Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Råd och tips för investering av mina barns pengar !
Råd och tips för investering av mina barns pengar !
2011-04-07 13:42 # 1
Anonym
Hej !

Jag skulle vara tacksam för lite råd och tips.

Jag funderar på att investera mina barns pengar i ädelmetaller då jag inte anser att sparkonton eller fonder ger något.

Hur stora är riskerna med att investera i ädelmetall på lång sikt ? Jag pratar då 15 - 20 år från nu.

Det är inga jätte pengar jag pratar om just nu men på sikt så kommer det bli en del för dom.

Och hur skall man i så fall investera mellan guld och silver, det känns som om silverpriset är ganska högt nu och vad är det som säger att det kommer fortsätta stiga i 15 år till så det blir en lönsam investering. Ser man på guldpriset så har det inte stigit lika mycket men har ändå gått upp. Vilken spridning skall man i så fall ha ? 50/50 eller vad ?

Och vad säger reglerna med skatter och annat på vinsten som dom förhoppningsvis kommer få när dom väl behöver pengarna för att stå på egna ben. Kommer det vara möjligt att lösa in såpass mycket ädelmetall utan att någon skall undra var det kommer ifrån så att dom tappar mycket av det i skatt.


Det är många frågor här men jag är helt novis på detta och hoppas på bra tips och råd ! ;-)

Mvh NA
2011-04-07 14:08 # 2
Guru
Du måste först ändra din syn på saken. Det här med att byta in om 20 år är inte aktuellt det system vi har i dag kan på sin höjd orka med i ett par år till. Det är riktiga pengar du byter mot värdelösa papperspengar dom kommer nog vara värda en hel del om 10-20 år men min förhoppning är att då är de pengar i sig självt alltså så byter du dina metaller mot varor och tjänster. Jag skulle vänta lite i nuläget med räntehöjningar på gång. Sen när vi nått stötd vid denn tillfäliga nergång som borde dyka upp inom en snar framtid så skulle jag ligga 70% i Silver och 30% i Guld.
Mvh
2011-04-07 14:54 # 3
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guru
Du måste först ändra din syn på saken. Det här med att byta in om 20 år är inte aktuellt det system vi har i dag kan på sin höjd orka med i ett par år till. Det är riktiga pengar du byter mot värdelösa papperspengar dom kommer nog vara värda en hel del om 10-20 år men min förhoppning är att då är de pengar i sig självt alltså så byter du dina metaller mot varor och tjänster. Jag skulle vänta lite i nuläget med räntehöjningar på gång. Sen när vi nått stötd vid denn tillfäliga nergång som borde dyka upp inom en snar framtid så skulle jag ligga 70% i Silver och 30% i Guld.
Mvh


Menar du volym/viktmässigt eller i förhållande till investerade kronor?
2011-04-07 15:10 # 4
Argentum
Hej NA

Riskerna med att köpa fysiskt guld och silver på så lång sikt som 15 - 20 består nog mest av att du (eller dina barn)
av olika (och okända) anledningar blir fysiskt bestulna på era tillgångar och mycket lite av att ert innehav skulle förlora i värde, om ni ex gjorde en investering idag.

Att investera i fysisk guld och silver (om man kan förhindra att bli bestulen) bör vara
den säkraste långsiktiga investering som går att göra.

Att silverpriset har stigit bedydligt mer än guld de senaste åren beror mer på att silver under en lång tid har varit kraftigt undervärderat i förhållande till guld samt att silver kanske idag är på väg att bli värdefullare än någonsin i världshistorien då det inte bara på nytt börjar representera "pengar" utan också är ovärderligt i bla 10 000 industriapplikationer.

De senaste 7-8 månaderna har silverpriserna skjutit i höjden under vissa snabba etapper för att sedan ligga stilla eller tillfälligt tappa cirka 20 procent.
De senaste dagarna har vi sett en ny sådan prisstegringsetapp. Det är möjligt att denna etapp nu trappas av och att vi kan få se stabilare priser en tid framöver eller en liten sättning.

Dock är det inte så roligt att stå brevid (och vänta på prisfall) i händelse av priset fortsätter stiga.
Då är det lätt att helt missa "båten" och riskera att bli stående länge, och hur ska man veta när man sedan ska gå in?

Då det verkar som ni planerar för att göra inköp vid olika tillfällen framöver så förefaller det vara naturligt att följa den investeringsmodell som rekommenderas vid sådana tillfällen (när man inte har en klar bild över hur priserna kommer utvecklas). Att man delar upp investeringen vid olika tidpunkter.

Beroende på hur stor investering ni tänker göra så är det annars en god idé att köpa 500 av Liberty Silvers egna präglade mynt för att på detta sätt kunna handla till spotpris. Om ni har denna möjlighet så rekommenderar jag att ni köper så snart som möjligt.

Sett endast till föväntade prisuppgångar framöver på guld och silver så skulle jag idag
fördela investeringen på 80 % & silver och 20 % guld.

Angående frågan om skatt så bör ni självklart och solidariskt betala denna.
Potentialen vad gäller värdestegring för guld och silver på så långs sikt som 15 - 20 år är cirka 10 gånger (lågt räknat)
och vid en sådan värdestegring bör det inte kännas särskilt fel att betala sin beskärda del i skatt.
2011-04-07 15:24 # 5
SIMM
De menar i kronor. Guld är ca 40 % dyrare idag än silver.
Önskar själv att jag börjat sparat barnens pengar i guld, då det började runt 2000. Tänk vilken resa.
Nu handlar det mest om att rädda pengarna, bara man hinner.

Jag kan bara hålla med att i ett långt perspektiv så tror även jag att metallerna vinner. Men visst kan det bli upp och nergångar, precis som i allt annat och rejäla sådana.
Men just nu verkar det bara uppför. Bra för de som redan är klara, sämre för oss som kommer in sent. Silver å andra sidan är mer volatil än guld och kan svänga betydligt kraftigare. Men även på den fronten så tror jag att volatilitteten har minskat betydligt jämfört med förr. Tack vare att båda mer och mer ses som pengar. Silver är magiskt :-)

Börjar ju mer jag sätter mig in i världens valutor, se hur i kasst det är. Frågan är inte om det sker, att pengar blir värdelösa, utan mer vilket land/valuta som skall få bägaren att rinna över.

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-04-07 15:40
2011-04-07 20:29 # 6
Anonym
Tack för snabba svar, nu fick man lite mer info att gå på.

Och nu till ännu en fråga !

När det gäller investeringar på såpass lång tid, skall man satsa på mynt eller tackor?

Min magkänsla säger att jag skall satsa på tackor i guld och mynt i silver, är detta en klok magkänsla ?
2011-04-07 20:52 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Tack för snabba svar, nu fick man lite mer info att gå på.

Och nu till ännu en fråga !

När det gäller investeringar på såpass lång tid, skall man satsa på mynt eller tackor?

Min magkänsla säger att jag skall satsa på tackor i guld och mynt i silver, är detta en klok magkänsla ?


Nej, satsa på mynt i bägge metallerna. En guldtacka i framtiden blir för mycket värd och svår att sälja till privatpersoner. Dessutom kan tackorna vara mer utsatta för förfalskningar.

KH
2011-04-07 23:58 # 8
SIMM
..och vissa mynt kan bli mer värda på grund av lågt antal, felpräglingar, ren jippohysteri (jag vet inte vad). Det kommer du aldrig att få på en tacka - fast jag sett en 1 kilo som var ubersnygg (synd att man inte bjöd på den :-)

Dock är det inget som hindrar dig från att skaffa en tacka bara för att känna på mallen/vikten i en sådan. Men jag kan lova dig att 1 kg ädelmetall det väger och ser samtidigt fjuttig ut. Jisses vad fjuttigt 1 kg är ändå.... ett rör känns faktiskt mer fast är bara en 1/3 del. Men som KH skriver, blir det skyhögt har du svårt att köpa annat än en bil, hus eller guld för det.

Personligen gillar jag faktiskt 1/2 oz bäst, tycker de har den där rätta tyngden och känslan. Fast allt bygger ju på 1 oz, men det skulle då inte jag vilja vandra runt med en massa i fickan (fast jag har en Eagle ständigt på mig - mitt första mynt). Tur att det första inte var ett 1 pound (de är klart mycket häftigare än en 1 kg kokkaburra, imho :-)


// SIMM
2011-04-08 08:18 # 9
Anonym
Vad gäller guldmynt kan ett bra alternativ vara att köpa pre 1933 cirkulerade kända mynt som brittiska sovereign (7,32 gram guld), franska franc (5,8 gram guld) etc.

KH
2011-04-08 22:47 # 10
SIMM
Guldmynt köpta från säkra källor som LS är ju heller inga problem.

Men det ligger också något i det KH säger, ett gammalt slitet mynt är ju nog inte förfalskat. Då får man iaf. känna på det då de många gånger annars är inplastade.

// SIMM
2011-04-08 23:22 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Rekommenderar starkt mynt före tackor.

Från FAQ:n

Fråga: Bör jag köpa mynt eller tackor?

Svar: Detta är i stort en fråga om smak men vi förordar generellt mynt framför tackor eftersom
- Mynt är lämpligare i ett scenario där ädelmetall återkommer som betalnings-/bytesmedel
- Små enheter som mynt ofta antar en högre premie än stora enheter i tider av metallbrist.
- Mynt går att avyttra eller konsumera med några i taget.
- Spreaden oftast är lägre på mynt än tackor
- Mynt är gångbara världen över med god andrahandsmarknad
2011-04-09 01:30 # 12
Anonym
Fasen. Har kanske beställt alldeles för mycket silvertackor och för lite silvermynt. Finns kanske inget rätt eller fel, men jag har 1/3 mynt och 2/3 silvertackor.

Förhoppningsvis inte är helt jättetokigt trots allt... Har ett par hundra ozmynt lite drygt...

Någon annan som köpt mycket silvertackor??

/P


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt