Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Är det dumt att bara investera i guld och inte silver ?
Är det dumt att bara investera i guld och inte silver ?
2011-04-06 14:24 # 1
Anonym
Hej alla kära infowarriors :p

Många har sagt till mig att man ska investera både i guld och silver. Men jag vill inte ha hundratals silvermynt liggande, vad är det för fel att ha bara guldmynt/guldtackor. Får ju så mycket värde, och det tar mycket mindre plats och väger inte lika mycket.

Är det fel av mig om jag bara köper guld ?

Tack i förväg :D
johan
2011-04-06 14:39 # 2
Argentum
Hej Johan.

Det är mycket som talar för att silver är undervärderat (eller kanske tom är mycket undervärderat)
i förhållande till guld. Detta betyder att silver förväntas stiga betydligt mer än guld framöver.
Detta har också varit fallet det senaste året då silver har stigit mer än 100% (och mycket mer än guld).

Köp gärna guld men om du inte vill stå vid sidan om när silvret fortsätter stiga kraftigt i värde (och mer än guld)
så är det nog trevligt att också köpa en del silver.

Sett till möjligheterna och förväntningarna för silver respektive guld framöver så skulle jag själv ha valt att investera 20% av tillgångarna i guld och 80 % i silver. Visst blir volymen och vikten i silver rejäl om du investerar ett större belopp, men detta är väl bara ett trevligt "problem".
Idag uppskattas det finnas ungefär lika mycket silver som guld tillgängligt ovan jord eftersom den absoluta majoriteten av silvret som tidigare brutits har förbrukats av industrin.

Silvret har därför teoretiskt en potential att bli lika eller mer värdefullt än guld den dag då silvret kanske finns i mindre mängd än guld, samtidigt som silver sannolikt kommer fortsätta ha väldigt värdefulla egenskaper i olika tillämpningar (mer än 10 000 kända idag).

Skulle du exempelvis idag klaga på att ditt guld tog för mycket plats eller vägde för mycket?
-Knappast? Varför tror du då att det vara mer rätt att uttrycka sig så om sitt silver? :-)
2011-04-06 14:47 # 3
Anonym
Tack :)
2011-04-06 14:52 # 4
Anonym
Hej Johan här igen.
Men det går väl lika bra att köpa silvertackor ? Det tar ju mindre plats men är ändå silver :) ?
Eller är det lättare att förfalska tackor om man jämför med mynt.

tack
2011-04-06 14:58 # 5
Anonym
Jag tror så här.
Silver kommer öka betydligt mer än guld på kort medellång sikt.
Men risken är också större, ser man på längre sikt så tror jag
guldet kommer sticka ifrån silver. Det finns inte mycket guld på tellus
och det blir svårare och svårare att ta upp. Idag byter många ädelmetall
köpare sitt guld imot silver, du ser också dagligen företag som rensar skrotguld ifrån marknaden.
Det som talar för guldet är att stora säljare som IMF och andra centralbanker i väst tids nog kommer få slut på guld.
Ta sedan dom nya rika länderna som kina ryssland indien mf som kommer köpa guld.
Kina kan mycket väl äga 10% av ALLT guld som finns i hela världen (även det under jord idag) om 30 år
Skulle sedan banker i väst börja köpa guldet dom tidigare sålt så har vi snart brist på den ädlaste av alla metaller.
Har du tålamod så kommer guldet göra dig mer än nöjd.

Lucas


.
2011-04-06 15:52 # 6
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hej Johan här igen.
Men det går väl lika bra att köpa silvertackor ? Det tar ju mindre plats men är ändå silver :) ?
Eller är det lättare att förfalska tackor om man jämför med mynt.

tack


Visst kan du köpa tackor. Tror inte förfalskning är något större problem. Däremot får du Liberty Silver mynt mycket billigare än tackor om du kikar på hur mycket du får per gram(står i prislistan på sajten). En annan uppsida kan vara att det kan bli samlarvärde på Liberty Silver mynt. Det blir det knappast på tackor.
2011-04-29 20:30 # 7
Anonym
Tycker dagens uppgång på guld och silver
visar väl vad som kommer gå bäst när inflations
rädslan sätter igång på allvar. Tror ni på QE3
så borde ni tro på guld.

Lucas
2011-04-29 21:17 # 8
Anonym
Jag tror så här:

Man ska inte ha mera silver och guld än man kan bära. Man ska vara beredd att gömma sitt silver och sitt guld ordentligt om/när det blir oroliga tider. Jag tror att de oroligheter som vi ser i Mellanöstern idag bara är en liten försmak av vad som komma skall. Jag tror att vi inom överskådlig tid kommer att bevittna såväl fiatpengarnas slutliga dödskamp som en helt ny värld där en skarp gräns kommer att gå mellan sådan som verkligen är värt något - dvs sådant som är viktigt för den personliga överlevnaden, så som t ex mat, energi, bränsle, mm och allt annat, som vi idag "konsumerar" utan att det egentligen finns ett behov bakom. Länken nedan är till en avsnitt av "Century of Self" som handlar om varför vi blivit de konsumenter som vi blivit.

http://video.google.com/videoplay?docid=9167657690296627941#

Därtill är det lätt för mig att se ett slut på denna era där vi "konsumerade" istället för att bara köpa det som är nödvändigt för överlevnaden. Jag tror på fullt allvar att slutet på denna era är mycket närmare än vad de flesta kan föreställa sig ens i sin fantasi.
2011-04-29 22:56 # 9
Herr K
Survivalism och domedagsprofetior åsidor - så anser jag att man ej skall lägga alla ägg i samma korg. Guld är mer tryggt än stabilt än silver, även om det senare har större potential pga manipulerad marknad osv. Personligen har jag lite av varje, vilket har funkat bra hittills. Vore dumt att satsa enbart på guld och "missa tåget", eller enbart på silver och riskera ett stort ras.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt