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-04-09 00:28
2011-04-09 01:52 # 8
Herr K
Själv är jag faktiskt väldigt förtjust i Morgan Dollars och Peace Dollars. Inte enbart för det höga innehållet av silver (90%) utan även för att de faktiskt har en historia och varit betalningsmedel en gång i tiden. Det stora Silver Eagle hade dock varit häftigt att se!
2011-04-09 12:34 # 9
SIMM
Nu är det ju inget jag vill ha i fickan, med sina 90mm i diameter. Men som sagt 10 ggr kaxigare än en 1 kg Kookaburra, som bara är en klump i jämförelse, som dock väger mer.

Ja ni är välkomna att titta på dem. De som befinner er i trakten nordöstra Skåne / västra Blekinge har ju inte så långt att åka...
Synd att man inte har GLD/SLV-klubbar över hela landet. Men samtidigt skapar det ju andra problem med bekräftelse på fysiskt vilket kan inleda till stöldvåger på specifika platser etc.


// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt