Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Avdeln. va-va-re-ja-sa: SEB förbjuder cash i bankfack.
Avdeln. va-va-re-ja-sa: SEB förbjuder cash i bankfack.
2011-04-05 20:03 # 1
In4mayshun
Känner ni stan-ken från Enskilda Ban-ken?

Nu får man inte ha kontanter i sitt bankfack längre. Några frågor uppstår:

- På vems order gör man detta och varför?
- Vem ska kontrollera vad jag lägger i eller tar ur mitt fack?
- När kommer förbudet mot ädelmetaller, det är ju de "riktiga" kontanterna?
- Kommer hela svenska banksystemet att följa efter?

Ursäkta franskan men what the f**k är det som händer i det här landet?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/seb-forbjuder-kontantforvaring-i.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29&utm_content=Google+Reader

(Fotnot: tydligen beroende på ännu ett härligt EU-direktiv. Man vill väl åt svarta pengar och kriminalitet. På samma gång får man tack vare datorerna full insyn i varenda människas ekonomi. Det kan ju aldrig vara fel? Eeeeh....)

Sannerligen säger jag eder: skattkartan kommer att komma till heders igen!
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-04-05 20:05
2011-04-05 20:45 # 2
billion
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Känner ni stan-ken från Enskilda Ban-ken?

Nu får man inte ha kontanter i sitt bankfack längre. Några frågor uppstår:

- På vems order gör man detta och varför?
- Vem ska kontrollera vad jag lägger i eller tar ur mitt fack?
- När kommer förbudet mot ädelmetaller, det är ju de "riktiga" kontanterna?
- Kommer hela svenska banksystemet att följa efter?

Ursäkta franskan men what the f**k är det som händer i det här landet?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/seb-forbjuder-kontantforvaring-i.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29&utm_content=Google+Reader

(Fotnot: tydligen beroende på ännu ett härligt EU-direktiv. Man vill väl åt svarta pengar och kriminalitet. På samma gång får man tack vare datorerna full insyn i varenda människas ekonomi. Det kan ju aldrig vara fel? Eeeeh....)

Sannerligen säger jag eder: skattkartan kommer att komma till heders igen!


Vansinnigt och en smula läskigt!

Som du själv skriver, vad kommer näst? Helt klart ligger ju ädelmetaller risigt till med tanke på att de kan använda precis samma argument där: Komma åt brottslighet och svarta affärer.

Återigen är vi alla skyldiga tills motsatsen bevisas.

KAN VI BLI AV MED DESSA JÖNSAR?????

Vad har hänt med "frihet under ansvar" och "oskyldig tills motsatsen bevisas"?
2011-04-05 20:50 # 3
Cornucopia
Det blir ju problematiskt framöver om bankerna successivt helt slutar erbjuda bankfack. Ett problem för de som vill investera i fysiskt silver och guld, som jag inte anser att man bör ha i hemmet. Alltså också ett effektivt sätt att få stopp på sådana investeringar.
2011-04-05 20:59 # 4
förnuft & känsla
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Känner ni stan-ken från Enskilda Ban-ken?

Nu får man inte ha kontanter i sitt bankfack längre. Några frågor uppstår:

- På vems order gör man detta och varför?
- Vem ska kontrollera vad jag lägger i eller tar ur mitt fack?
- När kommer förbudet mot ädelmetaller, det är ju de "riktiga" kontanterna?
- Kommer hela svenska banksystemet att följa efter?

Ursäkta franskan men what the f**k är det som händer i det här landet?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/seb-forbjuder-kontantforvaring-i.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29&utm_content=Google+Reader

(Fotnot: tydligen beroende på ännu ett härligt EU-direktiv. Man vill väl åt svarta pengar och kriminalitet. På samma gång får man tack vare datorerna full insyn i varenda människas ekonomi. Det kan ju aldrig vara fel? Eeeeh....)

Sannerligen säger jag eder: skattkartan kommer att komma till heders igen!


Toppen att Du tar upp detta!

Tragiskt är det!
Total kontroll in på bara skinnet...
Att vi redan idag är övervakade råder det ingen tvekan om, det man inte vet det lider man inte av...
Men att inte få förvara anonyma ägodelar i bankfack är att gå för långt, i klartext betyder detta att allt som förvaras i bankfack måste redovisas.

Råder det brist på kapital/valuta i bankernas egna valv?
Är skuldbördan för hög?
Är räntan för låg?
Är bankerna girigbukar?
Är det en och samma ägare där bakom kulisserna?
Innehåller en Tomahawk missil 15kg silver?

JAAAAAAAAAA

/Förnuft & känsla
2011-04-05 21:32 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Det blir ju problematiskt framöver om bankerna successivt helt slutar erbjuda bankfack. Ett problem för de som vill investera i fysiskt silver och guld, som jag inte anser att man bör ha i hemmet. Alltså också ett effektivt sätt att få stopp på sådana investeringar.


Om vi skall vända det till något positivt. Det här kan öppna upp för nya företag som förvarar ägodelar säkert och anonymt. Tar ju tid att bygga upp sådant förtroende men de som redan handlar med ädelmetaller ligger ju bra till.

Risken är väl att också detta förbjuds så småningom...men det är ju ändå en positiv tanke. Inte fel att ta över affärer från bankerna.
2011-04-05 21:45 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Det blir ju problematiskt framöver om bankerna successivt helt slutar erbjuda bankfack. Ett problem för de som vill investera i fysiskt silver och guld, som jag inte anser att man bör ha i hemmet. Alltså också ett effektivt sätt att få stopp på sådana investeringar.


Cornucopia, du har alltid tryckt mycket(enormt) hårt på att guld & silver ska förvaras i bankfack. Är det fortfarande din ståndpunkt efter de här regeländringarna?
Sen när du ändå är på tråden, bara nyfiken: fick du idén för ditt inlägg "Beredskapslagring av livsmedel" från tråden "Förberedelser?" här? bara trevligt isåfall med lite extra information på detta angelägna område!
/GeCe
2011-04-05 22:13 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Det blir ju problematiskt framöver om bankerna successivt helt slutar erbjuda bankfack. Ett problem för de som vill investera i fysiskt silver och guld, som jag inte anser att man bör ha i hemmet. Alltså också ett effektivt sätt att få stopp på sådana investeringar.


Det är inte alls något effektivt sätt att få stopp på sådana investeringar. TVÄRTOM skulle jag säga, det blir i så fall kontanter i form av papperspengar som blir förlorare

. Bankfack är ju ett enkelt och gammalt beprövat sätt att förvara dokument och värdesaker i. Men vad gäller framförallt guld är det inga som helst problem att hitta egna säkra sätt att förvara det. För oss vanliga löntagare lär inte vårt guldinnehav uppta särskilt stor volym, och därmed finns inga större problem att gömma det säkert. Guldet tar ju heller ingen skada av fukt e dy.

Har man däremot stora volymer silver kan det bli lite besvärligt, men inte olösligt.

Så jag köper inte alls CORNU:s argument att det skulle bli ett effektivt sätt att få stopp på ädelmetallinvesteringar.

KH
2011-04-05 22:18 # 8
Anonym
Förresten, större volymer silver ryms ändå inte i ett bankfack.

KH
2011-04-05 22:53 # 9
Anonym
Apropå datakoll på våra göranden och låtanden,finns det någon lag på att vi måste betala fakturor m.m.via giron och konton?Jag kanske vill betala kontant.Kan företag vägra detta i lagens namn?
2011-04-05 23:01 # 10
Anonym
Har aldrig gillat bankfack något vidare, här är tex villkor för Swedbanks bankfack:
----------------------
"Om föremål som förvaras i ett fack skadas eller förkommer på grund av brand, vatten, gas eller stöld förövad genom inbrott i facket, svarar banken för skadan, såvida den inte visar att den har vidtagit alla rimliga åtgärder för att förhindra förlusten eller skadan.

Banken är inte skyldig att ersätta fackinnehavaren för en skada som beror av svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighets beslut eller åtgärd, krigshändelse, strejk, lockout, blockad, bojkott eller annan liknande omständighet. Detta gäller även om banken själv är föremål för eller vidtar åtgärd i samband med strejk, lockout, blockad eller bojkott.

Banken är inte skyldig att ersätta fackinnehavaren för en skada som uppkommit av annan orsak, om den förfarit med normal aktsamhet.

Banken är i intet fall ansvarig för indirekt skada."
-----------------
Alltså ganska flexibla paragrafer och innehållet lätt åtkomligt för myndighet eller genom lagbud.

/GeCe
2011-04-06 09:16 # 11
Guldsmeden
Jag blev påmind om vad Lindsey Williams sa några månader sen:
The name of the game is CONTROL.

Det finns 8 signaler man ska vara uppmärksam på, och när vi når den åttonde då är slutet nära.

1. Big increase on Stock market
2. Gold and silver prices rise.
3. Bank takeovers ( until there are 9 banks left ).
4. Watch and count personal bankruptcies.
5. Limited access to your safety deposit box.
6. Watch the movies that Hollywood produce.( War movies, IT movies )
7.Watch the pace of inflation.
8. They will limit the amount that you can withdraw from the bank.

Then you are close to the end.
2011-04-06 09:42 # 12
Solidus
Min vän Börje Gustavsson från Skurup tillverkar och säljer utmärkta jordborr.Med lätthet gör man djupa och fina hål
för diverse ändamål, bara fantasin sätter gränser. Vad sägs om ett 30 cm perfekt runt hål 1-2-3 meter djupt? No problem
Rekommenderas!!

http://www.skurupsborren.se/


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt