Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Statlig konfiskation av guld?
Statlig konfiskation av guld?
2011-01-07 15:43 # 1
Anonym
Är det fler som är oroliga att staten nån gång i framtiden kommer att konfiskera allt privat guld? De kan ju tvinga folk att sälja sitt guld till staten och få en av dem fastställd summa pappersvaluta (sen skrivs naturligtvis valutan ner eller nåt). Hur kan man dölja för staten att man äger guld? De kan ju gå in på t.ex. libertysilvers konto och se vilka som fört över pengar.
2011-01-07 16:22 # 2
Z.
Bra fråga, hur stor är risken för detta och har det hänt förr i Sveriges historia?

Även om det finns ett pappers spår från LS så finns det inga bevis för att du har kvar metallen, och om du gömmer den så kan den inte hittas, i värsta fall får man kanske gräva ner eller mura in sina tillgångar.

Det finns ju givetvis en risk för att staten då kan hota med fängelse om man inte redovisar vad man har gjort med guldet eller silvret och i en sådan situation så skulle jag ta mina pengar och fly landet, guld och silver borde fungera bra att muta med ochså (muta sig över gränsen alltså).
2011-01-07 20:44 # 3
Anonym
Har för mig att jag läste en gång i lagen att man inte behövde uppge sin identitet vid köp av guld och silver så vida beloppet understeg 10 000:- men jag vågar inte gå i borgen på detta nu. Någon som kan det där bättre?
2011-01-07 22:20 # 4
Anonym
Har ocksaa funderat paa samma sak. Ett alternativ aer att koopa guld naer man aer utomlands... Men det funkar ju bara foer enskilda Krugers... typ. Jag har foer mig att jag alltid behoevt visa leg, men jag koepte alltid flera mynt samtidigt, och numera kommer man inte undan med att koepa 1uns under 10 000 aendaa...

Men det aer ju lite laeskigt med tanke paa att Sverige inte har naagra guldreserver alls. Vad haender om USD och Euron gaar i graven? Hur mycket blir hundra ton toapapper vaerda daa?

-CS
2011-01-08 14:10 # 5
Anonym
Om Sverige skulle drabbas av en hyperinflation a la Zimbabwe så tror jag faktiskt inte att det skulle vara så dramatiskt med tanke på att vi har en fri marknad för guld och utländska valutor plus en stor exportindustri som genererar mycket utländska valuta.

Efter några års hyperinflation skulle vi använda utländska valutor och guld istället för kronor. De som framförallt skulle bli lidande vore de med fordringar med nominellt värde i kronor samt de som lever på bidrag.

Däremot skulle det inte ta så värst lång tid innan de som arbetade inom exportindustrin skulle få sin lön i utländsk valuta och de skulle inte drabbas särskilt hårt. Övrig privat sektor skulle snart återhämta sig efter det att exportindustrins anställda finge sina löner i utländsk valuta, började spendera dessa pengar i Sverige så att övrig privat sektor kom i rörelse och sist skulle den offentliga sektorn hämta sig då denna först skulle börja fungera då skatter i utländsk valuta började flyta in.

Zimbabwes ekonomi började återhämta sig mycket snabbt så snart befolkningen fick börja använda utländsk valuta. Och till och med om det sedan skulle bli hyperinflation i utländsk valuta så skulle ens detta bli särskilt dramatiskt då vi lika snabbt skulle fly in i guld eller möjligen silver.

Och det faktum att ett ökande antal svenskar köper guld och silver är ett säkert tecken på att vi redan har börjat överge kronan om än att processen går långsamt.
2011-01-08 15:05 # 6
Anonym
Jag tror inte hyperinflation kommer i sverige, ännu. Nu verkar ju guld och silver vara ett lovande sätt att investera i och om många börjar göra detta kanske staten (och aktiebörsen) ser ett hot i detta och därför vill begränsa handeln så att t.ex. endast staten och bankerna får äga guld, nåt ditåt.
/Patrik
2011-01-08 15:30 # 7
Anonym
CS - Vad menar du med att Sverige inte har några guldreserver? Har du varit inne på riksbankens hemsida och tagit del av deras rapporter?
2011-01-08 15:31 # 8
Anonym
Det land som kommer införa ett ägandeförbud av guld
borde nog vara usa, innan usa ingen annan.
MEN att tvångsköpa allt guld i usa har idag enorma risker.
Den största tror jag är världens reaktion på dollarn.
Varför köper usa massa guld helt plötsligt?
Detta borde rusa köphunger på guld i resten av världen
sammtidigt som man dumpar dollarn.
Kom ihåg att det inte går och jämföra nu och då.
Usa är ett fattigt land medans BRIC är rika.
2011-01-08 17:43 # 9
Anonym
Om staten skulle börja att försöka konfiskera ädelmealler ägda av privatpersoner så har vi större problem i samhället än så. Det som gäller är att inte ha metallerna i systemet d.v.s i bankerna för det bör ju vara där de börjar leta om inte banktjänstemännen hinner före. De e bare å gräv! Gustav-Adolf
2011-01-09 14:01 # 10
Anonym
Jag tror, att det inte var tillåtet att äga investeringsguld i Sverige före 1980, och det blev momsfritt först år 2000 (EU direktiv).
Så det är inte omöjligt med ett förbud igen, men då bör det vara ett EU direktiv(ifall EU existerar överhuvudtaget om några år när depressionen är i full gång).
Däremot har någon konfiskering inte skett i Sverige mig veterligt. Men man kanske kan kräva in uppgifter på innehav, och beskatta det, eller höja reavinstbeskattningen på guld.

Men jag tror inte att det görs någonting. Det är för få svenskar som äger guld(och silver) för att det skall vara lönsamt, och myndigheterna har nog större problem att ägna sig åt. Det var en annan sak på 30-talet i USA. Då hade man guldmyntfot, varför många hade guldmynt i cirkulation.

Skulle det hända, tror jag inte åtlydnaden blir stor. I USA fick man in 25% av guldet, resten gömdes efter vad jag läst.
2011-01-11 22:58 # 11
Anonym
Mea Culpa! Jag förlitade mig på andrahandsinformation. Tack för korrigeringen!
-CS


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt